LOADING

Fra annonse til landingsside – behold den røde tråden

av Rebecca Andersson Publisert: 13 mai, 2019
Fra annonse til landingsside – behold den røde tråden | Right Brain

Kjøper du mye trafikk til nettstedet ditt så har du garantert mye å vinne på å samkjøre innholdet i annonsene dine fra Google opp mot innholdet på landingssidene dine.

Egentlig er det ganske logisk at man bør servere det annonsen lokker med på landingssiden. Ikke sant? Allikevel ser vi gang på gang at selskaper glemmer denne “enkle” gylne regelen, og heller sender besøkerne inn til helt merkelige steder på nettstedet sitt.

Om man ikke forstår hvorfor man havnet inn på den unike landingssiden, er det vanvittig lett å bare klikke seg tilbake til søkeresultatet på Google for å finne neste treff – som Ariana Grande synger: “Thank u, next!”

 

En rød tråd er prio nummer 1

Teksten du bruker i Google-annonsene skal være med på å skape en rød tråd – fra annonsen til landingssiden. Da blir det lettere for besøkeren å sette egne forventninger til hva som blir servert etter at vedkommende klikker seg inn på landingssiden din.

Har du sett en annonse så er det jo budskapet i annonseteksten du forventer å lese og se mer av etter at du har klikket. Lander du da i stedet på en side som ikke har en dritt med budskapet i annonsen å gjøre så kommer du garantert til å bli ganske forvirret. Kanskje til og med litt forbanna?

 

“If you interrupt your scent trail, you leave your customer stranded. The path she was following becomes a dead end. Where’s she supposed to go?” – Bryan Eisenberg

 

Annonserer du ved hjelp av bannere så er det følelsen, fargene, uttrykket og budskapet som skal være likt både i banneren og på landingssiden for å opprettholde «the sent» som Eisenberg snakker om.

 

Sånn her skaper du en rød tråd fra annonse til landingsside

1. Annonseteksten (eller teksten i en epost, eller teksten i den kanalen du skal benytte) bør samsvare med landingssiden. Jo mer annonseteksten og teksten på landingssiden samsvarer med hverandre, jo bedre.

2. Legg landingssidens hovedbudskap i annonseteksten og bruk selve landingssiden til å forklare mer om budskapet.

3. Skal du bruke bannere for å drive trafikk til nettstedet ditt, så bør designuttrykket og teksten være lik i både banner og landingsside for å beholde den røde tråden.

 

Hva betyr det? Jo, det betyr at du teoretisk sett burde ha en skreddersydd landingsside for alle dine kampanjer (!) for å få best mulig resultat. MEN… Fortvil ikke, du trenger ikke å opprette en ny side for alt.

Det holder nemlig med at du bruker en dynamisk tekst på landingssiden som samsvarer med annonseteksten. Teksten på landingssiden kan du endre ved å ta i bruk en querystring i URL’en (det er relativt enkelt, spør utvikleren din så hjelper han/hun deg med oppsettet)

 

Funtime! La oss ta en titt på noen eksempler

For å tydeliggjøre hvor viktig det er med røde tråder, og forventninger, skal vi nå se hvordan et par selskaper har skrevet sine Google-annonser og laget tilhørende landingssider.

 

1. Annonse fra Eurodel.no

Si at du gjør et Google-søk etter «billige bremseskiver på nett» og får opp denne annonsen:

 

Her er det ikke en eneste bremseskive å skue, ikke om du drar frem kikkerten din engang.

 

Hovedbudskapet i annonsen er «Originale bremseskiver til bil». Perfekt, tenker du. Du klikker på annonsen – og lander på Eurodels… startside. Her er det ikke en eneste bremseskive å skue. Ikke om du drar frem kikkerten din engang.

Med andre ord, det er en total waste av annonsekroner og et utmerket eksempel på når det ikke er en rød tråd mellom annonse og landingsside. Hovedbudskapet i annonsen gjenspeiles ikke i verken teksten eller produktene som vises.

Får man dette resultatet så er sjansen stor for at du velger å lete videre et annet sted. Du tar Ariana Grandes tips, sier nok en gang “thank u, next”, klikker tilbake til Google og velger superenkelt bare det neste resultatet på listen. Sannsynligvis, til eurodel.nos store frustrasjon, er det et mer spesifikk treff.

 

2. Annonse fra Get.no

 

Få en ny TV-opplevelse med GET | Right Brain

 

«Få en ny TV-opplevelse med GET». Leser du denne annonseteksten så tenker du kanskje “holy shit!, dette er sikkert noe insane bra greier”. Da forventer du å få forklart hva den nye opplevelsen er, og faller den i smak vil du veldig gjerne bestille den på en enkel måte?!

Videre i teksten står det at man kan se både HBO og kvalitetsfilmer på Get. Så hva skjer når man klikker på annonsen? Da lander man på en side som snakker om «Hjemmebane». Det står ingenting om den nye TV-opplevelsen eller om kvalitetsfilmer…

Tenk om du ble utsatt for en tilsvarende situasjon fysisk? Forestill deg at du er på restaurant. Du får se menyen og bestemmer deg for at du vil ha biff med fries (NAM!!). Det var på menyen, det er akkurat det du vil ha og det er det du forventer å få.

Hva hadde du følt om du i stedet hadde fått servert kylling med fries, etterfulgt av at ingen hadde kommet for å spørre deg om hvordan maten smakte slik at du ikke engang får klaget? Høres mindre kult ut, sant? Pass derfor på at du så langt det lar seg gjøre serverer det besøkeren forventer å få.

 

3. Annonse fra Altiglass.no

 

Altiglass - Så hva skjer når man klikker på annonsen? | Right Brain

 

Her tar vi for oss et eksempel på en feil som dukker opp relativt ofte, og som veldig mange gjør. Det har med skjermstørrelsen å gjøre.

Kan du gjette hva? Her har vi ETT bilde i toppen som tar ALL plassen på mindre skjermer, det er heller ingenting som indikerer at det er mer informasjon lenger ned på siden.

Som om ikke det er nok i seg selv. I tillegg er det ingenting i teksten som er klikkbart eller forklarer hvordan man bestiller gratis befaring? I annonsen står det «Les mer og kontakt oss nå». Hvordan i svarte f**n tar jeg kontakt – Kan du kanskje tenke?

Med andre ord, i denne annonsen og på landingssiden er det mye som kan optimaliseres. Tenk på at når besøkeren ikke finner det vedkommende leter etter så er det du som sitter igjen som Svarteper med en høy bounce rate og mindre kroner på bunnlinjen.

Kanskje du skal gjøre en litt større effort for å sende potensielle kunder til sider du tror de kan ha mer interesse av?!

Ikke send de til en “tilfeldig” side bare for å sende dem et sted..

 

Oppsummering

Dersom du velger å ikke prioritere eller føler at du ikke har «tid» til å optimalisere dine kampanjer og landingssider, husk da på at det er dine egne penger du sløser bort. Har du råd til det?

For hvert klikk på annonser (CPC eller PPC) der besøkeren stikker av uten å gjøre et kjøp så har du tapt penger både på selve annonsekostnadene, samt at du tapte et potensielt salg.

Se gjennom landingssidene dine og vær nøye med annonsene. Sett en strategi for hva du skal skrive i annonsen og hvor de besøkende skal lande når de klikker. Som et absolutt minimum må du sende besøkeren til den kategorien de søkte etter. For Guds skyld… ikke send dem til startsiden.

Får du frysninger nedover hele ryggen når du tenker på hvordan dine egne annonser er satt opp? Fortvil ikke, det finnes håp! Det er nemlig slik at dersom du følger disse tipsene så kan du se frem til en lavere bounce rate, mer kjærlighet fra Google og forhåpentligvis flere betalende kunder.

 

Deling

Lær mer om konverteringsoptimalisering

Nyhetsbrev: Du får praktiske tips og datadrevet innsikt rett i innboksen din.

Kommentarfelt

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket *

Fra annonse til landingsside – behold den røde tråden

av Rebecca Andersson lesetid: 6 min