LOADING

Kommentarer i Google Analytics er viktig, slik legger du dem inn

av Deniz Gun Publisert: 02 oktober, 2018
Kommentarer i Google Analytics er viktig, slik legger du dem inn | Right Brain

Derfor bør du legge inn kommentarer i Google Analytics; En helt vanlig dag på et helt ordinært kontor. Sjefen stikker hodet inn og spør om du tilfeldigvis husker når dere implementerte den siste endringen på nettsiden eller lanserte en spesifikk kampanje.

Du nikker og sier “Selvsagt, jeg har full kontroll, bossman” og blunker selvsikkert. Samtidig begynner du febrilsk å lete i Slack, søke på måfå i innboksen og rote i søppelkassen, mens du banner over at dere igjen har glemt å notere dette.

Hadde ikke det vært veldig digg å slippe sånne runder? Vi hører deg og har heldigvis en enkel løsning på problemet. Du kan nemlig legge inn alle disse tingene som kommentarer i din Google Analytics-konto.

Ikke nok med at du da får stålkontroll på hvorfor trafikken på nettstedet plutselig går opp eller ned, du samler også denne viktige informasjonen på et sted som mange i din organisasjon har tilgang til.

Det blir rett og slett en liten loggbok, direkte i Analytics. Fiffig, ikke sant? Du kan takke oss senere.

 

Vi pleier alltid å anbefale våre kunder å sette språket i Google Analytics til engelsk. Det burde du også gjøre.

 

Da blir det mye enklere å google eventuelle spørsmål som dukker opp. Du vil dessuten få opp langt flere relevante svar. For deg som likevel velger å benytte Google Analytics på norsk har vi også med de norske betegnelsene på begrepene du møter på.

Legg inn kommentarene i ditt hoveddatautvalg/Master view. Eller i det datautvalget du vanligvis bruker for å se på tall og hente ut rapporter.

Ettersom kommentarene bare er synlig i det utvalget/view du legger dem inn i, er det fint at dere som jobber med Google Analytics i selskapet blir enige om hvor disse skal plasseres.

 

Når skal man legge inn kommentarer?

Det enkle svaret er å legge inn kommentarer på alt det du tror kan være verdt å huske på i fremtiden. Det kan være endringer av designet på nettsiden eller utsendelse av nyhetsbrev.

Notér gjerne også spesielle dager eller perioder som kan påvirke trafikken eller konverteringsraten, for eksempel Black Friday og Singles’ Day, eller om dere kjører en reklamekampanje på TV. Der og da tror man gjerne at dette er noe man skal huske på for “Hallo, dette er jo stort!”, men det går skremmende fort i glemmeboken.

Setter dere i gang med en stor kampanje som du tror, vet eller ser drar inn mye trafikk er det veldig lurt å notere dette i Google Analytics. Da kjenner dere årsaken til de ulike trafikktoppene i ettertid, og kan enkelt finne frem til vellykkede kampanjer og kjøre disse flere ganger.

Husk at det er like viktig å dokumentere fall i trafikken som de hyggelig trafikktoppene. Det kan for eksempel være at nettsiden går ned i noen timer eller at en kampanje bommer helt på målet.

Da er det veldig fint å ha skrevet ned en forklaring, så slipper dere å sitte noen måneder senere og klø dere i hodet mens dere lurer på hva det var som egentlig skjedde.

Kjører du A/B-tester på din nettside, noe vi helt klart synes at du skal, er det også finfint å kunne gå tilbake i Google Analytics og se blant annet når dere startet og avsluttet testene. Så husk for all del å notere dette.

 

Kommentarene gir deg en bedre oversikt

Kommentarene gir deg også en bedre oversikt over hvordan CRO-jobben du gjør påvirker konverteringsraten på nettsiden.

Vi minner for eksempel alltid hverandre og kundene våre på å huske å notere hvis man velger å implementere vinnerforslaget fra en A/B-test man har kjørt.

Tro du oss. Det er ikke lett å komme på hva man egentlig gjorde og testet noen måneder senere hvis man ikke har det sirlig dokumentert og nedskrevet.

 

Slik legger du inn en kommentar i Google Analytics

Du kan gå inn i en nesten hvilken som helst rapport. I eksemplet under er vi inne i rapporten “All pages”. Nedenfor den blå grafen finner du en boks med en grå pil. Klikk på pilen for å få opp kommentar-menyen.

 

 

Vil du legge til en ny kommentar, klikker du bare på “+Create new annotation”. | Right Brain

 

Her kan du lese alle kommentarene som har blitt lagt inn under den valgte tidsperioden. Savner du en kommentar som du vet burde ligge der, løft blikket og se hvilket tidsrom som vises.

Vil du legge til en ny kommentar, klikker du bare på “+Create new annotation”. Bestem hvilket tidsrom kommentaren skal gjelde for og legg inn teksten du ønsker skal stå der.

Er kommentaren spesielt viktig kan du fremheve den ved å klikke på den lille stjernen til venstre. Det går nemlig an å sortere kommentarene, slik at de stjernemerkede dukker opp først. Supernyttig funksjon!

Er du logget inn som collaborate eller samarbeid og har en kommentar som kan være relevant for andre, kan du dele denne. Da vil resten av ditt team og alle som har tilgang til dette datautvalget få opp kommentaren.

 

Klar, ferdig, gå!

Så enkelt er det altså å legge inn kommentarer i Google Analytics! Bare tenk på all den innsikten og ikke minst sjelefreden du får ved å etablere denne enkle rutinen. For ikke å snakke om hvor mye lettere du gjør jobben for dine fremtidige kollegaer!

Det beste av alt er at du kan legge inn så mange kommentarer du bare vil. Jo flere, jo bedre, vil vi si. For hver kommentar du legger inn får konverteringsnerder som oss en enda bedre dag på jobben. Go crazy!

 

Jeg har tidligere jobbet som optimaliseringsekspert, utvikler og med digitale strategier. I dag arbeider jeg med min aller største passion – Konverteringsoptimalisering, UX og det å teste, teste og teste.

Deling

Få konverteringstips!

Lær deg mer om konvertering og få nyttige tips, direkte på e-post.

Relaterte artikler

Kommentarfelt

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket *

Kommentarer i Google Analytics er viktig, slik legger du dem inn

av Deniz Gun lesetid: 5 min