LOADING

Hva er egentlig en konvertering?

av Joachim Furuseth Publisert: 03 mai, 2017
Hva er en konvertering | Right Brain

En konvertering

En konvertering kan, avhengig av hva du har som mål i ditt selskap, for eksempel være at den besøkende gjennomfører et kjøp, kontakter deg via et skjema eller booker inn et møte med deg. Altså når en besøkende gjør nøyaktig det du vil, da har du en konvertering.

Som det å gå fra å være “bare” en besøkende til å bli en betalende kunde. Det er en konvertering.

Om du har 10 000 besøk på ditt nettsted og 1 000 av de kjøper et produkt eller en tjeneste fra deg så har du en konverteringsrate på 10%.

Konverteringsoptimalisering, eller CRO (Conversion Rate Optimization), handler om å jobbe med den trafikken du allerede har på nettstedet ditt for å få opp konverteringsraten. Altså at flere av dine besøkende gjør det du ønsker de skal gjøre. Og hvordan får du de til å gjøre det du vil? Jo, gjennom å tydeliggjøre hva du vil de skal gjøre.

Rett til kassen! Eller?

Ofte betrakter man sitt eget nettsted som et sted med god flyt, tydelige steg og et nettsted alle forstår. 1 – 2 – 3 liksom. Startside – produkt – kasse – FERDIG. Men er det virkelig slik det fungerer? Nei, ikke akkurat…

Mange ganger så finner ganske enkelt ikke den besøkende frem til det de leter etter. De gir opp på grunn av en brist i motivasjonen til å finne det de var ute etter. Rett og slett ren frustrasjon og/eller mangel på tid.

Du, som sitter og ser på ditt nettsted hver dag. Dag ut og dag inn kan ha blitt “snøblind” eller sitter med “skylapper” og dermed ser du ikke problemene som ligger rett foran nesen din.

Du tenker kanskje: “Hva er det som er så vanskelig egentlig? Produktene ligger jo der, lett tilgjengelig. Og ikke nok med det, vi har de beste prisene av alle konkurrentene, hvorfor kjøper de ikke?”.

Besøkerens opplevelse

Kanskje det var slik at Kai på 52 år var inne på ditt nettsted via sin Internet Explorer versjon 9. Som du kanskje ikke har tenkt så mye på, eller optimalsert for, på en stund. Og at det for han var en rekke elementer som dukket opp på feil sted, og som rett og slett så for jæ***ig ut. Noe som da ga han inntrykket av at ditt nettsted ikke virket som et helt trygt sted å handle?

Dette er bare en hypotetisk årsak til hvorfor en besøkende ikke fullfører sitt kjøp. Vil du finne ut av dine svakheter og begynne optimalisering for en bedre brukeropplevelse?

 

Over 10 års bransjeerfaring knyttet til det digitale økosystemet. Har blant annet hatt roller som Prosjektleder, Digital markedsfører, Fagansvarlig Marketing Automation, salgssjef og COO. I dag har Joachim ansvar for den daglige driften i Right Brain i tillegg til det kommersielle ansvaret.

Deling

Få konverteringstips!

Lær deg mer om konvertering og få nyttige tips, direkte på e-post.

Relaterte artikler

Kommentarfelt

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket *

Hva er egentlig en konvertering?

av Joachim Furuseth lesetid: 2 min