LOADING

Alt du trenger å vite om Google Analytics IQ (GAIQ) og Academy for Ads

av Rebecca Andersson Publisert: 12 februar, 2018
Academy for Ads | Right Brain

Hva har skjedd med Google Analytics IQ-sertifiseringen og hva er Academy for Ads?

Hvis du har en gammel Google Analytics IQ-sertifisering (GAIQ) og har planer om å fornye den, vil du raskt oppdage at det har skjedd noen endringer siden sist gang.

Er det veldig lenge siden du sertifiserte deg, kan du først og fremst glede deg over at det ikke lenger koster noe å ta testene. Det er gratis og fritt frem for alle som vil dokumentere sine Analytics-kunnskaper.

En annen ting du vil legge merke til er at det plutselig har blitt veldig mye vanskeligere å finne frem til testene. Tidligere kunne du se alle testene og Google-sertifiseringene i din Partner-konto hos Google. Fra nå av blir det derimot andre boller. Nå er det nemlig Academy for Ads som gjelder.

Innføringen av Academy for Ads

Er det en stund siden du har vært inne i Google Partner-kontoen din? Klikker du på «Sertifiseringer», vil du få opp et litt uvant bilde.

Årsaken til disse endringene er at Google holder på å bytte plattform for sine nettbaserte kurs og sertifiseringer. I samme slengen flyttes også informasjonen om dine påbegynte og gjennomførte tester og sertifikater.

GAIQ | Right Brain

Har du tidligere tatt et aktivt valg og samtykket til at denne informasjonen kan flyttes, videresendes den automatisk til en plattform som Google har valgt å kalle Academy for Ads. Denne muligheten har eksistert en god stund allerede.

Noe som en del kanskje ikke er klar over, er at Academy for Ads blir den nye plattformen både for å ta sertifiseringer og få tilgang til tidligere testresultater. Tanken bak dette skiftet er det skal bli enda enklere for deg å få oversikt både over hvilke tester du kan ta og hvilke sertifiseringer du allerede har tatt.

Etter april 2018 forsvinner dine sertifiseringer fra din Partner-konto

Vil du beholde sertifiseringene du har tatt frem til januar 2018? Da er det veldig viktig at du overfører denne informasjonen til Academy for Ads. Og nå må du faktisk skynde deg.

Du kan overføre dine testresultater til Academy for Ads frem til utgangen av april 2018. Dropper du å gjøre dette, kommer alle dine sertifiseringer til å forsvinne (!). Kunnskapen kommer vel neppe til å bli borte fra hodet ditt, men du vil ikke lenger ha noen bekreftelse på at du har tatt testene i din Partner-konto.

Hvordan tar man eksamen i GAIQ 2018 etter overgangen til Academy for Ads

Når du logger deg inn i Academy for Ads for første gang, starter du med å registrere deg og lage en konto. Det gjør du enkelt ved å bruke din eksisterende Google-konto.

1. Gå til: https://landing.google.com/academyforads/
2. Klikk på knappen “Start now”

Academy for Ads | Right Brain

3. Logg inn med din Google-konto
4. Velg språk og klikk på “Yes” for å hente inn informasjonen som tidligere lå i din Partner-konto

Academy for Ads, GAIQ | Right Brain

5. For å ta en test i Google Analytics IQ, starter du med å finne frem til det aktuelle kurset. Det gjør du enten ved å søke etter kurset i søkefeltet eller bruke menyen for å navigere deg rundt.

Google Analytics Individual Qualification | Right Brain

6. Kjenner du at du har øvd nok og begynner å bli klar for å teste kunnskapene dine, kan du rett og slett klikke på “Take test”. Lekende lett!

Kursutvalget i Academy for Ads

Har du ikke en GAIQ-sertifisering fra før eller er særlig bevandret i Analytics, vil vi fraråde deg å starte bekjentskapet med analyse-verktøyet ved å gå rett på testen (selv om det kan være fristende!). Logg deg heller inn på Google Analytics-kontoen din og klikk deg rundt for å bli bedre kjent med grensesnittet slik at du får mer kunnskap og erfaring med bruk av verktøyet.

Å lære å bruke Google Analytics og forstå verdien av måling og analyse er helt essensielt, spesielt hvis du jobber med digitale kanaler. Google Analytics har mange fordeler. Èn av de største må være at du får tilgang til utrolig verdifull kunnskap om dine besøkende.

Hva kjennetegner en typisk besøkende på nettsiden din? Hvilken nettleser bruker kundene dine og hvor mange konverteringer har du egentlig?

Konverteringsoptimalisering og Google Analytics

Er du i full gang med å optimalisere nettstedet ditt, må du også ha tall og statistikk for å kunne sammenligne og følge med på utviklingen underveis. For hvordan skal du ellers vite om optimaliseringsarbeidet ditt gir resultater? Analytics er derfor et helt uunnværlig verktøy for alle oss som jobber med konverteringsoptimalisering.

Vet du hvordan du finner frem til og tolker informasjonen og tallene du får opp i Analytics, kommer din arbeidshverdag til å bli mye enklere. Vi lover! Dette vil helt klart gi effekt både på kort og lang sikt. Verktøyet er også helt gull å ha i forkant, underveis og i etterkant av tiltak du gjør for å optimalisere nettsiden.

I tillegg slipper du å spørre dine Analytics-kyndige kollegaer om hjelp hele tiden! Bruker du verktøyet jevnlig i ditt arbeid, vil du etterhvert også kunne lære kollegaene dine et og annet om nettsiden.

Er du nysgjerrig og vil lære mer om Google Analytics, finner du masse bra innhold og informasjon på nett. Academy for Ads inneholder også alt du trenger å kunne i Google Analytics for å komme i gang som nybegynner. Inkludert nødvendig informasjon for å klare å ta GAIQ-sertifiseringen. Og det beste av alt, det er helt gratis!

 

Google Analytics Kurs | Right Brain

Googles eget nettkurs Google Analytics for nybegynnere guider deg gjennom Analytics steg for steg og demonstrerer de ulike delene av verktøyet ved hjelp av både videoklipp og interaktiv læring. Hver kursdel avsluttes med en liten test. Det kan vært lurt å bruke spørsmålene du får i disse testene også når du skal lese til den store og litt skumle sertifiseringsprøven.

Right Brains Google Analytics kurs (med en CRO-tvist) for nybegynnere

Synes du det er enklere å lære ved å få personlig veiledning og ha mulighet til å kaste ball med andre, sjekk ut vårt Google Analytics-kurs for nybegynnere. Ettersom vi er et byrå som spesialiserer oss på konverteringsoptimalisering måtte vi selvsagt ta med noen CRO-tips som en del av kurset. Vi tror at dette vil gi en fin ekstraverdi for deg!

På kurs hos oss lærer du følgende:

  • Hvilke rapporter du kan hente ut fra Google Analytics og hvordan du skal tolke disse
  • Hvordan du navigerer og segmenterer rapporter i Google Analytics
  • Hvordan du genererer verdifull innsikt som kan brukes for å forbedre nettsiden din
  • Hva dine besøkende gjør på dine nettsider og hvem de er
  • Hvordan du setter opp mål og analyserer adferden til dine besøkende

Kurset passer for deg som er helt fersk i Analytics og som arbeider med e-commerce. Kjenner du at det er på tide å fylle på med mer kunnskap om Google Analytics, ta kontakt med oss!

Kort om GAIQ

  • Du har 90 minutter på deg til å besvare 70 spørsmål om Google Analytics
  • For å klare testen må du svare riktig på minst 80 prosent av spørsmålene. I praksis betyr dette at du må ha rett på 56 av 70 spørsmål for å bestå prøven
  • Det går ikke an å stoppe eller pause testen når du først er i gang. Skulle nettet ditt plutselig forsvinne eller maskinen din krasje fortsetter likevel testklokken å tikke…
  • Det er ikke mulig å hoppe over eller gå tilbake til tidligere besvarte spørsmål. Tenk deg derfor godt om før du klikker deg videre til neste spørsmål
  • Består du, er din sertifisering gyldig i 18 måneder fra og med den dagen du tok testen
  • Ikke fortvil hvis spørsmålene blir for vanskelig og du får for mange feil. Du kan prøve på nytt igjen om syv dager

Webkommunikatør og atferdsviter. Stor interesse for mennesker, internett og psykologi. De siste årene har hun jobbet som Project & Campaign Manager i Oslo, og som webredaktør hos leketøysgiganten Lekmer. I dag jobber hun som Konverteringsspesialist hos Right Brain.

Få konverteringstips!

Lær deg mer om konvertering og få nyttige tips, direkte på e-post.

Relaterte artikler

Alt du trenger å vite om Google Analytics IQ (GAIQ) og Academy for Ads

av Rebecca Andersson lesetid: 6 min