LOADING

Hva er forskjellen mellom Bounce Rate og Exit Rate i Google Analytics?

av Joachim Furuseth Publisert: 21 august, 2018
Hva er forskjellen mellom Bounce Rate og Exit Rate i Google Analytics? | Right Brain

Av og til er det skremmende lett å glemme kunnskapens forbannelse. Selv vi, som virkelig burde vite bedre, synder på akkurat dette punktet fra tid til annen.

Vi står der og preker engasjert, gestikulerende og ivrig. I rakettfart slenger vi ut begrep etter begrep mot tilskuerne. Før vi plutselig tar oss selv i det og oppdager at de som hører på ser mer og mer ut som levende spørsmålstegn, med fortvilelsen lysende ut av øyne.

Kunnskapens forbannelse handler i korte trekk om at den som lærer bort noe, eller står og prater om noe, har vanskelig for å sette seg inn i hvordan de som hører på egentlig har det. Tilskuere som aldri har hørt noen av disse begrepene tidligere. Og som skal lære noe helt nytt for aller første gang.

Det er også derfor det er så jæ****g vanskelig å forklare noen som ikke kan sykle hvordan man faktisk gjør det. “Altså, du setter deg bare på sykkelen, oppå setet, ikke sant. Så begynner du bare ehm.. å tråkke. Sånn som det”. Komplett med totalt uforståelig vifting med hender og føtter i luften.

Akkurat som det er nesten umulig å gjette seg til hvilken sang noen forsøker å gjengi ved å banke i bordplaten. Selv om dette selvsagt er helt åpenbart for personen som gjør det. “Men dere, dette er jo «We will rock you». Dere må jo være skikkelig tonedøve for ikke å høre det?”

 

Som melk og brød

Vi som har jobbet digitalt i mange år har for lengst sluttet å stusse over de mange begrepene. For oss er det like vanlig og dagligdags som å snakke om melk og brød.

Men vi skjønner at dette ikke er like åpenbart for alle. Derfor tenkte vi å starte med å forklare to begrep som vi ofte får spørsmål om.

Mange lurer veldig på hva som egentlig er forskjellen mellom bounce rate og exit rate. Disse to begrepene kan høres ganske like ut for et utrent øre, men betyr faktisk to helt ulike ting.

Skal du bli skikkelig god i Google Analytics, og det synes vi helt klart at du skal, må du lære deg forskjellen på disse to.

Har disse begrepene i det hele noe til felles? Ja, begge to handler om at de besøkende forlater nettsiden. Men det gjør de på to helt ulike måter.

 

Hva er forskjellen mellom Bounce og Exit Rate i Google Analytics? | Right Brain

 

Bounce rate (eller fluktfrekvens)

Bounce rate sier noe om hvor mange prosent av de besøkende, på den gitte landingssiden, som forlater siden uten å foreta seg noe.

En økt regnes altså som bounce når den besøkende forlater nettsiden uten å klikke seg videre til en annen side på nettstedet ditt.

Analytics gjør denne vurderingen veldig enkelt og brutalt. Basert på et eneste kriterium: Inneholder dette besøket eller økten mer enn én sidevisning?

Hvis svaret er ja, det har vært flere sidevisninger som en del av dette besøket. Da er det heller ikke en bounce og besøket regnes ikke som en del av bounce rate.

Er svaret derimot nei og Analytics har registrert bare én sidevisning telles dette som en bounced økt.

En økt regnes altså bare som en bounce hvis et besøk i ditt nettunivers starter og slutter på samme side. Se for deg en som hopper inn, for så elegant å hoppe ut igjen av siden.

 

Exit rate (eller utgang)

Hva skjer hvis de besøkende er inne og klikker innom flere sider på nettstedet ditt? Jo, da kommer exit rate inn i bildet.

Exit rate viser hvor mange prosent av de besøkende som forlater nettstedet fra en spesifikk side. Og akkurat dette er faktisk helt uunngåelig.

De besøkende må jo nødvendigvis forlate nettstedet ditt et eller annet sted. Det exit rate sier noe om er hvor ofte brukerreisen stopper på akkurat denne siden.

En høy exit rate på en side trenger ikke alltid å være noe negativt eller dårlig, i alle fall ikke på sider der kundereisen naturlig tar slutt. Det kan for eksempel være en kvitteringsside eller “Takk for kjøp/nedlastning”. Da er de besøkende uansett ferdig med de skal gjøre for denne gangen.

Det kan også være sider som inneholder adressen og veibeskrivelsen til din fysiske butikk. Da har de besøkende fått den informasjonen de trenger, går ut av siden og er forhåpentligvis på vei for å besøke deg!

 

Høy exit rate underveis i kjøpsprosessen

Har du derimot en høy exit rate underveis i kjøpsprosessen eller i (nettgud forby!) handlekurven, er det et tydelig tegn på at noe er skikkelig galt.

Det kan for eksempel være så mye informasjon å fylle ut at folk ikke gidder å fullføre kjøpet. I andre tilfeller ser vi at de besøkende mangler en viktig faktaopplysning, for eksempel at man blir usikker på hva fraktprisen er.

Av og til er det også noe som skjer underveis i kjøpsprosessen som får brukerne til å lure på om nettsiden er seriøs og sikker. Da velger de heller å forlate nettstedet uten å kjøpe noe.

Uansett grunn er det et dårlig tegn å ha høy exit rate i den aller siste og avgjørende delen av kjøpsprosessen. Av alle steder er det jo nettopp her vi ønsker at de besøkende faktisk fortsetter og gjør seg helt ferdig.

 

Å få ned exit-raten på slike viktige sider er noe vi er skikkelig flinke til, om vi får lov til å skryte litt. Og du vet hvor du finner oss (hvis ikke, ta en kikk her).

Vil du fylle på med kunnskap om flere digitale begreper, sjekk ut denne listen.

 

Over 10 års bransjeerfaring knyttet til det digitale økosystemet. Har blant annet hatt roller som Prosjektleder, Digital markedsfører, Fagansvarlig Marketing Automation, salgssjef og COO. I dag har Joachim ansvar for den daglige driften i Right Brain i tillegg til det kommersielle ansvaret.

Deling

Få konverteringstips!

Lær deg mer om konvertering og få nyttige tips, direkte på e-post.

Relaterte artikler

Kommentarfelt

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket *

Hva er forskjellen mellom Bounce Rate og Exit Rate i Google Analytics?

av Joachim Furuseth lesetid: 5 min