LOADING

Lav konverteringsrate? Sjekk ut disse 13 CRO-tipsene

av Deniz Gun Publisert: 06 august, 2018
13 CRO-tips for å øke din konverteringsrate | Right Brain

1. Tilpass knapper og bannere til mobil

Surfer man på en liten skjerm, er man nødt til å kunne navigere nettsiden med pekefingeren eller tommelen. Da er det viktig at det er enkelt, rent fysisk, å trykke på de ulike lenkene og knappene.

Må du frem med lillefingeren for å forsøke å treffe den bitte-bitte-bitte-lille knappen som har gjemt seg helt inn i hjørnet, sier det seg selv at det vil gå utover konverteringen. I tillegg irriterer du brukerne noe inn i granskauen mye.

Husk også at langt fra alle besøkende er høyrehendte. Midtstiller du elementer som knapper og lenker sørger du for at de er tilgjengelige uansett om man skriver med høyre eller venstre hånd.

Bannertekstene dine får også mer oppmerksomhet når de er enkle å lese på mobil. Vi pleier å komme med følgende banale råd til alle kundene våre og det skal du selvsagt også få med her: Sjekk med jevne mellomrom hvordan nettsiden din ser ut på mobil.

Banalt, ikke sant? Men akk så nødvendig å huske på. Må du ha mobilen sånn ca. 10 cm unna nesetippen for å kunne tyde teksten, må nok også dine besøkende det.

Har du de godt voksne som målgruppe er dette ekstra viktig, da synet ofte blir dårligere med alderen. Da må du i alle fall forsikre deg om at innholdet og elementene på nettsiden fungerer selv om man ikke lenger har verdens skarpeste syn.

 

2. Styr unna bildekaruseller (bare gjør det!)

Det er få ting som er mer slitsomme eller forvirrende, spesielt for konverteringsnerder som oss, enn det å gå inn på en nettside der bilde etter bilde blafrer forbi i en bildekarusell. Som bruker har man ofte ikke muligheten til å skru dette av. Noe som bidrar til å øke irritasjonen ytterligere.

Det mange glemmer når de legger inn en bildekarusell, er at tempoet vanligvis er så høyt at brukerne knapt rekker å få med teksten og budskapet før neste bilde kommer rasende inn.

Bruker man mobilen har man heller ikke tid til å sitte og se på bildekaruseller. Og er man av den veldig tålmodige sorten rekker man uansett ikke å få noe særlig med seg før skjermen går i hvilemodus på bilde 3 eller 4.

Følgende tendens ser vi også stadig vekk hos kundene våre som bruker slike bildekaruseller. Banner 2 og 3 får svært lite klikk, altså så lite at det er ingen vits å ha dem der. Det skyldes rett og slett det faktumet at ingen. Vi gjentar – ingen -, gidder å bruke tiden sin på å vente at bildekarusellen skal spille ferdig.

Så, vi håper nå at du har fått med deg dette, ikke sant? Unngå bildekaruseller og sliders på din nettside. Er du fremdeles ikke overbevist og tenker at det sikkert ikke gjelder din nettside? Ta en kikk på denne siden og fortell oss hva du synes etter det (kommentarfeltet ?)

Styr unna bildekaruseller | Right Brain

 

3. Det skal være enkelt å finne søkefeltet

Benytt tydelige kontraster for å hjelpe folk å finne søkefeltet på siden din. Har du et søkefelt som er lett å få øye på, med en kontrastfarge som gjør at den skiller seg ut fra resten av siden, blir også dine besøkende mer gira på å gjøre et søk. Helt sant!

Å gjøre søkefeltet mest mulig synlig høres kanskje ikke ut som noe du gidder å bruke så mye tid på. Men vi lover, det er virkelig verdt det! Vi har nemlig sett hos noen av kundene våre at besøkende som søker etter et produkt har en konverteringsgrad som er 180 prosent høyere enn dem som ikke gjør det. Slå den, du!

Grunnen til disse sinnsyke tallene ligger i interaksjonen med nettsiden. Ved å bruke søkefeltet blir også de besøkende mer interessert i produktene. Legger du til rette for denne atferden, for eksempel med et forlokkende søkefelt, øker du også sjansen for at flere vil anvende det, som i sin tur igjen kan bety flere konverteringer.

En forklarende hjelpetekst i søkefeltet skader heller ikke. Sørg også for at søkemotoren på siden din kan finne frem til varer selv om noen skriver feil navn eller har skrivefeil.

Finnes ikke akkurat det produktet som kunden søker etter? Gi i så fall noen forslag til andre varer som kan være relevante. Unngå for enhver pris å gjøre søk til en blindgate som dine besøkende ikke kommer seg ut av!

 

4. Rydd opp i kategorier som ingen bruker

Sjekk med analyseverktøyet ditt (Google Analytics <3) for å se hvor mye de ulike kategoriene på nettsiden din faktisk benyttes. Finnes det kategorier med veldig lite visninger? Da vet du at du har en liten ryddejobb å gjøre.

Vil du beholde en kategori selv om den har lite klikk og aktivitet. Då skal vi selvsagt ikke nekte deg det (Joda. Neida.). Vurder heller å legge den under en annen og mer brukt kategori. Da får du en luftigere side og dine besøkende får færre valg å forholde seg til.

Disse grepene gjør det lettere å finne det man faktisk er på jakt etter. Har du noen ganger forsøkt å lete etter Waldo? Da har du virkelig fått kjenne på hvor vanskelig det kan være å få øye på den rødkledde fyren når det er masse annet som forstyrrer. Ingen Waldo-opplevelser her, takk!

 

5. Ta bort elementene som ingen klikker på

Bruk Chrome-tillegget Page Analytics for å se hvilke elementer dine besøkende klikker på og hva som forblir mer eller mindre ubrukt.

Start med å installere tillegget og logge deg inn på Google Analytics-kontoen din. Så kan du gå rett inn på nettsiden din, navigere rundt og se trafikken på de ulike elementene der og da. Er det enkelte elementer som er lite brukt? Få dem vekk sporenstreks, som de sier i Donald!

 

6. Optimaliser lastetiden på nettsiden din

Gå in på Googles PageSpeed Insight eller et tilsvarende verktøy. Se hvor lang tid det tar å laste inn din side. Nettsider med rask lastetid har ofte en lavere bouncerate og mer fornøyde og kjøpevillige besøkende.

Du finner også en veldig nyttig rapport direkte i Google Analytics. Se i rapporten Atferd> Nettstedhastighet > Hastighetsforslag. Her får du en god oversikt over lastetiden på de ulike sidene på nettstedet ditt, samt forslag til hva som skal til for å gjøre dem enda kjappere. Raskere enn både lynet og sin egen skygge? Ikke noe problem!

 

7. Dra nytte av dine interne søkeord

Dette tipset kan virkelig være utslagsgivende og ha en svært positiv innvirkning på din konverteringsrate.

Sjekk den interne søkestatistikken på nettsiden din og legg merke til hvilke ord og begrep folk søker etter.

Bruk så denne kunnskapen for å lage snarveier og føre de besøkende direkte til sider med de populære produktene.

 

8. Vis tydelig hvor mange steg kjøpsprosessen består av

Vet dine besøkende allerede når de starter en kjøpsprosess sånn cirka hvor mange steg de må gjennom, er det også mye enklere å anslå hvor lang tid dette vil ta.

Får man en bekreftelse på at dette er superenkelt og vil gå veldig kjapt er også sjansen større for at man orker å gjennomføre hele prosessen.

 

9. Unngå skriveleif, ops, skrivefeil på nettsiden din

Dette er en selvfølgelighet, men også selvfølgeligheter må gjentas av og til. Vi ser det nemlig altfor ofte, spesielt når vi gjør vår grundige CRO-evaluering.

Det skal veldig lite til for at en skrivefeil sniker seg inn her og der. Men det er viktig å huske på at dette er med på å påvirke hvordan dine besøkende oppfatter både din nettside, men også din merkevare.

Det kan rett og slett oppleves som utrygt å legge igjen kortinformasjonen sin på en side som er full av skrivefeil og kornete bilder. Sett derfor av litt tid innimellom og forsøk å se siden din med nye og friske øyne. Gå gjennom side for side og let etter skrivefeil du har oversett.

Det kan ofte hjelpe å lese en tekst bakfra, fra slutten til begynnelsen, en setning av gangen, eller til og med å skrive ut og se over på papir. Dette kan øke konverteringsraten!

 

10. Optimaliser dine 404-sider (feil-sider) for å øke din konverteringsrate

Jobber du med optimaliseringsarbeid like lenge og iherdig som oss, vil du etterhvert oppdage at det er summen av alle småtingene som til syvende og sist har noe å si. Du har sikkert hørt ordtaket “Mange bekker små gjør en stor å”, og det er faktisk akkurat det vi mener her. Derfor er det viktig å huske på å optimalisere også 404-siden.

Klikker dine besøkende på en gammel lenke og havner på en side som ikke lenger finnes er det veldig lurt at de ikke havner i den hersens blindveien vi driver og messer om.

Vis at du er skikkelig serviceinnstilt og utstyr 404-siden de kommer til med kontaktinformasjonen din, et stort søkefelt og de mest populære kategoriene på siden din. Da gir du de potensielle kundene dine flere mulige veier tilbake til det viktige innholdet på siden.

Får man ikke opp noen forslag når man havner feil er det lett å klikke seg ut av hele siden. Her må vi nesten ta en vei-analogi til – det er veldig viktig å unngå å skape enveiskjørte gater, som de besøkende ikke kommer seg ut av.

I samme slengen kan du gjerne bytte ut begrepet 404 og heller beklage i en kort og lettfattelig tekst for at lenken eller siden ikke lenger fungerer. De fleste nettbrukere har uansett ingen anelse om hva 404 betyr. Og det skal de vel strengt tatt heller ikke trenge å vite?

 

11. Få opp en chat på nettsiden

Selv om en chat vil kreve både tid og ressurser kan det ha en veldig positiv effekt på din konverteringsrate. Har dine besøkende et chatvinduet tilgjengelig kan de enkelt be om hjelp hvis de lurer på noe. Det gjelder både før, underveis og etter at de har gjennomført et kjøp.

Er kundene dine for eksempel usikre på hvilken buksestørrelse de skal velge, for det finnes jo størrelser L, 40 og L32, blir de raskt usikre. Har de der og da mulighet til å chatte med noen som både er hyggelige og tilgjengelige blir avstanden til en konvertering tilsvarende mye kortere.

Har du derimot en chat der du tvinger brukerne dine til å angi en e-postadresse og annen informasjon bare for å starte en samtale? Då hever du terskelen for å få hjelp og senker sannsynligheten for en konvertering.

 

12. Unngå overraskelser i kassa

Har man kommet hele veien til kassa med flere lekre varer i handlekurven er man samtidig også innstilt på å gjennomføre kjøpet. Men skal man kjøpe noe, må man også føle at man har all informasjonen man trenger. Det betyr at kunden må få vite blant annet hva frakten koster og hvor lang tid det vil ta å få varene hjem.

Dukker det opp nye kostnader i kassa pleier en hel del brukere faktisk å la være å gjennomføre kjøpet, nærmest av ren prinsipp. Spar derfor ikke på denne typen informasjon for å unngå kjipe overraskelser helt på slutten. Kundene dine bør ha en oversikt over alle disse viktige detaljer før de kommer til kassa. Og før de skal finne frem kortet sitt.

 

13. Tenk på hvordan du utformer dine feilmeldinger

Det er ingen som liker å få kjeft. Likevel opplever vi stadig vekk at mange feilmeldinger legger skylden på kunden og bruker lite hyggelige formuleringer.

Har du noen gang søkt etter en vare som butikken ikke har? Då har du sikkert også fått en feilmelding som sier noe sånt som “Du har skrevet et søkeord som ikke finnes. Prøv et annet søkeord eller stavemåte”.

Søker du på noe som Elkjøp ikke har i sitt sortiment får du opp denne beskjeden “For å oppnå best mulig resultat, må du benytte relevante søkeord.”

Denne typen kommunikasjon gir personen som gjorde søket skylden for at noe går galt. Som oftest er det derimot søkemotoren som ikke er smart nok til å finne det riktige produktet eller foreslå et annet og relevant alternativ.

Se derfor over formuleringene i dine feilmeldinger. En klønete eller negativ feilmelding kan helt klart ha en negativ innvirkning på din konverteringsrate.

 

Tenk på hvordan du utformer dine feilmeldinger | Right Brain

 

Vil du ha flere nyttige tips til hvordan du best kan optimalisere din nettside? Abonner på vårt nyhetsbrev, så får du gode tips og råd rett i din digitale postkasse. Kan’ke si nei til det, vel?

Jeg har tidligere jobbet som optimaliseringsekspert, utvikler og med digitale strategier. I dag arbeider jeg med min aller største passion – Konverteringsoptimalisering, UX og det å teste, teste og teste.

Deling

Få konverteringstips!

Lær deg mer om konvertering og få nyttige tips, direkte på e-post.

Relaterte artikler

Kommentarfelt

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket *

Lav konverteringsrate? Sjekk ut disse 13 CRO-tipsene

av Deniz Gun lesetid: 11 min