LOADING

Med disse 10 tipsene, vil nettbutikken din eie julehandelen i år

av Rebecca Andersson Publisert: 15 desember, 2017
Slik blir du årets julehandel-vinner! 10 tips som booster omsetningen i nettbutikken din | Right Brain

Ah, julehandelen!

Desember (og julehandelen) er en travel måned, ikke minst for deg som driver nettbutikk. Kundene dine er i kjøpemodus og er aktivt på jakt etter de riktige julegavene.

Hovedorganisasjonen Virke anslår at nordmenn kommer til å julehandle for utrolige 56,3 milliarder kroner i år. Alt tyder på at julehandelen starter enda tidligere i år. Og at en enda større del av denne julepotten vil havne hos nettbutikkene.

Vi hjelper daglig både små og store nettbutikker å øke omsetningen, før jul og selvsagt også ellers i året. Basert på våre erfaringer har vi laget denne sjekklisten som du bør gå gjennom i forkant av årets julehandel.

Følger du disse rådene skal du være godt rigget for å levere en topp kundeopplevelse under julehandelen. Husk at fornøyde kunder i desember kommer også gjerne tilbake på nyåret!

 

Tips 1: Minn på bestillingsfrister slik at varene kommer frem før jul

 

Minn på bestillingsfrister slik at varene kommer frem før jul | Right Brain

 

Et moment det er lett å glemme og som helt klart kan påvirke konverteringene er bestillingsfrister. Må varene bestilles innen en viss dato for at du skal kunne garantere at de blir levert før julaften?

Fortell i så fall om det, gjerne flere steder. Det kan være på forsiden, på produktsiden og idet kunden er i ferd med å betale.

Det sier seg selv at det er svært viktig for kundene dine at julegavene kommer frem i tide. Er de usikre på det, er det stor sannsynlighet for at de vil velge å handle et annet sted.

 

Tips 2: Utvid kundesenterets åpningstider under julehandelen

I desember kan det dukke opp ekstra mange spørsmål hos kundene dine. Det kan for eksempel være:

– Hvor lang tid har jeg på å bytte varen hvis jeg ikke er fornøyd?
– Rekker jeg å få dette levert før julaften?

Har du mulighet, kan det være en god investering å utvide åpningstidene i kundesenteret ditt. Eller hva med å ta i bruk en chatløsning?

Ved å være tilgjengelig og svare raskt på forespørsler, gjør du det du kan for å holde brukerne i ditt univers. Frustrerte og stressede kunder har ellers en lei tendens til å klikke seg videre hvis de ikke forstår hvordan bytteretten fungerer, ikke får vite om de rekker å få varene før jul eller i det hele tatt ikke får svar på det de lurer på der og da.

Vi benytter oss av chattjenesten Tawk to på våre nettsider. Tjenesten er gratis å bruke, så sjekk den ut!

 

Tips 3: Vær forsiktig med A/B-tester i desember

Det kan selvsagt være fristende å kjøre A/B-tester på nettsiden din når all juletrafikken bidrar til mange besøkende. Husk bare at besøkende i førjulstiden er mest sannsynlig nokså ulike fra kundene dine ellers i året. Brukere på jakt etter julegaver har nemlig en tendens til å oppføre seg annerledes.

De er gjerne mer stresset og enda mer kjøpeklare enn vanlig. Jakten på de riktige julegavene betyr kanskje også at de ikke er like opptatt av tilbud som kundene er utenom julehandelen.

Vi skal selvsagt ikke nekte deg å A/B-teste i denne perioden. Hvis du først bestemmer deg for å teste, pass bare på å kjøre akkurat det samme eksperimentet også i januar for å se om du får sammenfallende resultater.

For du vil vel ikke risikere å ta i bruk en feil versjon av nettsiden til 100 prosent av dine besøkende, eller hva? Nei, vi trodde ikke det heller.

 

Vær forsiktig med A/B-tester i desember | Right Brain

 

I den travle juletiden kan du derimot helt fint A/B-teste sider som ikke inngår i din vanlige kjøpstrakt, som skal losse de besøkende gjennom handleopplevelsen.
Det kan for eksempel være landingssider.

Vær også klar over at den landingssiden som leverer best i år ikke nødvendigvis vil fungere like bra til neste år.

 

Tips 4: Legg til en kategori i menyen som heter “Julegaver”

Akkurat som mange andre, har du garantert tonnevis av produkter som kan passe perfekt som julegaver.

Hjelp dine besøkende å finne frem til julegavene ved å gjøre det ekstra enkelt å få oversikt over produkter som kan egne seg under juletreet.

Her kan du dra nytte av kategorier, og inndeling ved hjelp av kategorier er noe vi i Right Brain virkelig elsker!

Skap en helt ny kategori som du kaller noe sånt som “Julegaver”, “Julegavetips” eller “Forslag til julegaver”.

Gjør denne sesongkategorien synlig i menyen. Gjerne med en kontrastfarge eller et liknende designgrep slik at den skal være enkel å få øye på.

I tråd med juletema kan du for eksempel benytte deg av den klare, julerøde fargen som kontrast. Så fremt du ikke benytter deg av en liknende farge allerede, vil dette grepet gjør at julekategorien skiller seg tydelig ut.

Ekstratips: På selve kategorisiden, plukk ut produkter som du anser som “Årets julegaver” i din nettbutikk. Lag og legg på et fint visuelt merke, slik at kundene dine med en gang ser hvilke produkter du har valgt ut som årets julegave-anbefalinger.

 

Tips 5: Sørg for at informasjon om bytte og retur av varer er lett tilgjengelig under julehandelen

Gode rutiner for bytting og retur av varer kan være avgjørende for om du får et salg eller ikke. Det er spesielt viktig under julehandelen da mange handler til noen andre enn seg selv.

Kundene dine vil gjerne ha svar på spørsmål som:
– Hvor lang tid tar det å bytte varen om den ikke passer?
– Kan varen byttes i en fysisk butikk eller må jeg sende den tilbake?

Legg inn en ekstra innsats i å besvare alle slike spørsmål på en entydig og lettfattelig måte. Du kan lage en FAQ-side der du samler opp noen av de vanlige spørsmålene du får, og benytte deg av illustrasjoner som forklarer prosessen rundt bytte og retur.

 

Sørg for at informasjon om bytte og retur av varer er lett tilgjengelig under julehandelen | Right Brain

 

Husk også at det er mange røde dager i desember. Det påvirker åpningstidene på de lokale postkontorene. Det kan derfor lønne seg å forlenge fristene for bytte og retur under julehandelen.

Kundene dine vil gjerne være trygge på at de kan levere tilbake eller bytte et produkt som ikke passet eller falt i smak hos mottakeren. Gi dem tilstrekkelig tid til å gjøre det, så øker du også sannsynligheten for å få flere salg.

 

Tips 6: Selger du gavekort, gjør det enkelt å finne frem til dem

Langt fra alle kunder vet hva de skal gi bort som julegaver. Da er det perfekt å kunne kjøpe et gavekort!

Vi vet at gavekort alltid er populært, men det kan lønne seg å fremheve denne muligheten i desember som en del av ditt varelager.

Vil du at flere skal oppdage at du har gavekort, kan du for eksempel
legge det som et produkt i nettbutikken din med et innbydende og intuitivt forståelig bilde.

Det kan være en illustrasjon av en lekker pakke med en sum under. Denne utformingen gjør at de aller fleste vil med en gang forstå at dette er et gavekort de kan kjøpe.

 

Tips 7: Bruk Google Trends når du skal lage kategorier

Google Trends viser at nordmenn har allerede siden oktober søkt etter ordet “julegave” på Google.

 

Bruk Google Trends når du skal lage kategorier | Right Brain

 

Førjulstiden kan rett og slett være noe herk. Og vi skjønner godt at stadig flere vil være ute i god tid med å handle julegaver. Google Trends kan avsløre flere hemmeligheter. Ta en kikk på relaterte søk, som tar utgangspunkt i et spesifikt ord eller begrep.

Tar du for deg ordet “julegave”, får du også se at de relaterte søkene handler om “julegave til han”, “julegave til kjæresten” og liknende.

 

Google Trends kan avsløre flere hemmeligheter | Right Brain

 

Denne informasjonen er gull verdt! Benytt deg av disse søkefrasene når du skal lage nye kategorier, slik at du at kan friste enda flere under julehandelen.

 

Tips 8: Kle opp nettstedet i en juledrakt

Er man på jakt etter julegaver og kommer inn på en nettside med et juletema, vet man umiddelbart at man har kommet til rett sted!

Å bruke et juletema er nemlig et veldig tydelig signal på at nettsiden er klar for julehandelen og har massevis av julegaver som bare venter på å sendes ut.

Dette betyr på ingen måte at du skal bytte om fargen på hele nettsiden til rød eller å ha et gigantisk juletre som bakgrunnsbilde.

Vi anbefaler heller å forsøke noen mindre og smakfulle grep, som skal gi brukerne dine enda mer julestemning. Det kan for eksempel være noen glitrende stjerner rundt logoen. Eller en animasjon med fallende snø som skaper de riktige og positive juleassosiasjonene.

 

Tips 9: Sørg for at dine bannere er tilpasset mobil i Julehandelen

Dette kan høres ut som en selvfølgelighet. Men vi ser stadig vekk at dette er noe altfor mange bedrifter ofte glemmer. Dette gjelder både små så vel som store virksomheter (som virkelig burde vite bedre ?).

Mulig at vi som konverteringsspesialister er ekstra obs på dette, men det er trist å oppdage at såpass mange fremdeles glemmer å optimalisere sine bannere for mobil.

 

Sørg for at dine bannere er tilpasset mobil | Right Brain

 

Kjenn selv på hvor frustrerende det er å ikke kunne se hva som står på banneren da teksten er for liten og knappen er umulig å trykke på med vanlige voksenfingre.
Det er sjeldent at vi banner og vi skal la være å gjøre det her, men la oss si det sånn – du fortjener buksevann hvis du også neste gang glemmer å lage og laste opp et ekstra bilde som skal vises på mobilen.

Dette er en glimrende anledning til å skjerpe seg og fikse dette under julehandelen (men du skal helst gjøre det året rundt!).

 

Tips 10: Snu de negative opplevelsene til noe positivt

Bytt ut dine 404-sider med en side der du viser frem dine beste juletilbud, slik at du hjelper besøkende som har havnet feil. Da er du godt i gang med å forvandle en negativ opplevelse med din nettside til noe langt mer positivt.

Hvorfor ikke gjøre en jule-kule-jakt ut av det hele? Ikke ulikt det man gjør når man jakter etter påskeegg påsken. La dem som havner på en 404-side få et helt spesielt tilbud. Kanskje du skal gi bort en rabattkupong som varer i 24 timer og sørge for at disse besøkende får med en hemmelig, liten julegave når de bestiller?

Da benytter du denne i utgangspunktet litt kjipe anledningen til å skape positive assosiasjoner hos dine kunder. Ikke vær redd for å være kreativ!

 

Vi håper at du synes at disse tipsene er nyttige og at de vil hjelpe deg å booste omsetningen under julehandelen. Vil du ha flere tips til hvordan du kan øke konverteringen i din nettbutikk, er du hjertelig velkommen til å slå av en prat! Her kan du se alle tjenestene vi tilbyr.

Vi i Right Brain ønsker deg et fabelaktig salg i desember og en skikkelig god jul!

 

Webkommunikatør og atferdsviter. Stor interesse for mennesker, internett og psykologi. De siste årene har hun jobbet som Project & Campaign Manager i Oslo, og som webredaktør hos leketøysgiganten Lekmer. I dag jobber hun som Konverteringsspesialist hos Right Brain.

Deling

Få konverteringstips!

Lær deg mer om konvertering og få nyttige tips, direkte på e-post.

Relaterte artikler

Kommentarfelt

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket *

Med disse 10 tipsene, vil nettbutikken din eie julehandelen i år

av Rebecca Andersson lesetid: 9 min