LOADING

Konverteringsoptimalisering, ta hånd om trafikken som kommer inn

av Rebecca Andersson Publisert: 03 april, 2018
Konverteringsoptimalisering, eller CRO (Conversion Rate Optimization), er en helt spesiell arbeidsmåte og arbeidsmetode. Denne måten å arbeide på går ut på å benytte seg av sine besøkeres tilbakemeldinger og sin data for å finne alle forbedringsområdene som finnes på nettstedet sitt. | Right Brain

Hva er CRO?

Konverteringsoptimalisering, eller CRO (Conversion Rate Optimization), er en helt spesiell arbeidsmåte og arbeidsmetode. Denne måten å arbeide på går ut på å benytte seg av sine besøkeres tilbakemeldinger og sin data for å finne alle forbedringsområdene som finnes på nettstedet sitt.

Kort forklart kan man si at konverteringsoptimalisering handler om å forbedre de besøkendes opplevelse på nettstedet.

En forbedret opplevelse leder til at det blir både enklere og mer motiverende for en besøker å gjøre en konvertering*. Noe som igjen fører til økning i omsetning!

*En konvertering er når en besøker gjennomfører en ønsket handling på nettstedet. Det kan for eksempel være at den velger å abonnere på ditt nyhetsbrev, sender inn en kontakthenvendelse eller gjennomfører et kjøp.

 

La oss utdype hva en brukeropplevelse faktisk er;

Tenk deg et scenario der du er ute etter å få booket en etterlengtet reise for sommerferien. Du går inn på nettsiden til en reiseaktør, velger avreisedato, antall uker og reisemål.

Når søkeresultatet vises ser du ingen reisemål som faller i smak, hverken for deg eller for lommeboken din. Du må med andre ord utføre et nytt søk. Du bytter reisemål og søker på nytt. Du blir overrasket over hvor billig det plutselig ble, men innser etterhvert at søkekriteriene for både avreisedato og antall uker ble nullstilt i det du valgte å søke på nytt.

Tenk deg at det samme skjer hver eneste gang du velger å søke på et nytt reisemål. Det kommer til å ende med at du mister motivasjonen for å søke videre på dette nettstedet.

Og i stedet for at turen din går til sydligere strøk med den aktøren du besøkte siden til, går du heller videre til en konkurrent av siden du akkurat var på. Eller du dropper turen helt og holdent og reiser på hytta!

Uansett hva du ender opp med å gjøre så ender opplevelsen (som alle besøkende på nevnte side opplever) i at selskapet du besøkte taper masse masse penger.

Og dette scenarioet er bare ett eksempel på en liten del av kundereisen der mye penger går tapt.

 

Men hva skjer i samme øyeblikk på den “andre siden”?

Tenk deg at din stilling er eCommerce Manager for denne reiseaktøren. Du har fått beskjed av sjefen om at hverken omsetning eller konverteringsraten treffer budsjettet for første kvartal. Du tenker da kanskje først og fremst på trafikken din. Og at noe kanskje kan ha skjedd i annonseringen og annonsering strategien din. Eller kanskje ikke sesongen for bedriften din er ordentlig i gang enda?

Når du ser i analyseverktøyet ditt så har du samme antall besøk som i forrige periode, og som på samme tid i fjor. Men konverteringsraten*, den er lavere. Du tar da kanskje et valg om at du skal få enda mer trafikk til siden. For mer trafikk er jo det som øker konverteringsraten… eller?

*Konverteringsraten regnes ut ved at du deler antall kjøp opp mot antall besøk på siden. Har du 10 000 besøk og 100 kjøp så har du en konverteringsrate på 1%.

 

Det er nå du må stoppe opp. Stoppe opp og tenke litt!

Er det ikke langt smartere å heller få kontroll på dataen din for å finne ut av hvor lekkasjen er? Finne ut hvor problemområdene på nettstedet ditt er? Og om det finnes noen tekniske problemer som er årsaken til den sviktende konverteringsraten?

Hva med å gjennomføre brukertester eller teste en ny versjon av siden din opp mot den gamle for å se om det gir flere konverteringer?

Innsikten du kommer til å få av å undersøke og analysere din data kan hjelpe deg med å forbedre kundeopplevelsen. En forbedret kundeopplevelse fører igjen til at flere av dine besøkende har muligheten, og lysten, til å konvertere.

Spiller du alle kortene dine på at det er trafikkvolumet som er problemet i dette scenarioet så må du nok slukøret forlate pokerbordet, blakk. For selvfølgelig får du inn flere besøkende til siden din (om du betaler for det). Du får flere besøkende som fremdeles ikke konverterer. Og som blir like irriterte over den dårlige kundeopplevelsen i søkekriteriene på siden som alle andre blir. Dessuten koster “god” trafikk ganske så mye å kjøpe!

Er det ikke smartere å få 150 av de 10 000 besøkende til å kjøpe fremfor de 100 (ved 1% CR) vi nevnte tidligere?

 

Har du trafikk så er faktisk neste steg konverteringsoptimalisering

Hvordan opplevelsen var og føltes når besøkeren var inne på ditt nettsted er noe som er umulig å se i Google Analytics. Google Analytics kan bare fortelle deg hvor på nettstedet pengene lekker ut, men ikke hvorfor. Dermed er det er stor sjanse for “feil”. Som for eksempel at søkekriteriene forsvinner ved nytt søk overses dersom man bare ser i sitt analyseverktøy.

Konverteringsoptimalisering handler om å knyte sammen dataanalyse, webpsykologi, teknisk analyse, kreativitet, brukertester (kvalitativ og kvantitativ), UX-design, copywriting og eksperimenter i en salig og god miks!

Ved å jobbe aktivt med alle disse ulike delene vil man få innsikten man trenger for å finne ut av hva som bør forbedres og endres for å få best mulige brukeropplevelser.

Når du vet hva konverteringsoptimalisering er så er du sikkert enig i at denne arbeidsmetoden er en smartere (og rimeligere) måte å jobbe på?

Et ekstra lite pluss med konverteringsoptimalisering er at når du tester endringene dine før teknisk implementering, slipper du å sløse bort tiden til dine utviklere. Du sparer også penger på å implementere noe som viser seg å kanskje ikke fungere.

 

Right Brain finner de skjulte forbedringsområdene

Vi starter alltid vårt CRO arbeid med å lokalisere hvor i våre kunders kjøpstrakter det lekker ut mest penger. Når det er gjort finner vi ut HVORFOR de besøkende ikke konverterer slik de burde. Det gjør vi ofte med ulike varianter av brukertester.

Etter grundig research og opprettelse av hypoteser setter vi hypotesene i en prioritert rekkefølge basert på relevante kriterier. Og helt til slutt, inn i en testplan.

Testplanen blir senere grunnlaget vi benytter når vi går videre inn i arbeidet og planlegging av ulike typer eksperimenter. Når man gjennomfører et eksperiment får man svaret (resultatene), svart på hvitt, på om varianten (med endringene som ble gjort) man testet var bedre eller dårligere enn den originale siden.

 

Vi kan hjelpe til med alt rundt konverteringsoptimalisering

Vi kan hjelpe deg med ALT det praktiske rundt konverteringsoptimalisering.

A/B tester, multivariant testing, AI testing og øvrige eksperimenter, implementering av click- og heatmaps, UX fokusert design, evaluering av UX i eksisterende eller nytt design, ulike former for kurs innen CRO, kvalitetssjekk av Google Analytics, konverteringsfokuserte analyser, strategier og mye mer.

 

  • A/B-tester
  • Clickmaps og heatmaps
  • Google Analytics Health Check
  • CRO- og Google Analytics Kurs
  • UX Design
  • Dataanalyse
  • Brukervennlighet

 

Vi jobber innenfor alle områdene som går inn under faget konverteringsoptimalisering.

Har du bestemt deg for å begynne å jobbe aktivt med CRO men mangler tid eller kompetanse? Vi er her for deg, bare ta kontakt!

Webkommunikatør og atferdsviter. Stor interesse for mennesker, internett og psykologi. De siste årene har hun jobbet som Project & Campaign Manager i Oslo, og som webredaktør hos leketøysgiganten Lekmer. I dag jobber hun som Konverteringsspesialist hos Right Brain.

Deling

Få konverteringstips!

Lær deg mer om konvertering og få nyttige tips, direkte på e-post.

Relaterte artikler

Kommentarfelt

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket *

Konverteringsoptimalisering, ta hånd om trafikken som kommer inn

av Rebecca Andersson lesetid: 6 min