LOADING

Bli kjent med byrålederen i Right Brain, Joachim Furuseth

av Rebecca Andersson Publisert: 07 mars, 2018
Byrålederen i Right Brain, Joachim Furuseth | Right Brain

For et drøyt halvannet år siden ble vi skikkelig lei av å høre på alle selskapene i Norge som hardnakket påstod at de jobbet med konverteringsoptimalisering (CRO). Vi, som de fagnerdene vi er, visste jo at disse selskapene ikke en gang var i nærheten av å tilby sine kunder det spekteret av tjenester som hører til under CRO-paraplyen.

Dette ble starten på byrået Right Brain, Norges første rendyrkede CRO-byrå

Selv om vi elsker å snakke om CRO her på bloggen, tenkte vi at det var på tide at du også ble bedre kjent med menneskene bak selskapet. Vi som hver eneste dag jobber iherdig for å gjøre både Right Brain og våre kunder enda bedre.

I dette innlegget skal du derfor få stifte nærmere bekjentskap med vår kjære byråleder, Joachim Furuseth.

Joachim Furuseth, Byråleder i Right Brain

Joachim er vår superengasjerte og dedikerte byråleder som elsker film. Han stiller alltid opp for oss i Right Brain, uansett hva det er. Om det er å kaste seg rundt og bli med i et siste liten-møte i Fredrikstad eller å stikke ut og kjøpe fredagspils og chilinøtter for å skape enda bedre stemning på kontoret.

Joachim har lang erfaring med digitale økosystemer og har blant annet jobbet som prosjektleder, digital markedsfører, fagansvarlig for marketing automation, salgssjef og COO. Nå holder han i den daglige driften av Right Brain, i tillegg til å ha det kommersielle ansvaret for selskapet.

Når han ikke henger sammen med oss på jobb, bor han på Kolbotn sammen med sin samboer, datter og bonusdatter.

Byrålederen i Right Brain, Joachim Furuseth | Right Brain

Joachim, Right Brain har jo nå eksistert i litt over halvannet år. Hva har skjedd i selskapet i løpet av denne tiden?

Man kan trygt si at det har vært en lang reise på denne korte tiden. Det er sykt å tenke på at det bare har gått et drøyt halvannet år siden vi satt i sofaen min på Sørengkaia og pratet om å starte Right Brain.

I dag er vi et etablert selskap med kontor i Lillestrøm og noen av Norges mest kjente merkevarer i porteføljen. Vekstkurven har sakte, men sikkert pekt oppover. Så man kan helt klart si at det har skjedd en hel del!

Noe som sikkert mange har lurt på uten å tørre å spørre om er dine tatoveringer. Du er ikke redd for å vise dem i jobbsammenheng?

Jeg har nok fått et og annet blikk, men det er gjerne de tidligere arbeidsgiverne og ikke de potensielle kundene som har reagert. Jeg er ellers en person som er veldig opptatt av at man skal være seg selv, på godt og vondt. Ikke noe påtatt ytre her i gården. Derfor har jeg også gjort det til en liten fanesak å flashe både mine tattoveringer og hvem jeg er når det passer meg.

Som person er jeg veldig opptatt av symbolikk. I tillegg elsker jeg film. Jeg har hele tre filmtatoveringer på kroppen – Terminator, Die Hard og Transformers. Nå planlegger jeg en “full sleeve” på venstre armen som er inspirert av Jungelboken-filmen.

På den høyre armen har jeg en japansk-inspirert sleeve der elementene symboliserer fremgang, endring, fremdrift, suksess og tilsvarende verdier. For meg beskriver dette min reise i livet så langt.

Over magen har jeg teksten “Agendo Discimus”. Det er latin og betyr “Learning by doing”. Dette er min livsfilosofi!

Hvorfor har du så mange tatovering? Har du en favoritt?

Tja, hvorfor, det er et godt spørsmål. Jeg liker tatoveringer. Jeg liker derimot ikke smerten når jeg tar dem, men jeg liker min egen kropp med tatoveringer. Det har blitt en stor del av min identitet.

Jeg tror faktisk at min favoritt-tatovering er portrettet av datteren min som jeg har på leggen. Det er nesten obligatorisk å svare det, men etter den er det vanskelig å rangere de ulike tatoveringene.

Byrålederen i Right Brain, Joachim Furuseth | Right Brain

Den jeg liker minst er tribal-tatoveringen. Den dekker store deler av ryggen, brystet og venstre arm. Det er også derfor jeg vil ha en Jungelboken-sleeve der. Jeg skammer meg ikke over å ha en tribal, men jeg synes det er bortkastet å bruke plass på en tribal… hehe.

Konverteringsoptimalisering er et relativt nytt fag i Norge. Er dette noe som har mye å si for din arbeidshverdag?

Helt klart. Jeg har jobbet med salg i mange, mange år. Som en erfaren selger har det alltid gått veldig greit å booke og gjennomføre møter. Nå som vi har valgt å konsentrere oss om bare CRO, går mesteparten av min tid til å forklare og lære opp markedet i hva konverteringsoptimalisering er og verdien av dette.

Derfor blir det nå en hel del “lead nurturing”. Jeg må følge opp dem som har vist interesse på en helt annen måte enn hva jeg tidligere har trengt å gjøre.

Byrålederen i Right Brain, Joachim Furuseth | Right Brain

Alle har et behov for å jobbe med konverteringsoptimalisering, uansett om man jobber med B2B eller B2C. Mange vet dog fortsatt ikke at dette er noe de må fokusere på.

Vi må derfor bruke tid på opplæring, i langt større grad enn andre selskaper som jobber med mer kjente fagdisipliner. Dette er en av grunnene til at vi deler så mye kunnskap som vi gjør på Right Brain bloggen. Vi holder seminarer og står også bak konferansen Konverteringsdagene.

Dette spørsmålet har kanskje en del lurt på. Hva skjedde egentlig med Konverteringsdagene?

Ja, du… Vi i Right Brain er veldig ambisiøse av oss og Konverteringsdagene skulle holde den samme standarden som alt annet vi gjør. Det vil si et ekstremt høyt nivå. Vi gikk rett og slett “all in” for å skape det som skulle bli Norges beste og mest praktiske konferanse innen faget konverteringsoptimalisering.

I våre øyne startet vi riktig. Vi sendte ut spørreskjemaer til mange i bransjen for å finne ut hva folk ville lære mer om og til og med hva de var villige til å betale. Vi lagde så eventet helt i tråd med disse innspillene. Vi ordnet til og med gode hotellpriser for dem som kom langveis fra. Til slutt tror jeg likevel det var timingen som ble avgjørende.

Konverteringsoptimalisering er enn så lenge ikke et kjent begrep i Norge. Mange forstår heller ikke verdien av å jobbe kontinuerlig med dette.

Byrålederen i Right Brain, Joachim Furuseth | Right Brain

En annen ting som nok også spilte inn var at vi hadde planlagt at konferansen skulle gå over to dager. En e-commerce manager kan ikke bare sette av to dager til noe sånt. Selve prisen på konferansen var nok også viktigere enn det folk ga uttrykk for i våre undersøkelser.

En lærdom som vi tar med oss videre fra Konverteringsdagene er at vi ikke skal snakke om CRO som om det er brød, melk og smør. Altså å gå ut i fra at dette er noe alle vet hva er. Vi fikk inn spørsmål på telefon, mail og chat fra folk som syntes at eventet virket spennende, men de visste rett og slett ikke om CRO var noe for dem eller ikke en gang hva det er forkortelse for.

Til slutt måtte vi konkludere med at det ikke var mulig å gjennomføre Konveringsdagene på en måte som hadde blitt bra nok for både oss og deltakerne. Det var et tøft, men nødvendig valg.

Fortell om noe du er veldig stolt over.

Jeg er veldig stolt over hvordan min utvikling som menneske har sett ut de siste årene. Over min egen reise.

Jeg sluttet på skolen veldig tidlig. Det var en beslutning jeg tok ettersom jeg var veldig lei av å sitte på skolebenken. Dette kan jeg av og til angre på nå, men jeg vet at jeg ikke hadde vært der jeg er i dag hvis jeg hadde fortsatt. Jeg er stolt over meg selv og den personen jeg er.

 

Byrålederen i Right Brain, Joachim Furuseth | Right Brain

Bildetekst: Joachim som 13-åring og konfirmant.

I forbindelse med Konverteringsdagene lagde du en video der du forklarte hva CRO står for. Opplever du ofte at folk misforstår hva CRO er?

Jeg må nesten svare ja på dette spørsmålet. Jeg skulle nesten ønske at det kunne holde med dette korte svaret for å understreke poenget mitt, men jeg kan gjerne utdype hva jeg mener. Googler du for eksempel CRO får du opp 20-30 ulike forklaringer, noe som bare bidrar til å øke forvirringen.

CRO som et begrep har også blitt en hype. Som alltid når noe blir en hype vil enkelte også sko seg på dette. Vi har erfart at aktører sier at de jobber med konverteringsoptimalisering, men at de egentlig bare tilbyr en liten del av de tiltakene man kan gjøre for å øke konverteringsgraden.

Et eksempel på dette er de som tilbyr programvare som kan sende ut automatiske e-poster. Slike aktører ødelegger for oss alle, da mange vil tro at konverteringsoptimalisering betyr noe annet enn det det faktisk gjør.

Vi har til og med laget en kort video på ca. 1 minutt for å forklare hva CRO, slik at flere kan forstå hva dette handler om.

 

I Sverige har konverteringsoptimalisering vært et kjent begrep i mange år allerede. Når tror du at det kommer til å slå gjennom også i Norge?

Det kommer an på hvor mye tid jeg har til å jobbe med salg.. hehe! Nei, men jeg kjenner at vi står på toppen av alpinbakken akkurat nå. Vi kikker over kanten og er småbekymret for å kaste oss ut i det, men jeg tror det er i ferd med å skje.

Min spådom er at det kommer å ta av skikkelig en gang i løpet av første halvår 2018. Jeg tror at langt flere kommer til å begynne å fokusere på og arbeide med konverteringsoptimalisering.

Frem til nå har selskap viet mest oppmerksomhet til å pumpe trafikk inn på nettsidene sine. Snart kommer det derimot en tid da selskapene begynner å forstå hvor viktig det faktisk er å ta vare på de besøkende som allerede er inne på nettsiden.

Har du kjæledyr?

Jeg har dessverre ikke det. Jeg er vokst opp med katt og jeg drømmer om å kunne ha katt igjen. Jeg er et skikkelig kattemenneske. Jeg skal ærlig innrømme at den siste boken jeg kjøpte het “Alt om katten”. Der kan man scanne QR-koder for å høre ulike typer av mjauing og sånn. Ganske så interessant.

 

Byrålederen i Right Brain, Joachim Furuseth | Right Brain

 

Nå er det slik at både min samboer og min bonusdatter er allergiske. Men vi har funnet ut at en Savannah-katt kanskje ikke er like allergifremkallende som andre katteraser. Så jeg har visst lovet datteren til min samboer en Savannah-katt til hennes 6-års dag i år… Ops…

Hvor håper og tror du at Right Brain er om fem år?

Om fem år håper jeg at Right Brain er fremdeles den lille utfordreren! Akkurat som Netcom, nå Telia, utfordret Telenor i mange år. Jeg vil at vi skal ha en sunn vekst sammen med våre kunder.

Er det én ting vi har tatt med oss fra Konverteringsdagene er det å ikke ha så store ambisjoner. Misforstå meg rett, det er viktig å ha store drømmer, men det er enda viktigere å holde et nivå man klarer å levere på og ha en stabil vekst over tid.

Dette er viktig for alle oss som jobber i Right Brain. Vi skal kunne ha en jobb som vi trives med og der vi har det gøy. Det er en slik arbeidsplass vi ønsker å skape.

Og et litt mer personlig spørsmål… Du har jo vært flintskalla så lenge vi i Right Brain har kjent deg i tre-fire år. Har du noen gang hatt hår på hodet?

Helt fra jeg var liten har jeg eksperimentert mye med håret og hårstilen min. Den siste hårsveisen jeg hadde var i 2007, og da var det noe så flott som en mohawk som var 10 cm høy…. haha! Som min samboer ofte sier til meg “Man kan ta gutten ut av Spydeberg, men man kan aldri ta Spydeberg ut av gutten”. Det er kanskje noe i det.

Det skal sies at jeg liker meg selv best som skallet. Jeg liker å kunne se “tøff” ut. Som jeg selv bruker å si – jeg har et tøft ytre og et veldig mykt indre.

Kunne vi få se hanekammen?

 

Byrålederen i Right Brain, Joachim Furuseth | Right Brain

Og helt til slutt, hva er ditt beste konverteringstips?

Det er vanskelig bare å velge ett! Og det er enda vanskeligere å si det uten buzzord jeg egentlig ikke liker å bruke. Men jeg tror at det beste stedet å starte og som kanskje krever minst innsats er å slutte å være så brand centric og begynne å være mer consumer centric.

Slutt å snakke om vi, vi, vi og meg, meg, meg på nettsiden din. Fortell heller hvilket behov eller problem ditt selskap skal kunne løse for kunden. Og ikke minst, gjør det enkelt for de besøkende å forstå hva du mener. Dette tror jeg er et veldig godt utgangspunkt!

 

 

Webkommunikatør og atferdsviter. Stor interesse for mennesker, internett og psykologi. De siste årene har hun jobbet som Project & Campaign Manager i Oslo, og som webredaktør hos leketøysgiganten Lekmer. I dag jobber hun som Konverteringsspesialist hos Right Brain.

Få konverteringstips!

Lær deg mer om konvertering og få nyttige tips, direkte på e-post.

Kommentarfelt

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket *

Bli kjent med byrålederen i Right Brain, Joachim Furuseth

av Rebecca Andersson lesetid: 11 min