LOADING

Hva er Cross device tracking og User ID?

av Rebecca Andersson Publisert: 15 september, 2017
Hva er Cross device tracking og User ID? | Right Brain

User ID

Har du noen gang lurt på hvordan dine besøkende beveger seg på ditt nettsted? Har du virkelig så mange besøkende? Eller kan det være at mange av de er de samme personene, men fra ulike nettlesere og enheter?

Med User ID og rapporten “På flere enheter” (Cross Device Tracking), som du finner i Google Analytics, trenger du ikke lenger å lure.

For å finne ut om det er flere av dine besøkere som påbegynner sin kjøpsreise på mobilen, for så å fullføre sin transaksjon på for eksempel datamaskinen, må du først og fremst skape og tildele unike ID` er til dine besøkere.

Det gjør du enkelt på egenhånd ved å benytte Google Analytics sin egne funksjon “User ID”. Når du benytter deg av User ID kan du selv skape dine egne ID` er i stedet for at Google Analytics lager en “Client ID”.

En User ID er en kombinasjon av nummer og bokstaver som tildeles de besøkende. På denne måten kan en unik person bli gjenkjent på tvers av ulike nettlesere, enheter og sessions.

Husk at det ikke fungerer å bare slå på funksjonen User-ID i Google Analytics (ligger under admin). Det trengs også implementering av en ekstra koderad i din Google Analytics Tracking kode. Les instruksjoner på hvordan du installerer User ID her.

 

En User ID er en kombinasjon av nummer og bokstaver som tildeles de besøkende slik at en unik person kan bli gjenkjent på tvers av ulike nettlesere, enheter og sessions.

 

Forskjellen mellom Client ID og User ID

En Client ID representerer en unik nettleser eller enhet. Mens en User ID representerer en unik bruker som kan interagere med din webside via ulike nettlesere eller enheter.

  • En Client ID skapes og tildeles av Google Analytics Cookies.
    En User ID skapes og tildeles av mennesker, som deg og meg.
  • En Client ID tildeles hver unike besøkende på ditt nettsted.
    En User ID genereres og tildeles dine innloggede besøkende.
  • En Client ID eksisterer kun på den enheten eller nettleseren der den blir opprettet. Derfor kan man ikke benytte Client ID for å måle hvordan den samme besøkeren beveger seg på nettstedet ditt via alle sine ulike enheter eller nettlesere. En User ID kan derimot følge med mellom ulike enheter og nettlesere. Dermed kan du se og følge hele kundereisen via cross device tracking når du har satt det opp i Google Analytics.

 

For å få en bedre bilde av hvordan kundereisen har sett ut fra start kan det være lurt å se på dine Client ID` er når du vil undersøke spesifikke enheter eller nettlesere.

Gjennom User ID kan du ikke spore hvordan dine besøkendes reise har sett ut fra begynnelsen. Du kan nemlig ikke begynne å spore de før de har bestemt seg for å opprette en konto hos deg og logger inn (innlogget kunde/bruker).

 

Rapporter under “På flere enheter” (Cross Device Tracking)

Når du har satt opp et eget “view” for dine User ID` er (husk å ta med User ID i navnet når du skaper viewen) får du tilgang til “På flere enheter”- rapporten.

Denne rapporten er kun tilgjengelig når du har satt opp en User ID view. Husk også at du ikke kan analysere mer enn 90 dagers med data om gangen.

Du kan heller ikke benytte denne rapporten på din historiske data. Det gjelder kun fra og med den dagen du har satt opp User ID korrekt i Google Analytic.

Under “Målgruppe” → “På Flere enheter” (Cross Device) finner du følgende tre rapporter:

  • Enhetsoverlapping (Device Overlap Report)
  • Enhetsbaner (Device Paths Report)
  • Enhet for brukeranskaffelse (Acquisition Device Report)

 

Rapporter under “På flere enheter” (Cross Device Tracking)

 

Enhetsoverlapping (Device Overlap Report)

I denne rapporten ser du et diagram som viser hvor mange prosent av dine besøkere som har benyttet en eller flere enheter. Dette diagrammet kan ikke vise mer enn 3 enhetskategorier om gangen (for eksempel desktop, mobil og tablet).

Du kan også legge til avanserte segmenter på denne rapporten for å undersøke din data mer i dybden. Hvert segment legger seg som et separat diagram så det er enkelt å se på de hver for seg.

I denne rapporten kan du finne ut hvilke enheter, eller hvilke kombinasjoner av enheter, dine besøkere benytter mest. Du kan også segmentere dine besøkere etter hvilken type enhet de bruker, og sammenligne din inntjening og transaksjonsfrekvenser.

Så hvis dine besøkere som bruker både mobilen og desktop konverterer bedre enn de som kun bruker mobilen eller desktop så er det lurt å optimalisere og annonsere på begge enhetene. Uten å favorisere og gi den ene eller den andre mer eller mindre oppmerksomhet.

 

Enhetsoverlapping (Device Overlap Report)

 

Enhetsbaner (Device Paths Report)

I denne rapporten kan du finne ut i hvilken rekkefølge dine besøkere har benyttet seg av de ulike enhetene (desktop, mobil, tablet) når de har besøkt siden din.

Som standard viser datatabellen i denne rapporten de siste 5 enhetsinteraksjonene.
Slik kan du tolke rapporten:

 

Device Paths | Right Brain

 

Enhetsbanen på den første raden viser en besøker som har kommet via én desktop eller fra flere enn en. Da bærbare datamaskiner (laptops) havner i denne kategorien kan det bety at en besøker først har benyttet en stasjonær datamaskin og deretter en bærbar datamaskin eller vice versa.

Enhetsbanen på den fjerde raden viser en besøker som har besøkt siden via en mobiltelefon og deretter fra en tablet.

Enhetsbanen på den femte raden viser en besøker som først var inne fra en spesifikk datamaskin, så byttet til en mobiltelefon for så å bytte tilbake til en datamaskin igjen.

 

Enhet for brukeranskaffelse (Acquisition Device Report)

I denne rapporten kan du finne ut om dine besøkere konverterte på den “opprinnelige enheten” (originating device) eller om de konverterte på en annen enhet.

Første gangen en besøker får en User ID blir den enheten som besøkeren kom inn fra satt til å være den “opprinnelige enheten”. Den opprinnelige enheten kan også kalles for “Enheten for brukeranskaffelse” da det er gjennom denne enheten din besøker kom inn fra til din side aller første gang.

 

Det er smart å ha ekstra god kontroll på User ID rapporten.

 

Det er smart å ha ekstra god kontroll på denne rapporten. Dersom din besøker kom inn på din side for første gang via sin mobiltelefon, for eksempel via en Pay Per Click annonse. Og deretter kom tilbake til din side via en datamaskin og konverterte, betyr det da at pengene du brukte på annonsering var bortkastet?

Nja, det kommer litt an på hvordan du velger å se på det. På en måte så fikk du ikke konvertering fra din PPC mobilkampanje. Og du betalte fremdeles for klikket. Men på den andre siden fikk du jo solgt et produkt.

Hvis du har en stor andel som konverterer via andre enheter enn den opprinnelige enheten bør du kanskje se over dine mobilannonser. Kanskje det er noe som er feil i don kommunikasjon (dersom originating device var en mobil).

Det skader heller ikke å påse at ditt nettsted er optimalisert for mobil. Helt uavhengig av produsent, browser og skjermstørrelse.

Trenger du hjelp til å sette opp User ID eller er nysgjerrig på å lære deg mer om konverteringsoptimalisering? Ta gjerne kontakt med Deniz hos oss.

 

Webkommunikatør og atferdsviter. Stor interesse for mennesker, internett og psykologi. De siste årene har hun jobbet som Project & Campaign Manager i Oslo, og som webredaktør hos leketøysgiganten Lekmer. I dag jobber hun som Konverteringsspesialist hos Right Brain.

Deling

Få konverteringstips!

Lær deg mer om konvertering og få nyttige tips, direkte på e-post.

Relaterte artikler

2 Kommentarer

Kommentarfelt

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket *

  • Tommy
    |

    Interessant. Men funker det for alle bedrifter å ha sånn user ID?

    Svar
  • Rebecca Andersson
    |

    Hej Tommy!

    User ID är speciellt intressant att sätta upp på webbplatser där besökare loggar in ofta. Har du en sida där dina besökare loggar in sällan eller aldrig så blir det lite svårare att sätta upp User ID:n, men det är inte omöjligt. Du måste dock bli lite mer kreativ med hur du identifierar dina besökare 🙂

    Svar

Hva er Cross device tracking og User ID?

av Rebecca Andersson lesetid: 6 min