LOADING

Hvorfor skal man jobbe med konverteringsoptimalisering (CRO)?

av Rebecca Andersson Publisert: 10 mai, 2017
Konverteringsoptimalisering | Right Brain

Konverteringsoptimalisering

Konverteringsoptimalisering har på mange måter eksistert i utallige år allerede. Men før benyttet man ikke nøyaktig den terminologien. I alle fall ikke om man snakker om de fysiske butikkene. Men de har jo optimalisert sine butikker siden tidenes morgen for å få sine kunder til å handle mer. Men i deres tilfelle har det kanskje kalt det mer for “merchandizing” og andre butikk/retail relaterte termer.

Et scenario:

Klokken er halv fem og rett etter jobb stiller du deg i kø ved kassen på butikken. Rimelig sulten, siden du ikke har spist siden lunsj. Du har fått melding hjemmefra om å kjøpe med deg spaghetti hjem til middag. På vei gjennom kassen er det plassert sjokolade og andre søtsaker så langt øyet kan se.

Etter noen minutter i køen kommer du frem til kassen og du klarer ikke dy deg – du slenger med en sjokolade opp på kassens rullebånd. I utgangspunktet skulle du egentlig ikke ha noe sjokolade, men når den lå der så tilgjengelig rett foran nesen på deg så ble det som det ble.

Kontinuerlig optimalisering av opplevelsen

Konverteringsoptimalisering (CRO) handler ikke om å lure de besøkende. Virkelig ikke. Det handler om å imøtekomme besøkernes behov og møte deres forventninger. Gjennom å guide, lede og hjelpe de besøkende gjennom din nettbutikk vil du få en som opplevde kjøpet som enkelt og smertefritt – ingen friksjon.

Med andre ord, en fornøyd kunde. Som mer enn gjerne kommer tilbake for å handle. Det går ikke an å bare lansere en nettbutikk og så tro at man ikke trenger å gjøre noe som helst de neste fem årene. Og først da etter fem år gjøre om hele designet uten å ta hensyn til hva som fungerte og hva som ikke gjorde det.

Å lære sine besøkende å kjenne og forstå hvorfor de tar de beslutningene de gjør er essensielt for å kunne teste ut sine idéer og da kontinuerlig optimalisere brukeropplevelsen.

Fysiske butikker og konverteringsoptimalisering

Innerst inne ville den personen i kassen egentlig ha den sjokoladen. Og han ymtet sikkert et stille “halleluja” til seg selv når han tok den første biten. Det er ingen tilfeldighet at sjokoladen lå plassert der den lå. De fysiske butikkene, og deres leverandører, har studert atferden til sine besøkende i flere år. De har testet seg frem til hva som fungerer og hva som ikke gjør det.

De har hatt lang tid på seg til å utvikle og eksperimentere med sin eksponering og plassering. Mye lengre tid enn det nettbutikker har hatt. Hvorfor er det da så mange som fremdeles ikke jobber kontinuerlig med konverteringsoptimalisering og som tar det på alvor når det kommer til ehandel? Klikk her og les mer om vår tjeneste “CRO Fullservice”.

Webkommunikatør og atferdsviter. Stor interesse for mennesker, internett og psykologi. De siste årene har hun jobbet som Project & Campaign Manager i Oslo, og som webredaktør hos leketøysgiganten Lekmer. I dag jobber hun som Konverteringsspesialist hos Right Brain.
Deling

Få konverteringstips!

Lær deg mer om konvertering og få nyttige tips, direkte på e-post.

Relaterte artikler

Kommentarfelt

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket *

Hvorfor skal man jobbe med konverteringsoptimalisering (CRO)?

av Rebecca Andersson lesetid: 2 min