LOADING

Dagens kjipeste beskjed: Den nye nettsiden din? Den blir aldri helt ferdig

av Joachim Furuseth Publisert: 21 juni, 2018
Har du akkurat lansert en ny nettside? Det er nå jobben starter | Right Brain

Ny nettside? Da er ikke dette tidspunktet for å late seg

Å lansere en ny nettside kan på mange måter sammenliknes med en skikkelig kjærlighetshistorie. I begynnelsen er alt superspennende og interessen er på topp.

Både sjefer og kollegaer er motiverte. Alle vil være med å bidra for at nettsiden skal bli så bra som mulig. Dere bruker utrolig mye tid og ressurser på ulik funksjonalitet, for at sidene skal bli logiske og fungere rent teknisk.

Det avholdes mange møter, så mange at dere slutter å telle dem, for å evaluere og forbedre. Dere terper på navigasjonen, designelementene og innholdet.

Dere setter kanskje til og med av egne og betydelige budsjetter til brukertester for å heve kvaliteten på nettsiden enda noen hakk. Så er dagen her, Dagen med stor D. Den nye nettsiden er klar. Den ser smashing ut og lanseres til stor jubel og gigantisk marsipankake. Dere klapper dere selv på skulderen. Alt ble perfekt, ikke minst fordi så mange bidro til å realisere prosjektet.

Så skjer det som ikke skal skje.

 

Vanlig at interessen forsvinner over tid

Akkurat som med alle andre kjærlighetshistorier er det naturlig at interessen for nettsiden også dabber av, litt etter litt ettersom årene går. Dere er rett og slett ikke nyforelsket lenger.

Dere holder ikke lenger like mange interne møter om hvordan nettsiden kan forbedres, for den er jo allerede så bra. Sjefen og kollegaene kommer ikke like ofte bort og spør ivrig om hvordan det egentlig går med nettsiden, for nå er den jo lansert og klar.

Det er lett å gå i denne fella. Både i personlige relasjoner og med nettsideutvikling. Har man først fått en estetisk tiltalende og fungerende nettside venner man seg fort til det og tar det hele for gitt.

Siden du selv var så delaktig i å utvikle nettstedet i sin tid kan det også være vanskelig å se at det skulle finnes noen problemer. For dere har jo allerede tenkt på det meste og testet i alle bauger og kanter.

Du tenker uansett at nettsiden kan humpe og gå de neste årene og at du ikke trenger å foreta deg noe. Men spør du oss, som jobber med konverteringsoptimalisering sju dager uken, er denne tankegangen ren idioti. Hvorfor sier vi det, lurer du kanskje på?

La oss se litt nærmere på akkurat dette. For det er få ting som engasjerer fagidioter som oss like mye som akkurat dette temaet.

 

Dere tar nettsiden for gitt og den blir utdatert

Problemet er at så fort nettsiden er lansert, forsvinner ofte den store gløden og behovet for å ville forbedre. Den gløden og lysten som var der i begynnelsen. Og det er et problem, et stort sådan vil vi si, som rammer både deg og din nettside. Hardt og brutalt.

For hver dag som går blir din nettside mer og mer utdatert. Som en plante du glemmer å vanne og som sakte, men sikkert visner hen. Du må nemlig fortsette, akkurat som du gjorde helt i den spede begynnelsen, å ha interesse for din nettside om den skal være like smashing og konvertere som bare det. Da må du fortsette å jobbe med å gjøre den bedre og bedre.

Tenk tilbake til da dere kjørte brukertester før lansering. Det ga helt sikkert masse verdifull input og informasjon. Så hvorfor i alle dager har du ikke gjort dette igjen?

 

So you're telling me that you haven't made any changes on your website since it was launched 3 years ago? | Right Brain

 

Hva har skjedd siden dere lanserte nettsiden?

Både vi mennesker og samfunnet endrer seg i en rasende fart. Det kan både være utfordrende og skikkelig utmattende for alle selskap som prøver å holde følge. Skal du holde tritt nytter det ikke gi opp, da risikerer du å bli frakjørt og parkert av dine konkurrenter.

Det vil si at du kan ikke bare gi helt slipp etter lanseringen. Det er supert at dere var skikkelig flinke og oppdaterte da dere lagde nettsiden for fem år siden. Men det har faktisk gått FEM lange år. I internett-tid er det omtrent da dinosaurene døde ut.

Og om ikke fem år høres lenge ut, kan vi minne deg på at 2013 var året da iPhone 5 ble lansert, den andre Hobbit-filmen gikk på kino og Tanum.no og Komplett.no så ut som dette.

Ja, det er lov å kjenne seg litt ekstra gammel og grå nå.

 

Komplett 2013 Wayback.com | Right Brain

Komplett 2013 Wayback

 

Tanum 2013 Wayback.com | Right Brain

Tanum 2013 Wayback

 

Si meg, har du en plan for CRO-arbeidet?

Kan du med hånden på hjertet si at du har gitt nettsiden din den oppmerksomheten den fortjener? Det vil i praksis si at din arbeidshverdag inneholder følgende tre veldige viktige oppgaver – optimalisering, analyse og forbedringer. Gjør du dette? Da er vi i så fall skikkelig stolte av deg. Bra jobbet og fortsett med det!

Er det derimot slik at du kjenner et stikk av dårlig samvittighet og får litt vondt i magen når vi tar opp dette, kan vi berolige deg med at det er slettes ikke for sent å sette i gang.

Tenk gjennom og få en oversikt over hva dere har gjort siden lansering. Har dere kjørt noen tester, for eksempel A/B-tester, eller gjort noen forbedringer? Har du i så fall kontroll på resultatene av disse endringene? Det kan være lurt å legge igjen kommentarer i Google Analytics til seg selv, slik at man husker hva man har testet og hvorfor.

Når snakket du forresten sist med dem som faktisk bruker din nettside, altså dine dyrebare besøkende?

 

Store endringer = tidkrevende

Det er lett å tenke at man må gjøre veldig omfattende og tidkrevende endringer for å få til noe nytt og bedre. Fra dere jobbet med lanseringen av siden husker du kanskje også at redesign av en nettside er skikkelig ressurskrevende da mye må gjøres på en gang.

Her har vi en gla´nyhet til deg – det finnes nemlig en annen og langt mer smidig måte å jobbe på. Du behøver ikke å gjøre alt på en gang. Det er heller ikke behov for å involvere hele organisasjonen. Du trenger ikke engang å ta hensyn til selskapets HiPPO (du kommer til å elske dette uttrykket!)

Sats heller på å optimalisere din nettside stegvis, med mindre endringer måned for måned. På denne måten trenger du ikke å vente i 3-5 år til du har tid, lyst og penger til å gjøre forbedringer.

Jobber du kontinuerlig med å forsøke å forbedre din nettside blir det også lettere å holde seg oppdatert. Da beholder du kontrollen på budsjettet, ressurser og det kanskje aller viktigste, resultatene som din nettside jo skal levere.

 

Test litt hver gang

Jobber du med steg for steg-optimalisering av din nettside er det også mye lettere å rulle tilbake til en eldre versjon hvis den nye skulle vise å være en skikkelig bommert.

Det er nemlig langt vanskeligere å foreta en slik helomvending hvis du har byttet ut hele designet på siden. Vi tør ikke å tenke på hvor mye jobb det er å rulle tilbake en slik oppdatering. For ikke å snakke om alle timene du har lagt ned i noe som viser seg å ikke fungere (vi blir helt svette ved tanken!)

Har du derimot en side som ikke fungerer på mobil og som ikke har vært oppdatert siden 2003, altså før dinosaurene døde ut, har du egentlig ikke noe valg.

Da har du vår velsignelse til å gjøre om på hele nettsiden. Pass bare på at du viderefører det som har fungert til den nye og dinosaurfrie versjonen som du skal lansere.

 

Oppsummering

For å gi deg en kjapp recap av hva vi har snakket om – slutt aldri å forbedre din nettside. Du kan dessverre ikke bare legge deg ned og chille i hengekøya fordi du en gang i tiden lagde noe som fungerte og så bra ut.

Akkurat som hvilken som helst annen relasjon må du kontinuerlig jobbe med å vedlikeholde, inngå kompromisser og forbedre nettsiden for at den skal fungere og levere godt over tid.

Tiden etter at du har sjøsatt din nye nettside er tiden da jobben faktisk starter – på ordentlig. Og herregud, så gøy det er! Ship o’ hoi!

 

Over 10 års bransjeerfaring knyttet til det digitale økosystemet. Har blant annet hatt roller som Prosjektleder, Digital markedsfører, Fagansvarlig Marketing Automation, salgssjef og COO. I dag har Joachim ansvar for den daglige driften i Right Brain i tillegg til det kommersielle ansvaret.

Deling

Få konverteringstips!

Lær deg mer om konvertering og få nyttige tips, direkte på e-post.

Relaterte artikler

Kommentarfelt

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket *

Dagens kjipeste beskjed: Den nye nettsiden din? Den blir aldri helt ferdig

av Joachim Furuseth lesetid: 7 min