LOADING

16 CRO-tips for å forbedre opplevelsen av din nettside (og tjene mer penger)

av Joachim Furuseth Publisert: 06 juni, 2018
CRO-tips for å forbedre opplevelsen av din nettside | Right Brain

1. Vær tydelig på hvilket problem du skal løse for brukerne dine

Prate ikke bare om deg selv og ditt selskap på nettsiden din! Rekk opp ei hånd alle som har vært på date med noen som bare prater om seg selv. Rimelig fort begynner man å gjespe og tenke på andre ting, blant annet hvordan man raskest mulig skal komme seg bort derfra.

Det er nemlig ingen stor høydare å høre på, nikke og si “mm” og “ja” der det passer seg uten å få et eneste spørsmål tilbake. Tro det eller ei, men akkurat de samme mekanismene gjelder også når du besøker en nettside.

Det er derfor viktig at du ikke bare prater om deg selv og ditt selskap på nettsiden din. Fortell heller hvilke problemer ditt produkt eller tjeneste kan løse for den som besøker nettstedet. Det er helt essensielt å få frem hva dine besøkende vinner på å ta kontakt med deg eller ved å kjøpe et produkt eller en tjeneste av deg.

 

2. Skriv innhold for folk som skumleser

Vi vet hvordan det er. Du har skrevet en tekst du selv er veldig fornøyd med, og
kjæresten og moren din er selvsagt helt enige i at du har begått et mesterverk. Men det er dessverre ikke slik at alle er så innmari interessert i å lese hvert eneste ord du har skrevet, heller tvert imot.

Når vi besøker en nettside er vi utålmodige og vil så fort som mulig komme til poenget. Det er bare slik det er. Derfor er det veldig vanlig at vi skumleser innholdet vi kommer over på nett.

Så hvordan får du frem det aller viktigste og mest nødvendige? Og ikke minst hva skal til for at de besøkende også får med seg akkurat dette?

Heia typografi! Bruk understreking, fet og kursiv skrift (om ikke akkurat i hver setning). Det er med på å fange og lede oppmerksomheten. Noe som gjør at man blir lenger på siden, spesielt hvis man får øye på noen uthevede ord som fremstår som ekstra interessante.

Et annet smart knep er å bruke mellomtitler og punktlister. Da blir det lettere å få oversikt over innholdet for dem som bare skummer over siden.

Konverteringsoptimalisering og typografi | Right Brain

Hvilke ord legger du merke til her?

 

3. Illustrasjonbilder: test bilder av mennesker som ser på innholdet ditt

Oppdager vi en person som ser rett på oss er det nærmest umulig å ikke kikke tilbake. Evolusjonen har rett og slett formet oss slik at vi er ekstra oppmerksomme i slike situasjoner.

For å unngå en potensielt farlig situasjon krever dette at vi stopper opp et par sekunder for å vurdere om mennesket som ser på oss er en trussel eller ikke. Akkurat denne trusselvurderingen er noe hjernen vår prioriterer. Det betyr at vi får mindre fokus på andre ting vi holder på med der og da.

Vi skal selvsagt ikke påstå at det er dumt å benytte bilder av mennesker på nettsiden. Gang på gang har det blitt bevist at slike bilder både fanger de besøkendes oppmerksomhet og skaper troverdighet.

Du kan likevel forsøke å få enda mer ut av et slikt illustrasjonsbilde. Kikker personen på bildet på teksten eller produktet du viser frem på nettsiden, ser vi også automatisk bort for å se hva det er.

 

 

4. Frist flere til å abonnere på nyhetsbrevet ditt ved hjelp av godt innsalg

Ble du fornærmet da vi skrev at få leser de fantastiske nettsidetekstene du skriver, har du her muligheten til å la dine kreative superkrefter virkelig komme til sin rett.

Utstyrer du nyhetsbrev-elementet på nettsiden din med en lettforståelig og inspirerende tekst og en tilhørende overskrift bidrar du til at flere får lyst til å melde seg på.

Fortell for eksempel hva som skjer når man har meldt seg på. Er det slik at dine beste tilbud er forbeholdt dem som får nyhetsbrevet? Fortell folk om det! Sender du ut nyhetsbrev hver dag eller hver uke? Si noe om det også!

Vet dine besøkende hva de kan forvente seg er også sjansen større for at de faktisk gir fra seg e-postadressen.

 

5. Tenk også over selve plasseringen av nyhetsbrev-elementet

Befinner dette elementet seg på et sted som mange ser? Eller har du lagt det nederst på siden i footeren? Har du i tillegg en såkalt infinity scroll, som gjør at man kan bla og bla (og bla og bla…) uten noen gang å komme til footeren? Det forklarer i så fall hvorfor så få melder seg på.

Sørg også for at det er mulig å melde seg på nyhetsbrevet flere steder på nettsiden din. Du kan for eksempel legge inn et element for dette på alle landingssider for pågående kampanjer og lignende aktiviteter.

Vil du være ekstra smart, og hvem vil vel ikke det, lager du en fristende tekst, for eksempel “Abonner på vårt nyhetsbrev, så går du aldri glipp av våre beste tilbud!!” Det er garantert mer handlingsutløsende enn om det bare står “Abonner her”.

 

6. Vis frem ditt produkt fra flere vinkler

Den største ulempen med å handle i en nettbutikk er at man ikke får sett og tatt på varene. Det kan du bøte på, i alle fall delvis, ved å ha gode og forklarende bilder i høy oppløsning.

Bruk gjerne bilder som viser produktet fra ulike vinkler. For å gjøre det enda enklere å se for seg varen, kan det også lønne seg å vise bilder der produktet er plassert i et naturlig og relevante omgivelser, såkalte miljøbilder.

Og for all del – husk at produkttekstene på din nettside kan være med å avgjøre om du får en konvertering eller ikke. Kikker du på klær på nett, er det ikke sikkert at du leter etter noe du virkelig trenger.

Som oftest har vi heller lyst på noe nytt og kan dermed la oss friste. Da kan en overbevisende og inspirerende produktbeskrivelse være det siste lille dyttet man trenger for å klikke plagget hjem.

Har du mulighet til det, lag eller fremskaff videoer av produktene. Du kan for eksempel pakke opp og vise hvordan noe fungerer. Dette er med på å gjøre produktet mer levende og enklere å relatere seg til.

 

7. Bruk høyoppløselige bilder på mobilen

Selv om man surfer på en liten skjerm betyr det på ingen måte at man er fornøyd med å få servert logoer og bilder i dårlig kvalitet og oppløsning. Her slurves det mye!

Dårlig kvalitet på bildene bidrar helt klart til å trekke ned inntrykket av din nettside. Du vil vel ikke at dine besøkende skal sitte og lure på om dette er en seriøs og sikker nettside?

Tør jeg virkelig å legge igjen kredittkortnummeret mitt her? Får du frem slike tanker hos dine besøkende har du gjort en skikkelig dårlig jobb.

Så la oss gjenta det – alle bilder på din nettside må ha høy kvalitet og oppløsning. Du hadde neppe brukt bilder i dårlig oppløsning i din fysiske butikk, hadde du vel?

 

Felleskjøpet, Dustin, Vita og Klubben har bilder med lav oppløsning på flere steder sine mobilsider | Right Brain

Felleskjøpet, Dustin, Vita og Klubben har bilder med lav oppløsning på flere steder sine mobilsider

 

8. Gi mer plass til produktene du vil gi ekstra oppmerksomhet

Selger du mye av en spesiell vare? Eller tvert imot, er det noe du gjerne skulle solgt til mange flere? Da bør du teste noe så enkelt som å gi mer plass til akkurat disse produktene.

En mer prominent og større plass gjør at varene får automatisk mer oppmerksomhet fra de besøkende. Det signaliserer også at dette er noe som alle bør få med seg.

 

9. Synliggjør dine UPS:er (unique selling points) på din nettside, vi vet at du har dem!

Benytt anledning til å fortelle dine besøkende om fordelene ved å handle i akkurat din nettbutikk. Er du stolt av den ekstra raske leveransen, har gratis retur, stort sortiment eller gratis frakt? Fortell om det! Trekk frem poeng som gjør at du skiller deg ut fra resten av bønsjen.

Kommuniserer du dette tydelig, blir det også mye enklere for dine besøkende å få det med seg. Mange gjemmer nemlig vekk slike ting på egne sider som handler om vilkår eller fraktmuligheter. Det gjør at kundene går glipp av dette.

 

10. Sett inn en ekstra overskrift under logoen

En tagline er en kort overskrift hjelper dine besøkende å raskt kunne danne seg et bilde av hva du faktisk selger.

Jo raskere man skjønner at man har havnet på riktig sted, jo større er også sjansen for at man blir lenger på side.

I tillegg øker dette sannsynligheten for at man faktisk kjøper noe eller foretar en annen type konvertering, for eksempel å melde seg på ditt utmerkede og velskrevne nyhetsbrev.

 

11. Vis frem dine fornøyde kunder

Å vise frem positive tilbakemeldinger fra kundene dine er med på å bygge tillit til deg og din merkevare. Slike tilbakemeldinger kan du med god samvittighet vise frem allerede på startsiden. Ikke vær beskjeden. Løft dette høyt opp på siden.

Ved å utstyre omtalen med bilde, fornavn og etternavn vil det hele kjennes enda mer troverdig og ekte ut.

 

Omtaler er viktig | Right Brain

 

12. Unngå å ha samme kontrast på alle sideelementene

Skal dine besøkende enkelt og raskt kunne se de viktigste elementene på din nettside, for eksempel en call to action-knapp, må denne skille seg ut fra resten av siden.

Bruk gjerne en kontrastfarge som spiller på lag med din grafiske profil, men som likevel står tydelig ut. Da gjør du deg selv og dine besøkende en stor tjeneste!

 

13. Gi besøkende en positiv forsterkning

Du må rett og slett heie litt på kundene dine når de handler i butikken din. Gi dem en highfive i form av en “Bra!” eller “Snart ferdig!” eller vis tydelig med et grafisk element som for eksempel lyser grønt ettersom de får gjort unna de ulike stegene i en kjøpsprosess.

En slik oppmuntring etter en mindre oppgave gjør det mer lystbetont og morsomt å ville fortsette. Stol på oss og test det! Det er slettes ikke umulig at du vil se en bedre konverteringsrate ved å ta i bruk dette grepet.

 

Gi besøkende en positiv forsterkning | Right Brain

 

14. Se opp for lavtkonverterende nettlesere

Lavtkonverterende-hva-for-noe, tenker du kanskje? Ditt analyseverktøy kan fortelle deg hvilke nettlesere dine besøkende bruker. Sjekk om du kan se forskjeller på de ulike nettlesere og om du kan spotte noen som konverterer dårligere enn andre.

To nettlesere med omtrent like mye trafikk, men der den ene gir langt færre konverteringer er en veldig tydelig indikasjon på skjulte tekniske feil på nettsiden din. Det kan være noe som absolutt ikke fungerer rent teknisk eller designmessig, eller begge deler som det av og til er.

Oppdager du denne trenden må du sette utviklerne dine umiddelbart på saken for å grave i det tekniske oppsettet. Her kan det ofte være masse penger å hente!

 

15. Installer heatmaps

Finn ut hvor langt ned på siden dine besøkende faktisk gidder å bla ned på din nettside. Er det få som kommer til midten av siden?

Da må du i så fall vurdere seriøst å flytte verdifullt innhold lenger opp. Dette kan være innhold som de besøkende selv er på jakt etter eller noe du ønsker at de får med seg.

 

16. Sjekk at innholdet ditt er mulig å lese på skjerm

Forsøker du å lese en tekst med få eller ingen linjeskift kan det bli veldig vanskelig å holde fokus. Teksten flyter sammen og det er krevende å lese, uansett hvor velformulert det er.

Jobb med å få inn flere linjeskift og mellomtitler slik at teksten din er tilpasset digitale kanaler. Ikke minst, sjekk hvordan innholdet ditt fremstår på mobil!

 

Vil du ha flere gode tips? Abonner på vårt nyhetsbrev for masse gode råd og faglig påfyll! Vil du ha en nettside som konverterer enda mer? Kontakt oss, så skal vi hjelpe deg og lære bort alt vi kan!

 

Over 10 års bransjeerfaring knyttet til det digitale økosystemet. Har blant annet hatt roller som Prosjektleder, Digital markedsfører, Fagansvarlig Marketing Automation, salgssjef og COO. I dag har Joachim ansvar for den daglige driften i Right Brain i tillegg til det kommersielle ansvaret.

Tags: , ,
Deling

Få konverteringstips!

Lær deg mer om konvertering og få nyttige tips, direkte på e-post.

Relaterte artikler

Kommentarfelt

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket *

16 CRO-tips for å forbedre opplevelsen av din nettside (og tjene mer penger)

av Joachim Furuseth lesetid: 10 min