LOADING

Glem alt du vet om fargepsykologi og les denne guiden

av Talia Wolf Publisert: 23 november, 2018
Blogginnlegg Talia Wolf

Fargepsykologi: Hvor heldige er ikke vi! Talia Wolf fra GetUplift har vært så snill å takke ja til å gjesteblogge hos oss. Hun valgte å dele hennes mest populære blogginnlegg om farger og fargepsykologi.

Vi har gjort vårt ytterste for å oversette dette på en god måte og lenket til alle referansene Talia har benyttet seg av. Her er det mye å lære, hyggelig lesning!

Les Talia’s opprinnelige innlegg her

Det finnes tusenvis av ulike infografikker, bilder og guider som forklarer hvordan ulike farger påvirker våre følelser. Vanligvis ser de slik ut:

  • Rød = sinne
  • Blå = tillit
  • Grønn = helse

En evig lang liste som forklarer nøyaktig hvilken farge som er tilegnet en spesifikk følelse.
Veldig mange bedrifter bruker disse indeksene til å veilede de i valget av farger på deres merkevare, hovedbildet på landingssiden og fargen på deres call-to-action knapp.

Er det noe galt i det?

Fargepsykologi fungerer egentlig ikke på den måten.

Beklager for å være den som sprekker boblen, men å tro at hver enkelt farge fremkaller den samme følelsen for alle mennesker er rett og slett feil.

De fleste bedrifter er ikke klar over dette, de følger veiledningene blindt og i verste fall kan det å bruke feil farge ikke bare sette deg tilbake, men også skade konverteringene dine.

Etter å ha utført utallige AB-tester har jeg erfart én ting:

Hvis du bruker fargepsykologi på riktig måte, kan du påvirke målgruppens beslutningsprosess. På denne måten kan du få folk til å føle det du ønsker og øke konverteringer.

Så hvordan bruker du fargepsykologi riktig?

Vel, det er akkurat det denne guiden skal handle om.

 

Vi skal lære mer om:

1. Hva fargepsykologi egentlig betyr og hvordan det fungerer
2. Den følelsesmessige effekten farger har på oss (og dine kunder)
3. Myth busting: Den største fargepsykologimyten og hvordan unngå den
4. Hvordan farger påvirker mennesker (det vil si, dine kunder) på tre ulike nivåer
5. Alder, kjønn og andre faktorer som påvirker fargepsykologi
6. Fargepsykologi innen mobil vs desktop (ja, det er forskjell)
7. Hvordan vite hvilke farger du skal bruke på din målgruppe
8. Hvordan verdens mest suksessfulle bedrifter bruker fargepsykologi
9. Case studie – Hvordan vi bruker fargepsykologi til å øke konverteringer

Psst..her kan du laste ned arbeidsark for fargepsykologi.

 

Hva fargepsykologi egentlig er og hvordan det fungerer

“Color psychology is the study of hues as a determinant of human behavior. Color influences perceptions that are not obvious, such as the taste of food… Color can indeed influence a person; however, it is important to remember that these effects differ between people. ”

Wikipedia

Kort oppsummert?

Farger har evnen til å påvirke vår atferd og beslutningsprosesser (som i – «burde jeg kjøpe denne varen eller ikke»).

 

Hvordan farger påvirker hjernen vår

Farger påvirker hjernen vår som igjen påvirker våre følelser og sanser. Effektene av det kan være både fysiologisk og emosjonelt. Forskning viser at farge og lys kan påvirke humøret, hjertefrekvens, søvn og vår velvære.

Et ypperlig eksempel som oppleves i vår hverdag; Blått og grønt lys stimulerer hjernen vår om morgenen og forteller oss at det er på tide å stå opp og komme seg ut.

Derfor anbefaler mange leger og forskere at vi ikke bruker mobiltelefonen før leggetid, ettersom lyset fra skjermen holder oss våkne og kan forårsake søvnløshet.

En undersøkelse gjort i 2015 oppdaget at fargen blå reduserer stress, senker hjertefrekvensen og blodtrykket. Veldig mange land bruker disse teknikkene til deres fordel.

For eksempel har Tokyo vært kjent for å bruke fargen blå på jernbanestasjonene, dette for å redusere selvmordsraten, et tiltak som resulterte i 74% færre selvmord. Forskningen er midlertidig noe mangelfull og utfordres stadig av forskere.

Mens debatten rundt hvilken farge som skaper hvilken effekt fortsatt pågår, er det én ting alle forskere er enige om: Farger påvirker vår fysiologi, vår hjerne og våre følelser.

 

Hvordan farger påvirker våre følelser

Det er en grunn til at de fleste av oss opplever en varm og god følelse når våren nærmer seg, og de blå, grønne og lyse fargene på blomstene begynner å vises eller at vi føler oss mer dystre om vinteren når det blir mørkt og grått rundt oss. Enten vi tenker over det eller ei så har farger en følelsesmessig effekt på oss.

Hvis du tenker over hvor mye tid og energi vi bruker på å velge riktig farge på klærne vi kjøper, eller malingen til husveggene vil du se at selv om de fleste av oss ikke forstår hvordan dette henger sammen, vet vi at farger har en betydning og påvirker oss på en eller annen måte.

Bedrifter har lenge visst at farger påvirker følelsene våre og de har selvfølgelig brukt det til deres fordel i reklamer i flere tiår.

Det viktigste man bør vite om følelser er at de påvirker våre beslutninger. Det vi føler om oss selv, våre omgivelser og hendelser som har skjedd i våre liv bestemmer hvilke handlinger vi tar, hva vi kjøper, hva vi kaster og mye, mye mer.

Følelser er så sentrale i våre beslutningsprosesser at en studie av Antonio Damasio viste at uten de, klarer vi ikke engang å ta de enkleste avgjørelser (selv valget av lunsj blir umulig).

Når du kombinerer det faktum at farger påvirker våre følelser og våre følelser igjen påvirker våre kjøpsbeslutninger, er det ikke så rart at bedrifter kjøper alle disse infografikkene som hevder at «rødt vil få folk begeistret for ditt produkt» eller «blå vil overbevise folk at du er troverdig».

Men, som nevnt tidligere, er det en hel del som skurrer ved disse infografikkene.

 

Den største myten om fargepsykologi

Ofte når jeg diskuterer følelsesmessig målretting med mine kunder er det ett spørsmål som melder seg tidlig i prosessen. Når ikke alle føler det samme, hvordan er det mulig å bruke noen få spesifikke følelser som verktøy for å nå alle?

Deres største bekymring er at folk er forskjellige og reagerer derfor ikke likt på de samme følelsene. De uttrykker midlertidig ikke samme tvil når det gjelder fargepsykologi.

Folk beslutter seg raskt for at hver og en enkelt farge har en spesifikk følelse knyttet til seg, og bruker deretter disse fargene i alle trakter. Men forskning viser at fargepsykologi ikke fungerer på den måten.

 

“Like other theories… colour theories have too often been strongly normative and weakly analytic. They have been used (abused?) to create guidelines and prescriptions for action, but they are too weak in predicting what the settings will be like when completed and how its colours will influence the users.” Tofle et el

 

På samme vis som vi kan forestille oss at hver enkelt person fra Berlin som besøker vår nettside ikke har behov for å se nøyaktig den samme meldingen som alle andre besøkende fra Berlin, reagerer ulike personer forskjellig på ulike farger.

 

Fargen rosa eller blå

En av de største misforståelsene er knyttet til fargeregelen om at «blå er for gutter og rosa for jenter», en tilnærming mange klesbutikker bruker.

Studier har vist at babyer og små barn er tiltrukket av samme farger (rød og blå), faktisk så er ikke rosa nevnt som innflytelse på jenter i noen studier. Studiene viser at det sjeldent er forskjell på kjønn når det gjelder foretrukket farge. Likevel så velger bedrifter å dele kjønn etter ulike infografikker og guider som hevder at gutter blir mer påvirket av blå og jenter av rosa.

Så hvordan kom vi frem til at jenter foretrekker rosa og gutter blå? Det er bevist at for rundt et århundre siden var alle babyer kledd i hvite kjoler. Ideen om blå for gutter og rosa for jenter ble skapt av klesforretninger som ønsket at foreldre skulle kjøpe nye klær til deres barn, fremfor at de skulle arve av førstefødte.

I dag markedsfører hundrevis av klesbutikker sine produkter etter fargen rosa eller blå, ettersom de tror det er målgruppens preferanse, noe som overhodet ikke stemmer.

Mange bloggere og guider har tendens til å skrive brede uttalelser om fargepsykologi basert på egne erfaringer eller noe de har lest på nettet, men det er ikke nok til at det kan betraktes som regler eller retningslinjer for alle.

 

“While the studies argue for the existence of colour-mood association, there is no reliable evidence to suggest a direct relationship between a given colour and a given emotion.” EBDJournal

 

Fargen rød

Et annet eksempel er fargen rød. Rød er sannsynligvis den fargen som er mest forsket på og anses å være en farge som representerer spenning og lengsel. Eller var det fare? Det avhenger av hvilket blogginnlegg du leser.

Ulike studier viser at rød faktisk trigger forskjellige følelser, og her er hvorfor:

Vi mennesker er ulike og vil derfor ikke føle det samme når vi blir eksponert for fargen rød (eller hvilken som helst farge for den saks skyld), nettopp fordi vi er så ulike. Følelser knyttet til farge avhenger av opplevelser, kultur og symbolene vi legger til den aktuelle fargen.

Hvis du vil bruke fargepsykologi på en riktig måte (og øke konverteringer i prosessen), må du forstå at farger påvirker oss på tre ulike nivåer:

 

Tre ulike måter farger påvirker våre følelser på

For å bruke fargepsykologi effektivt så trenger vi først å forstå hvordan vår målgruppe knytter bestemte følelser til bestemte farger. Hvis vi forstår hvordan disse følelsene etableres mot bestemte farger, kan vi så velge den riktige fargen for den følelsen vi ønsker å forsterke.

 

#1 Kultur

Dette kommer nok ikke som en bombe, men en farge som har en spesifikk betydning i en kultur, kan ha en helt annen betydning i en annen kultur.

For eksempel, i den vestlige verden er fargen hvit vanligvis sett på som en ren farge brukt i bryllup og festlige arrangementer, mens det i Kina blir oppfattet som sorgens farge.

 

Før du velger en farge for din målgruppe, vær sikker på at du forstår deres kultur og hva de ulike fargene representerer.

 

Før du velger en farge for din målgruppe, vær sikker på at du forstår deres kultur og hva de ulike fargene representerer.

Noen andre eksempler:

  • I den Vestlige og japanske kulturen så symboliserer rødt sinne, mens i hinduismen er sinne representert av fargen svart.
  • I japansk og hinduistisk kultur representerer fargen lilla visdom. For uramerikanerne brun og for Øst-Europa er det best å bruke fargen blå.
  • Kjærlighet har mange farger og det vises i ulike kulturer. Rød for Vesten og Japan, grønn for i hinduistisk kultur, gul for uramerikanere og blå for Afrika.

Nøyaktig samme farger, men helt ulike følelser og betydning på tvers av landegrensene.

 

#2 Symbolikk

“Our preference for a specific color can be related to how we feel in any situation, how we want to feel, and even how we remember certain experiences” Joe Hallock

Ulike kulturer knytter symboler til farger. For eksempel, for noen vil gul alltid symbolisere solen, mens for andre vil det kanskje representere stans i trafikklys. Grønn kan bety «klart» for noen og natur for andre. Fargene vi forbinder med ulike symboler er knyttet til vår kultur og erfaringer.

 

#3 Følelsesmessige erfaringer

Opplevelsene vi går igjennom i livet påvirker også hvordan vi ser farger. For eksempel; fargen blå kan minne noen om havet, frihet, strender eller en ferie. Mens for andre kan denne fargen minne de om triste opplevelser, ensomhet og løsrivelse.

For at vi skal kunne velge riktige farger for vår målgruppe må vi kunne forstå de bedre. Dette gjelder ikke bare deres geografiske plasseringer eller hvilken enhet de bruker, men vi må forstå menneskene. Hvor de er fra, hva de tror på, hva de bryr seg om og hva som betyr aller mest for dem.

Nå som vi forstår de tre nivåene som farger og følelser kan påvirkes av, kan vi grave dypere og forstå hvem våre kunder er, hvilken kulturell bakgrunn de har, hvilke erfaringer de har hatt og hva som skremmer dem.

Og deretter finne den fargen som vil påvirke målgruppen på best mulig måte.

 

Hvordan velge riktig farge for din målgruppe

For å velge en farge som påvirker dine besøkende og hjelper de med å konvertere, må du identifisere hvilke følelser som påvirker dine besøkende mest.

Du må først identifisere deres emosjonelle drivere, utfallet de søker etter og den virkelige grunnen bak deres konvertering.

Forutsatt at du vet hvilke følelser du trenger å legge vekt på, må du gjøre følgende for å velge fargene som vil skape nettopp de følelsene for dine kunder/besøkende:

 

#1 Atferdsanalyse

Det første du må gjøre er å gå inn i Google Analytics. Eller det rapporteringsverktøyet du bruker for å analysere dine besøkendes atferd.

Start med disse faktorene:

1. Identifiser deres geografiske plassering slik at du kan finne ut hvilken kultur de tilhører.
2. Språk er også en ypperlig måte å se kulturelle forskjeller i spesifikke land.
3. Alder og kjønn – vi vil se mer på akkurat dette lenger ned i artikkelen.
4. Søkeord – sjekk søkeordene folk bruker for å komme til nettstedet ditt, dette kan gi deg en god indikasjon om deres bekymringer, behov og nøling.

Disse punktene vil hjelpe deg til å velge riktige farger for din målgruppe. Hvis du for eksempel vil fremheve følelser som moro, spenning og energi, kan du automatisk helle mer mot oransje og rødt. Men hvis målgruppen din er fra Irland eller Sør-Afrika, kan det være en tabbe.

 

#2 Alder

Forskning viser at fargepreferanser endres etter hvert som folk blir eldre. De mest «populære» fargene som rød og blå holder seg høyt oppe på lista hos de fleste, mens fargepreferansene til gul, grønn eller andre farger har en tendens til å forandre seg mye.

 

“With maturity comes a greater liking for hues of shorter wavelength (blue, green, purple) than for hues of longer wavelength (red, orange, and yellow)” Color Psychology and Color Therapy, 176

Forskning viser at fargepreferanser endres etter hvert som folk blir eldre.

 

Hvis målgruppen din tilhører en spesifikk aldersgruppe, bør du absolutt vurdere å se på diagrammet over. Med en eldre målgruppe vil fargene påvirke deres evne til å lese innholdet og føle seg trygge.

 

#3 Kjønn

Gjennom sin forskning fant Joe Hallock ut at det er signifikante forskjeller i fargepreferanser mellom kvinner og menn.

 

Fargepreferanse menn

 

Fargepreferanse kvinner

 

En annen studie viste at menn foretrekker lyse farger og nyanser, mens kvinner foretrekker myke farger og fargetoner.

 

 

Menn foretrekker lyse farger og nyanser, mens kvinner foretrekker myke farger og fargetoner

 

Disse studiene viser at menn foretrekker fargen blå betydelig mye mer enn kvinner. Og at oransje er fargen kvinner minst foretrekker.

Med mindre du sikter deg kun mot ett kjønn som målgruppe ville jeg nok ikke endret fargepalletten uten å ha gjort en mer grundig analyse. Med alle faktorer nevnt over inkludert.

 

#4 Kontrast

En viktig faktor i valg av farge er kontraster. Det er ikke bare fargen på en knapp eller bildet det er snakk om, men alle farger på nettsiden, inkludert bakgrunnen.

Farger skal ikke bare virke overbevisende og fremheve visse følelser, men skal også bidra til at innholdet på siden din blir tydeligere og enklere å lese.

Det er viktig at fargene du velger passer til hele nettsiden, støtter andre elementer og viktigst av alt, støtter tekstene dine.

 

#5 Enhet

Når vi bruker mobilen vår har vi et helt annet «mind set» enn når vi sitter foran pc-en.
Mobiloptimalisering er i seg selv er en helt egen kategori, men vit at våre følelser knyttet til farger varierer med størrelsen på skjermen den besøkende befinner seg foran, hvor vi er i verden (på bussen kontra kontoret), når på døgnet vi er der og selv hvordan dagen til dine besøkende har fortonet seg.

Selv om det ikke har blitt gjort så mange studier på dette emnet, er det verdt å tenke på farger hvis du skal endre ditt mobildesign for å dekke dine besøkendes behov.

Hvis du ønsker å lære mer om mobiloptimalisering bør du se på denne guiden.

 

Hvordan de mest vellykkede selskapene i verden bruker fargepsykologi

Det finnes en del case studier som viser hvordan ulike selskaper har brukt fargepsykologi til å øke omsetningen.

Ta for eksempel Heinz grønne ketchup.

Det er den samme ketchupflasken vi alle kjenner til, bare i grønn. Til tross for å ha havnet på nesten alle mulige lister for «verdens merkeligste mat», resulterte denne fargeendringen i den største salgsøkningen i Heinzs historie.

10 millioner flasker solgt i løpet av 7 måneder. Heinz fabrikker måtte jobbe 24 timer i døgnet, 7 dager i uken for å holde tritt med etterspørselen.

De tok i bruk fargens følelsesmessige makt for å omsette for ytterligere 23 millioner dollar. De konverterte et produkt som er viden kjent usunt til å bli et helseprodukt ved å male etiketten grønn.

Er dette den eneste grunnen til at Heinz tjente så vanvittig mye penger?

Fordi grønn tilsvarer helse?

 

Nei.

Det er mange andre elementer som spiller inn her. En av de er «Bandwagon Effect” – en psykologisk trigger som påvirker vår tendens til å endre meninger og beslutninger i henhold til antall personer som tenker eller handler på samme måte.

Jo flere som kjøper produktet og snakker om det på en bestemt måte, jo større sannsynlighet er det for at produktets omdømme vokser i takt med produktets troverdighet.

Det er det som er med fargepsykologi, det virker ikke alene. Hvert element på siden din; teksten, bildene du bruker, fargene, kulepunktene og til og med fonten jobber sammen for å få besøkende til å føle seg på en bestemt måte.

 

Det er feil å tro at det bare er å endre bakgrunnsfargen eller at en fargeendring på en knapp vil lede til håndfaste, skalerbare økninger i konverteringene.

 

Disse fargeforandringene blir alltid implementert med grundig research i forkant.

For noen år siden endret McDonalds fargen på alle sine europeiske butikker fra rød til dyp grønn for å endre allmenhetens oppfattelse av fast-food giganten.

Endringen i fargevalg var langt fra den eneste endringen, men den var nok den mest merkbare.

Med det grønne redesignet kom nye sunnere alternativer på menyen og en serie med annonser som vektla de ernæringsmessige fordelene ved å innta en McDonalds burger til lunsj. Det var en totalstrategi som siktet på å rebrande McDonalds som et sunnere alternativ.

 

For noen år siden endret McDonald´s fargen på alle sine europeiske butikker fra rød til dyp grønn for å endre allmenhetens oppfattelse av fast-food giganten.

 

Case-studie i fargepsykologi

Hvis du har sett på noen av mine webinarer, har du sikkert fått med deg at jeg også er en forkjemper for bruk av fargepsykologi som middel for å øke konverteringene.

En del av vår arbeidsprosess i GetUplift, etter å ha fullført den emosjonelle målrettingen og datainnsamlingen, er å identifisere de følelsesmessige triggerne som vi vil teste på kundens sider. Deretter velge farger, bilder og tekst som støtter denne hypotesen.

En av våre tidligere kunder sto ovenfor en kontinuerlig utfordring. Deres produkter kostet 3x så mye som deres konkurrenter. Prisforskjellen skyldes mange forskjellige faktorer (f.eks plattformens kvalitet og evner) og krevde en strategi som ville understreke disse forskjellene til deres målgruppe.

En strategi som ville hjelpe folk med å forstå hvorfor det er verdt å bruke kundens produkt fremfor konkurrentens til tross for prisforskjellen.

 

Landingssidene fikk ganske mye trafikk, men de presterte ikke så bra

Etter å ha gjennomført en evaluering og følelsesmessig målretting, laget vi en variant i henhold til vår hypotese.

Vår hypotese var følgende:
For å øke konverteringer må vi vise foreldre (hovedmålgruppen) at dette produktet vil:

1. Hjelpe dem med å lage den beste festen for barna deres
2. Differensiere dem fra andre foreldre.
3. Sette opp drømmefesten uten å jobbe for mye med det.

Som du ser under, ble det gjort mange endringer. Et nytt hovedbilde, nytt innhold og en lengre side hvor vi fikk med tilleggsinformasjon som ikke var inkludert i den originale. Og nye farger, hovedsakelig lilla og grønn.

Lilla har lenge vært forbundet med de kongelige, prestisje og makt (det stammer faktisk helt tilbake til Dronning Elizabeth 1). De endringene vi implementerte på siden, resulterte i en økning i inntekter på 42%.

 

Fargepsykologi - Som du ser under, ble det gjort mange endringer.

 

Det var ikke fargene alene som stod for dette resultatet, men uten de så ville det ikke ha fungert så godt som det gjorde.

Fargesammensetningen lilla og grønn knyttet sammen hele strategien vi testet. Og det er slik fargepsykologi bør brukes. Som et verktøy som kan støtte og forsterke strategien.

 

Dine neste steg

Dette er det du bør ta med deg videre fra denne artikkelen:

1. Hvis du skal bruke fargepsykologi (noe du burde gjøre), glem alt du ser og leser i infografikker og «best practices» som blir delt av alle. Begynn med å gjøre egen research på din målgruppe. Det som fungerte for din konkurrent vil ikke nødvendigvis fungere for deg.

2. Fargepsykologi er bare en del av konverteringsoptimaliseringsstrategien.

Hvis du virkelig ønsker å optimalisere dine trakter for høyere konverteringer må du ta ett skritt tilbake. Og virkelig forstå dine kunders opplevelser, sinnstilstand, kultur og viktigst av alt, deres følelsesmessige drivere.

Først da kan du virkelig utnytte kraften i fargepsykologi til å øke konverteringene dine.

 

Talia Wolf

Gründer av CRO-byrået GetUplift og tidligere medgründer av Conversioner. Talia har tidligere blitt utnevnt til en av de mest innflytelsesrike stemmene innen konverteringsoptimaliserings-faget. I tillegg til sin lidenskap for CRO er hun også en av verdens største fans av Harry Potter.

Deling

Få konverteringstips!

Lær deg mer om konvertering og få nyttige tips, direkte på e-post.

Relaterte artikler

Kommentarfelt

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket *

Glem alt du vet om fargepsykologi og les denne guiden

av Talia Wolf lesetid: 18 min