LOADING

Nøkkelen bak et vellykket eksperiment er en sterk hypotese

av Rebecca Andersson Publisert: 01 november, 2018
Nøkkelen bak et vellykket eksperiment er en sterk hypotese | Right Brain

Å kjøre et eksperiment uten å ha en hypotese i bunn er omtrent det samme som å pakke en bag, betale 1500 spenn i taxi til Gardermoen, for så med bind for øynene å hoppe på det første og beste flyet uten å ha noen anelse om hvor du skal.

Selv om akkurat dette reise-eksperimentet kan høres gøy ut (minus sure drosjepenger), kan vi forsikre deg om at dette ikke er noen god tilnærming for å teste nettsiden din. I begge tilfellene kan du havne hvor som helst, og det er langt fra sikkert at du liker stedet du kommer til.

En hypotese hjelper deg å holde styr på om du lykkes eller ikke med eksperimentet ditt. Med andre ord, du burde ha en hypotese for hvert eneste eksperiment du kjører. Logisk, eller hva?

 

“If you can’t state your reason for running a test, then you probably need to examine why and what you are testing.” —Brian Schmitt

 

Hva er en hypotese?

Enkelt forklart er en hypotese noe du tror eller håper skal skje når du gjør noen helt spesifikke endringer.

Vi heier alltid på hypoteser som tar utgangspunkt i og bygger videre på et datagrunnlag. Enda bedre er det når en analyse av datagrunnlaget bekrefter at din idé kan ha noe for seg.

En ordentlig solid hypotese består gjerne av tre deler. Det vil si at du burde kunne svare på følgende tre spørsmål:

  • Hva er det som skal endres?
  • Hva tror du at resultatet blir?
  • Hvorfor tror du at resultatet blir slik?

Når eksperimentet er avsluttet får du svaret ditt svart på hvitt. Enten har hypotesen din blitt bekreftet eller så får du vite at du tok feil.

Vi pleier å si at en god hypotese er en direkte og entydig påstand. Det skal rett og slett ikke være mulig å tolke hypotesen på flere ulike måter eller misforstå den. Følger du dette rådet, gjør du det også mye lettere for deg selv når du skal bedømme resultatet. Da er hypotesen enten sann eller falsk.

Et annet viktig moment å tenke over når du jobber med å utforme din hypotese er å svare på spørsmålet; hva ønsker jeg å lære eller få ut av dette eksperimentet?

 

Slik bygger du opp en hypotese

En ferdig hypotese inneholder som tidligere skrevet tre ulike deler.

Som hovedregel kan du tenke at du skal svare på følgende påstander når du lager hypotesen: “Hvis ______, så ______, fordi ______”.

Blir dette veldig kryptisk, kan vi selvsagt gi deg et eksempel på hvordan du benytter en slik hjelpesetning:

Hvis vi flytter nyhetsbrev-elementet høyere opp på vår startside, kommer flere til å melde seg på nyhetsbrevet. Fordi vi ved hjelp av heatmaps kan se at flesteparten av de besøkende ikke blar ned til dette elementet slik siden er satt opp nå”.

Å inkludere variabelen eller endringen, det ønskede resultatet og den logiske forklaringen til hvorfor resultatet bør skje er altså vår oppskrift på å skape en solid hypotese.

Husk at alle disse tre delene bør undersøkes meget nøye og dokumenteres før du setter i gang med eksperimentet. Her er det mange som synder. Da sitter man igjen i etterkant, klør seg i skjegget og lurer på hva det var man egentlig holdt på med.

 

 

Har du lagt merke til noe interessant i en heatmap? Fått tilbakemeldinger fra en kunde eller besøkende? Ingenting er bedre! Ta vare på det og se om det kan være med på å forme din neste hypotese.

 

En sterk hypotese garanterer ikke en vinner

Selv om du lager en solid og gjennomarbeidet hypotese er det likevel langt fra sikkert at den varianten du tester ut kommer til å vinne. Noe som vi derimot kan garantere, er at du kommer til å lære og dra nytte av eksperimentet uansett hvordan det går.

Smugkikker du på en konkurrent og setter opp et eksperiment basert på det, kan den nye versjonen likevel tape på din nettside. Da lærer du for eksempel at; det som fungerer hos andre ikke nødvendigvis er riktig for deg og dine brukere eller kunder.

Det smarteste du kan gjøre hvis din versjon taper (og ved hver eneste analyse av et eksperiment) er å grave videre i dataen du får. Segmentér informasjonen fra eksperimentet etter ulike enheter, nye og tilbakevendende besøkende og trafikkilder.

Da øker du sjansen for å finne den virkelige vinneren. Her kan du lese om hvordan du segmenterer eksperimentdata fra Google Optimize direkte i Google Analytics. Kjempenyttig å kunne!

 

Grav dypt i din eksperimentdata

Vi gjennomførte nylig et eksperiment hos en av våre kunder, energiselskapet Hafslund, som virkelig demonstrerte behovet for å granske dataen man får ved et slikt forsøk.

Hos Hafslund startet vi med å kjøre det samme designet på desktop og mobil (skalert til mindre skjerm) og kunne med glede konstatere at den varianten vi hadde laget vant. Jippi yeah yeah yeah og alt det der så lenge det varte. For da vi virkelig dykket ned i dataen, oppdaget vi at vår versjon vant på desktop, men tapte skikkelig på mobil.

Dette var en viktig påminnelse om at mobilbrukerne har andre forventninger og oppfører seg ofte annerledes enn det vi tror. Denne lærdommen resulterte i en ny hypotese og et nytt eksperiment.

Her lagde og testet vi istedet et eget mobildesign. Boom! Denne varianten vant overlegent og førte blant annet til en økning på 24 prosent i bestillinger. Hos de brukerne som startet sin kundereise fra startsiden via sin mobiltelefon.

 

Om du sitter igjen med en vinner eller ikke i ditt eksperiment, har du uansett lært noe nytt. Denne erfaringen tar deg et steg videre i ditt CRO-arbeid. Og steg for steg har du plutselig løpt en maraton!

 

Webkommunikatør og atferdsviter. Stor interesse for mennesker, internett og psykologi. De siste årene har hun jobbet som Project & Campaign Manager i Oslo, og som webredaktør hos leketøysgiganten Lekmer. I dag jobber hun som Konverteringsspesialist hos Right Brain.

Deling

Få konverteringstips!

Lær deg mer om konvertering og få nyttige tips, direkte på e-post.

Relaterte artikler

Kommentarfelt

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket *

Nøkkelen bak et vellykket eksperiment er en sterk hypotese

av Rebecca Andersson lesetid: 5 min