LOADING

6 tips som øker konvertering i din nettbutikk eller på ditt nettsted

av Joachim Furuseth Publisert: 15 juni, 2017
6 tips som øker konvertering i din nettbutikk eller på ditt nettsted

I dette blogginnlegget kommer jeg til å gi deg som har en nettbutikk eller et nettsted noen konverteringstips, spennende ikke sant? Så hva kan du egentlig optimalisere når du allerede har et superfresht design og en bra trafikkflyt?

1. Kvitt deg med unødvendig fuzz

Vi knekker i gang med kanskje et av de aller viktigste konvereringstipsene. Du aner ikke hvor mange som bestemmer seg for å begynne med optimalisering på feil sted. De vil gjøre alt, gjøre om hele nettbutikken. Farger, fonter, tekst, større knapper – Ja, alt får gjennomgå! Men hvorfor begynner man ikke med å bare ta bort alt unødvendig fuzz, støy og annen bullshit først?

Om din Call To Action knapp er klemt innimellom 14 andre elementer i nettbutikken (og dessuten i samme farge som resten) så kommer ikke dine besøkere til å se den, selv om du tror at den nærmest skriker etter all oppmerksomhet.

Fokuset på en side (spesielt på en landingssside) skal ligge på det å få besøkeren til å gjennomføre en spesifikk handling. Om du ikke helt klarer å gjøre rede for hvilken funksjon et element har, så kvitt deg med det! Når du har ryddet bort alt unødvendig rot så kan din besøker begynne å fokusere på viktigere ting. Som for eksempel din CTA.

2. Slutt å flytt det kjedelige og unødvendige frem og tilbake

“You can stay really busy doing small things that have little impact. It’s like rearranging deck chairs on the Titanic. ” – Larry Kim

Som Larry påpeker så kan man fort bli helt oppslukt i å flytte på, og teste, hundrevis av ulike små elementer hit og dit. Spørsmålet er bare hva som gir størst effekt i sluttenden. Selv om det er viktig å teste knappefarger og tekster så er det enda mer viktig å fokusere på helheten. “Det store bildet”.

Om du vrir og vender og fikser og snur på en dårlig side så kommer du til syvende og sist til og fremdeles sitte igjen med en dårlig side, du har bare lagt på en liten “twist”.

Fremdeles vil din nettbutikk være som Titanic – bare med litt mer velorganisert stolplassering. Fokuser heller på å passe på at lastetiden i nettbutikken er på et godt nivå, så rask som mulig. Tenk og implementer en god mobil strategi og ta bort alt unødvendig støy først. Etter det, da kan du begynne å teste knapper.Konvertering er ikke å flytte stoler frem og tilbake på Titanic | Right Brain

3. Optimaliser din lastetid

Dette tipset er ganske så abstrakt, men fremdeles et veldig viktig og nyttig tips. Vil du ha flere konverteringer? Da må du passe på at din nettbutikk har en lastetid som er like rask som den røde bilen på bildet, kjemperask. Bare ikke for rask, for da forstår ikke din besøker helt hva som foregår. Rart, men det er helt sant!

Når du tenker på konverteringsoptimalisering så tenker du kanskje på at det handler om hvordan du skal få dine besøkere til å klikke der du vil? Du tenker kanskje farger, optimaliserte CTA` er og optimalisering av tekst? Men som jeg nevnte tidligere så er det viktig å se det store bildet når det gjelder konverteringsoptimalisering.

På samme måte som at ingen gidder å sitte å vente på en person som er altfor sen så orker heller ingen å bli værende på et nettsted som bruker evigheter på å laste inn. I følge Kissmetrics stikker 40 prosent av alle de besøkende av når det tar mer enn 3 sekunder for en side å laste ferdig. 40 prosent!

Sug på den karamellen du. Og så kan du gå inn å teste dine lastetider på dine landningssider.

Lastetid - Det bør gå like fort som denne bilen går | Right Brain

4. Implementer en heatmap

Sett opp heatmapping eller mousetracking på ditt nettsted for å se hvordan dine besøkere oppfører seg på nettstedet. Ta lærdom av atferden du ser og bruk det som grunnlag når du skal lage en testbar hypotese.

Du kommer sannsynligvis til å bli overrasket over hvor få personer det egentlig er som klikker og ser på akkurat den knappen du la ned voldsomt mye tid på å optimalisere helt i starten.

Heatmap er en viktig del av optimaliseringen | Right Brain

5. Ikke glem bildene i din nettbutikk eller på ditt nettsted

En annen faktor som er med på å påvirke konverteringen er bildene, og bruken av disse. Når du bruker bilder på landingssidene dine så tenkt litt på hva bildet faktisk formidler. Hvilken følelse gir det?

For eksempel, selger du en eCommerce software og har et bilde av en super-happy person som står med en bok. Så harmonerer ikke det helt sammen med budskapet du vil formidle. Hva har den boken med software løsningen å gjøre egentlig?

Dersom du finner ut at det kanskje ikke var en god match med software + bok så test et annet bilde og se hva resultatet blir da. Glem heller ikke å optimalisere bildestørrelsen på bildet du bruker for å få en optimal lastetid på siden bildet vises på.

Harmonerer din bilder med hva du vil formidle? | Right Brain | Konvertering

6. Ja, ok. Farger kan også være med å påvirke

Jeg har helt bevisst lagt dette tipset helt til slutt fordi jeg ikke ønsker at du skal se på dette som din første prioritet. Men det er viktig å teste farger også. Du kan faktisk påvirke det underbevisste hos en person med de rette fargene.

Det du vil ha på dine viktigste CTA` er er en farge som stikker seg ut, men som samtidig kompletterer dine øvrige farger – uten at det ser helt corny ut.

Dette vil gjøre at dine besøkere enkelt og raskt kan finne det ene elementet som stikker litt mer ut enn de andre – og klikke på det! De trenger ikke tenke seg om et millisekund en gang, det blir krystallklart hvor de skal klikke.

Farger er viktig får å få klikk på en knapp | Konvertering | Right Brain

 

Så en liten oppsummering:

  • Ta bort alt unødvendig støy og fuzz
  • Slutt å flytt kjedelige og unødvendige elementer frem og tilbake
  • Optimaliser din lastetid (på siden)
  • Implementer en heatmap
  • Ikke glem bort bildene du benytter på nettstedet og/eller i din nettbutikk
  • Eksperimenter med farger og knapper først når punktene over er utført

Sånn, da kan du bare sette i gang. Optimaliser!

Deling

Få konverteringstips!

Lær deg mer om konvertering og få nyttige tips, direkte på e-post.

Relaterte artikler

Kommentarerfelt

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket *

HEY! Før du går...
Vil du få unik tilgang til noen av våre minianalyser?
Skriv inn epost adressen din nedenfor så er du et skritt nærmere å bli AWESOME innen faget konverteringsoptimalisering
Gi meg innholdet nå!
*Ved å gi oss din epost adresse samtykker du til å få prima innhold fra Right Brain på e-post, ikke for ofte men sånn akkurat passe mye :)

6 tips som øker konvertering i din nettbutikk eller på ditt nettsted

av Joachim Furuseth lesetid: 5 min