LOADING

Et konverteringstips – Stol aldri på en HiPPO

av Rebecca Andersson Publisert: 22 juni, 2017
HiPPO er forkortelse for “Highest paid person’s opinion”

HiPPO

En HiPPO, forkortelse for “Highest paid person’s opinion”, er for eksempel en sjef eller en beslutningstaker som dukker opp i sluttfasen av et prosjekt. Han/hun tilbyr sine tanker og meninger på hva du kan sløyfe og hva du må legge til for å få prosjektet ditt til å bli en succé.

Dessverre er det slik det fungerer i mange selskaper. Man får uønsket feedback hentet fra ingensteds av noen som er høyere på rangstigen enn deg selv.

Når disse situasjonene først oppstår er forhåpentligvis ditt aller første innstinkt å be HiPPOen reise dit pepper´n gror. All data peker jo mot det motsatte av hva sjefen foreslår, og har idéer rundt.

Men etter at stormen har lagt seg kommer du sikkert på at det kanskje ikke er en bra idé å be sjefen ryke og reise. Hvordan kan du da på en konkret og vitenskapelig måte overbevise HiPPOen om at det er en dårlig idé å implementere personlige betraktninger som ikke har rot i virkeligheten?

 

Data-Driven Decision Making (DDD)

Si “Bra idé, det skal vi teste”, og test det! Kjør en A/B-test. Velg dine målsetninger og KPI`er for testen, lag en hypotese og bruk din sjefs idé-menings-magefølelse i den ene varianten. Om den nye varianten er dårligere enn originalen (seff!) så har du et rimelig godt argument til hvorfor dere må slutte å ta beslutninger basert på HiPPOens magefølelse.

Baser kun, og utelukkende, på din data. BOOM, så slipper du å implementere idiotforslag fra sjefen som kommer av den simple grunnen av at han/hun er sjefen.

Om det skulle være slik at det er du som er en HiPPO eller fremdeles tilhører den gruppen som implementerer gjetninger og antagelser helt vilt (jada, vi har alle vært der) så må du faktisk bare slutte med det, med en gang!

Form heller hypoteser og begynn å teste i stedet. DDD (Data-Driven Decision Making) er fra og med nå den eneste metoden du skal jobbe etter.

 

Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don’t know which half

– John Wanamaker

 

Det velkjente sitatet fra John Wanamaker er ikke noe du kan gjemme deg bak lenger. Kom igjen a, det er 2017 nå. Du har hundretalls av verktøy du kan benytte deg av for å finne ut av hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Du har ingenting å skylde på lenger!

Du må være litt mindre “kunstner” og litt mer “forsker” når du skal implementere noe og da må du basere dine beslutninger på data i stedet for meninger og personlige tanker.

 

Slutt å gjett og kom igang med A/B-testingen i stedet

Har du, eller din HiPPO, fremdeles ikke helt forstått greia med datadrevne beslutninger og A/B-tester og trenger flere argumenter til hvorfor det er så viktig så kommer de her:

  • A/B-tester tar bort usikkerhet
    Først og fremst så er A/B-tester vitenskapelige eksperimenter som ikke handler om personlige preferanser, antagelser eller gjetninger. Ved å teste får man frem ren fakta på den direkte sammenhengen mellom idé og effekt. Det kalles for å arbeide med ”validated learning”.
  • A/B-tester gir deg høyere ROI
    Du vet det bare blir dyrere og dyrere å få inn trafikk til nettstedet ditt, ikke sant? Er det ikke da mye smartere å jobbe med å konvertere flere av de som allerede er på siden din? Du får en høyere ROI, altså mer tilbake på hver krone som du allerede har investert for å få inn trafikk til nettstedet ditt.
  • Du kan raskt teste idéer før de implementeres
    Mange idéer går rett i søppelbøtta fordi man ikke tror de er gode nok. I stedet for å drepe idéene og bare snakke om hva som kanskje kunne skjedd eller hva som kunne blitt resultatet. Test de. Nok en gang, ta frem en hypotese som du vil teste og sett i gang med å eksperimentere.

 

De aller fleste HiPPOene har ikke onde hensikter

HiPPO’s er som oftest ikke onde mennesker som vil skade selskapet ditt. De er bare egoistiske og vil gjerne ta all æren når de har muligheten til det. Når det er sagt så er poenget med dette innlegget å få frem en viktig ting.

Bare fordi man har en høyere rang så betyr ikke det at man kan ranke sine egne personlige meninger høyere enn sin data. Og at man ikke skal ta beslutninger basert på intuisjon og magefølelser uten å ha gjort grundig research først.

Som et eksempel så ville en av våre kunder, Sunkost, at flere skulle handle varer på nett, men velge å hente varen i butikk.

Altså en funksjon og et ønske fra toppledelsen, og fra butikksjefene. Vårt eksperiment viste det stikk motsatte når vi testet for å få flere til å velge hent i butikk funksjonen. Så slutt å gjette og slutt å stole blindt på noe uten å stille spørsmål. Se på din data før du tar noen beslutninger.

 

Og er du som leser dette en HiPPO, ta beslutningen om å slutte å være det og begynn å lytte til dine besøkere i stedet.

 

Webkommunikatør og atferdsviter. Stor interesse for mennesker, internett og psykologi. De siste årene har hun jobbet som Project & Campaign Manager i Oslo, og som webredaktør hos leketøysgiganten Lekmer. I dag jobber hun som Konverteringsspesialist hos Right Brain.

Deling

Få konverteringstips!

Lær deg mer om konvertering og få nyttige tips, direkte på e-post.

Relaterte artikler

Kommentarfelt

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket *

Et konverteringstips – Stol aldri på en HiPPO

av Rebecca Andersson lesetid: 4 min