LOADING

På tide å plukke de lavthengende fruktene på nettsiden din?

av Rebecca Andersson Publisert: 18 juli, 2018
Slik optimaliserer du nettsiden din som proffene - plukk lavthengende frukter | Right Brain

Lavthengede frukter

Det er to spørsmål vi ofte får her i Right Brain: Hvor starter jeg egentlig med
konverteringsoptimalisering av nettsiden min? Og ikke minst, hvordan i alle dager gjør jeg det?

Vi elsker disse spørsmålene, for dette er V-E-L-D-I-G viktig! Og vi innrømmer det med en gang, svarene du får fra oss avhenger helt av hvem som stiller spørsmålene.

For dette kommer selvsagt an på ditt utgangspunkt. Den aller viktigste vurderingen er likevel følgende – har du allerede plukket de lavthengende fruktene på nettsiden din?

Vil du forbedre nettstedet ditt er det nemlig veldig lurt å ta tak i de enkle problemene først. Plukke de lavthengende fruktene, som de lærde gjerne sier.

Da lurer du sikkert på – hvor i alle dager finner jeg disse fruktene? Hvor henger de? Og hva er det som skal til for at et problem eller en utfordring skal telle som ei slik metaforisk litta pære eller eple? La oss ta deg med i hagen vår, for å parafrasere Karpe Diem.

 

Finn dine lavthengende frukter

Når vi snakker om lavthengende frukter mener vi ting som du kan fikse omtrent med en gang. Slike forbedringer krever ingen tester eller eksperimenter for å sette i gang. Dette er uansett noe som burde bare fikses og helst i går, men det er en helt annen historie.

Å plukke de lavthengende fruktene handler om å forenkle eller gjøre noe enda tydeligere. Det kan være grunnleggende ting som å ta bort feil, for eksempel skrivefeil eller tekniske bugs på nettsiden. Slike slurvefeil, bagateller i seg selv, kan nemlig gjøre dine besøkende usikre og utrygge både på din nettside og din merkevare. Det vil du ikke, vil du vel?

 

La oss ta noen eksempler på lavthengende frukter:

  • Sjekk om nettsiden din har tydelige mangler i eldre og nyere nettleser, og det både på desktop og mobil. Det kan være noen designelementer som ikke fungerer eller noen rare, tekniske bugs. Sjekk også hvordan dine konverteringsrater eller transaksjoner ser ut på ulike mobil-modeller og -operativsystemer, for eksempel en showdown mellom Android og iPhone
  • Vær nøye på alltid å bruke spesifikke og tilpassede landingssider når du kjører kampanjer
  • Kjør brukertester på personer som likner på de typiske besøkende på nettsiden din. Det vil som oftest si at du må bruke noen andre enn deg selv, dine kollegaer eller venner. Gjør du dette ordentlig, kan du fort oppdage ting du ikke har tenkt på
  • Sørg for at dine bannere er mulig å lese på både små og store skjermer. Det er for eksempel ikke så lett å tyde hvit tekst på hvit bakgrunn eller å tolke en miniatyr-skrift på en liten mobilskjerm
  • Test at det faktisk er mulig og enkelt å klikke på de ulike knappene i din mobilutgave. Det vil i praksis si at du må tilpasse knappene til dette formatet
  • Tilpass innholdet på nettsiden din ut i fra skjermstørrelsen som de fleste av dine besøkende faktisk bruker. Vi ser for eksempel altfor mange store bakgrunnsbilder i toppen av siden. Det er skikkelig fy-fy i vår verden (der konverteringsoptimalisering er noe man lærer på barneskolen, tenk!). Slike bilder tar opp verdifull plass, da brukerne dine må bla forbi dette for å komme til det faktiske innholdet

 

Lavthengende frukt og «10 Usability Heuristics»

Kommer du ikke på så mange ting å forbedre, kan du alltids la deg inspirere av andre. Det finnes mange ulike metoder, så du trenger heldigvis ikke å finne opp hjulet og elbilen på nytt.

Vi vil gjerne dele en av våre favorittmetoder, klassikeren “10 Usability Heuristics” av Jacob Nielsen. Her skal du lete etter smerte- og irritasjonspunkter på din nettside ved hjelp av noen enkle tommelfingerregler. Det er som å lete etter og trykke på noen muskelknuter på kroppen – helvetes vondt mens det står på, men akk så godt det gjør etterpå!

 

1. La nettsiden din være så enkel som du bare kan (Amen! 🙏)

Har du mye innhold på siden din, har du også mye som konkurrerer om brukernes oppmerksomhet. Er det slik at noe av dette innholdet brukes lite eller er egentlig ikke så viktig, kan du med fordel bare ta det bort. Da kommer nemlig alt det viktige mye bedre frem!

Tenk på dette som en våropprydning i klesskapet. Sleng ut det gamle og utvaskede som du uansett aldri bruker og gjør heller plass til freshe favoritter, til stor glede for både deg og brukerne dine.

 

2. Prat samme språk som dine besøkende

Bruk et naturlig språk, samt fraser og begrep som dine besøkende forstår i all din kommunikasjon på nettsiden. Det gjelder alt fra bannere og innhold til produkt-tekster.

For å ta et eksempel – det er sikkert helt naturlig for deg og dine kollegaer å kalle kundeklubben deres for “Våre beste venner”. Det er jo tross alt dere som har kommet på dette navnet. Dine besøkende var derimot ikke med på den kreative workshopen.

De var heller ikke med på nachspielet etterpå der dere ble enige om at dette var en skikkelig god idé. Alle de uinnvidde vil derfor mest sannsynlig lete etter ord som “Kundeklubb”, “Bli medlem” eller “Nyhetsbrev”.

Har du en chat eller en Facebook-side der mye av kundekontakten foregår, har du også en glimrende mulighet til å lære deg mer om språket og tonen til brukerne dine. Forsøk så å gjenskape dette uttrykket på nettsiden din, så er du i gang med å bygge en tettere relasjon til dine besøkende.

 

3. La være å kreve at dine besøkende har en superhukommelse

Av alle superkrefter man kunne hatt er kanskje ikke superhukommelse det mest imponerende, men tenk så praktisk det hadde vært! Men vi må nok innse at verken vi eller flesteparten av dine besøkende har ordentlig super-husk.

Derfor skal heller ikke brukerne dine trenge å huske på viktig informasjon, som for eksempel priser. Selv om dette sto på en landingsside de var innom tidligere, er det slettes ikke sikkert at de har fått det med seg. Eller at de i det hele så hva som stod der (tenk så fett det hadde vært å ha supersyn’a!)

Det føles både tryggere og enklere å se at den samme informasjonen finnes flere steder, for eksempel på den neste siden man kommer til. Ha derfor viktig informasjon synlig på alle relaterte sider eller gjør det i det minste veldig enkelt å finne frem til.

Står for eksempel prisen på et mobilabonnement under steg 1, men ikke på steg 2, er det ikke sikkert at man husker hva prisen faktisk var. Strever man med å finne denne viktige informasjonen, kan en konvertering være nokså langt unna.

 

4. Vær konsekvent i design, layout, skrifttype og språk

For å gjøre det enklere å forstå hvordan man kommer seg rundt på nettsiden din er det smart å være konsekvent i utformingen av innholdet.

Når de besøkende beveger seg mellom de ulike delene av nettstedet skal de ikke trenge å lure på om de har plutselig gått ut av ditt univers og forsøke å finne ut hvor de har havnet.

Sørg derfor også for den berømte røde tråden både i utseendet og oppbyggingen av nettsiden. Da skjønner man hvordan det hele henger sammen siden det er noenlunde likt overalt. Eller så er det veldig lett å begynne å lure “Hmm, her fant jo informasjon om størrelser forrige gang, men hvorfor står det ikke på samme sted nå?”

Å fikse slike ting er et godt eksempel på lavthengende frukter som det går raskt å plukke med seg. Og vips, har du kurven full og kan invitere oss på fruktpai og kaffe! (🍏->🍰+☕=😍)

 

Her må dere få tak i den røde tråden igjen, Babybanden! | Right Brain

Her må dere få tak i den røde tråden igjen, Babybanden!

 

5. Ha noenlunde samme funksjonalitet og struktur

Har du først lært at dørhåndtaket skal ned for å åpne ei dør, er det både forvirrende og irriterende å møte på ei dør der håndtaket plutselig fungerer helt annerledes.

På akkurat samme måte bør du la være å forvirre og irritere dine besøkende med ny eller ekstra funksjonalitet, eller menyer som fungerer og oppfører seg ulikt avhengig av hvor man befinner seg på nettsiden (Ah, ny og passe ubrukelig superkraft – Kunne-åpne-døren-uansett-hvilken-vei-håndtaket-går!)

Er det litt lastetid når man skal bytte mellom ulike farger på et produkt på din nettside? Fortell kundene din om dette! Eller så kan man fort bli usikker på om det er noe galt med nettet eller om nettleseren har hengt seg opp.

Ved alle slike tilfeller anbefaler vi å legge til et symbol eller et grafisk element som viser hva som skjer, slik at brukerne også får det med seg. Gå gjennom nettsiden din på jakt etter prosesser og funksjonalitet du kunne forklart enda bedre.

 

6. Ha alltid en nødutgang klar

Har man greid å klikke seg bort på en nettside, må det være enkelt å forstå hvordan man skal kunne avbryte eller gå tilbake.

For hvor irriterende er det ikke å få opp et popup-vinduet som zoomer inn på et produkt, som man så ikke skjønner hvordan man skal få bort igjen? Da kan man kjapt få litt panikk og rett og slett lukke hele nettleseren.

Sannsynligheten for at noen vil gå tilbake til din nettside etter en slik hendelse er nok ikke så stor. Gjør det derfor enkelt å angre og gå tilbake til der man var.

 

7. Bruk og vis frem snarveier

Et eksempel på en snarvei er såkalte stier eller bread crumbs. Dette er små lenker som viser hvor man er på siden. Disse kan være veldig verdifulle for de litt mer nettvante brukere som en alternativ navigasjon på siden.

Maxbo bruker sidestier som snarveier på sin side.

 

Maxbo bruker sidestier som snarveier på sin side. | Right Brain

Maxbo bruker sidestier som snarveier på sin side.

 

8. Gode og tydelige feilmeldinger

Hva er egentlig en bra feilmelding? Helst skulle vi jo sluppet å vise det frem i det hele tatt, men feil skjer selv hos de beste.

En god feilmelding forklarer klart og tydelig hva feilen består i og gir samtidig et forslag til hvordan dette kan løses. Og du, her er det viktig å ikke være kjip eller utydelig i språket og instruksjonene.

Har du for eksempel tatt i bruk “Jeg er ikke en robot”-sjekk på din kontaktside? Her blir brukeren bedt om å tolke og skrive inn tall og bokstaver som er overstrøket eller på andre måter gjort litt utilgjengelig for i det hele tatt å kunne sende inn skjemaet.

Har man først kommet seg gjennom denne noe tidkrevende og for mange brukere uforståelig oppgaven (Hva skal jeg egentlig bevise her? For jeg vet jo at jeg ikke er en robot!) er det fint å få en tydelig tilbakemelding om det har fungert eller ikke. Uten noen form for bekreftelse blir man sittende og lure på om beskjeden i det hele tatt har blitt sendt.

Det verste du kan gjøre hvis noen ikke får til å taste inn riktig kombo av tall og bokstaver på første forsøk, noe som jo skjer ganske ofte, er å sende personen helt til begynnelsen av kontaktskjemaet igjen.

Det vil si at man må starte på toppen av siden og fylle ut alle feltene på nytt.. Gjør du dette uten å forklare at brukeren bommet på én bokstav, byr du på en skikkelig dårlig brukeropplevelse.

Vi sukker faktisk høyt her vi sitter, for dette er noe av det mest irriterende og uprofesjonelle vi ser. Hvorfor i alle dager skal du utsette dine besøkende for dette?

 

9. Unngå feil og misforståelser

Noe som er enda bedre enn en skikkelig bra feilmelding er selvsagt å unngå at det oppstår feil. Vær derfor tydelig på hva som skal til for at man skal komme seg fra et steg til det neste.

Sjekk eksemplet fra Stayhard. Istedenfor å skrive “Legg i handlekurven” når man først uansett må velge en størrelse, kan du like så godt skrive “Velg størrelse” på knappen. Det er ingen stor endring, men det er mye enklere og tydeligere forklart.

 

Eksempel fra Stayhard | Right Brain

 

10. Gi hjelp og informasjon

Det siste punktet i denne metoden handler om å gjøre det lettere å finne informasjon om hvordan og hvor man kan få hjelp. Under selve betalingsprosessen kan det være fint å forklare en del ting for å fjerne usikkerhet og sørge for flere konverteringer.

Du kan for eksempel forklare hvorfor du etterspør et mobilnummer. Da slipper brukerne å lure på akkurat det og kanskje bli usikre på om de nå blir nedringt eller får masse SMSer fra deg.

Mange gjenkjenner det klassiske I-symbolet klassiske I-symbolet Bruk det der du for eksempel har skjulte hjelpetekster, slik at besøkende ser umiddelbart hvor de kan få litt assistanse.

 

På tide å plukke dine lavthengende frukter

Vi håper at vi har inspirert deg til å ta en liten tur i din virtuelle netthage på jakt etter de lavthengende fruktene på nettsiden din. Bruk de ovenstående tommelfingerreglene og gå gjennom siden din. En fin øvelse er å forsøke å se nettsiden med litt nye og friske øyne, som om du skulle ha vært en helt vanlig bruker som ramler innom nettstedet for aller første gang.

Har du sett deg blind på nettsiden din og finner overhodet ingen frukter å plukke? Da kan det være godt å vite at vi finnes og kan trå til som fruktplukkere hvis du skulle trenge det!

 

Webkommunikatør og atferdsviter. Stor interesse for mennesker, internett og psykologi. De siste årene har hun jobbet som Project & Campaign Manager i Oslo, og som webredaktør hos leketøysgiganten Lekmer. I dag jobber hun som Konverteringsspesialist hos Right Brain.

Deling

Få konverteringstips!

Lær deg mer om konvertering og få nyttige tips, direkte på e-post.

Relaterte artikler

Kommentarfelt

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket *

På tide å plukke de lavthengende fruktene på nettsiden din?

av Rebecca Andersson lesetid: 11 min