LOADING

Nå har vi testet søkefeltet i 44 norske nettbutikker igjen. Det er fremdeles masse rom for forbedringer!

av Joachim Furuseth Publisert: 14 oktober, 2019
Vi har (på ny) testet søkefeltet i 44 norske nettbutikker. Og her er det fremdeles virkelig rom for forbedringer! | Right Brain

For ganske nøyaktig to år siden testet vi søkefeltet i 44 tilfeldige nettbutikker. Resultatet den gangen var ganske nedslående, og mange feilet totalt.

Trenden fortsetter

Som vi skrev for to år siden så har vi sett at besøkende i nettbutikker som søker, konverterer helt opp mot 180 prosent mer enn de som velger å ikke søke. Det finnes ingen bevis på at denne trenden med å søke i en nettbutikk er på vei ned, tvert imot.

Det er derfor mer viktig enn noen gang å ha søkefeltet lett tilgjengelig, motivere til søk og sist men ikke minst, ha gode søkeresultater (en god teknisk løsning).

Interessante funn

Vi har tillatt oss å ta skjermbilder av 15 av de ulike nettbutikkene vi testet slik at du enkelt kan forstå hva vi mener.

Det som var veldig interessant i denne runden med tester var at vi så at hele 24 av nettbutikkene hadde forbedret sitt søk fra sist gang vi testet. Tro det eller ei, men syv av nettbutikkene har fått dårligere søk (!!). Hva i alle dager holder de på med?

Det som fremdeles er en gjenganger er mangel på å gi treff på feilstavelser og det å være for “lite gjerrig” når man søker på noe nettbutikken ikke har i sitt sortiment.

Kriteriene for testen

Akkurat som sist utførte vi testen basert på tre ulike kriterier. Vi gjorde så godt vi kunne med og forsøke å ta på oss “kundebrillene”. Eller det å “gå en mil i besøkernes sko”, om du vil.

Følgende kriterier ble lagt til grunn: 

  1. Søkefeltet er lett tilgjengelig, og enkelt å finne
  2. Søkefeltet har en inspirerende tekst som også gjør det enkelt for besøkende å forstå nøyaktig hva de kan søke etter
  3. Søkealgoritmene viser frem forslag til andre produkter når søket ikke greier å finne akkurat det brukeren er på jakt etter

 

1. Apotek 1

Apotek 1 - Vi har (på ny) testet søkefelt i 44 nettbutikker. Og her er det fremdeles virkelig rom for forbedringer! | Right Brain

Ut fra vår forrige test kunne vi se at Apotek 1 hadde forbedret teksten inne i søkefeltet sitt slik at man får frem mangfoldet av antall varer i nettbutikken, samt at man kan søke etter råd fra artikler.

Det som dessverre ikke er forbedret er hva som skjer dersom varen ikke finnes, eller dersom man skriver feil.

Det er kanskje ikke så altfor mange som skriver “parracet”, men er du fra de tykkeste østfold-skogene (som forfatteren av dette innlegget er) så er det i det minste sånn du uttaler det… haha! Neida, spøk til side.

Man må faktisk tenke på at det finnes dyslektikere og ikke minst en generasjon av kids som omtrent blir opplært til at muntlig språk er ok å bruke som skriftspråk, lizzm! Det er umulig for oss å vite hvor mange som søker “parracet” med to “r’er”, men hvorfor ikke påse at søket håndterer det?

 

2. Babybanden

Babybanden - Vi har (på ny) testet søkefelt i 44 nettbutikker. Og her er det fremdeles virkelig rom for forbedringer! | Right Brain

 

Babybanden er et veldig godt eksempel på hva som skjer når man er litt for “grådig” med resultatene sine. Her kunne forfatteren skrive inn sin gateadresse, og vi fikk opp over 200 resultater som ikke er i NÆRHETEN av å matche søkebegrepet.

Virkelig ikke bra. Har du ikke treff på søket så ikke bare åpne det opp på vidt gap, det blir helt feil!

Det du heller kan gjøre er å gi en god “Ditt søk ga dessverre ingen treff” side. En side med forslag, og som guider til hva man som besøker kan foreta seg videre.

 

3. FINN.no

FINN.no er mer eller mindre tuftet på søket sitt, og dermed var forventningene våre skyhøye når vi skulle teste søkefeltet deres. Vi må nok innrømme at de leverer varene!

 

Finn.no - 1 - Vi har (på ny) testet søkefelt. Og her er det fremdeles virkelig rom for forbedringer! | Right Brain

 

Første gang vi besøker siden kan vi se en dynamisk tekst som sier “søk etter direktør, deltidsjobb eller FINN-kode. Med andre ord en ganske så god måte å guide på.

 

Finn.no - 2 Vi har (på ny) testet søkefelt. Og her er det fremdeles virkelig rom for forbedringer! | Right Brain

 

Ved besøk nummer to får vi en ny dynamisk tekst “Søk etter BMW, Brudekjole eller FINN-kode”. Rett og slett helt nydelig, sånn tåre-i-øyekroken nydelig.

Det er minst én hos oss som har rideknappen 2 (forfatteren), og vi drar dermed søket over i hesteverdenen:

 

Finn.no - 3 - Vi har (på ny) testet søkefelt. Og her er det fremdeles virkelig rom for forbedringer! | Right Brain

 

Vi søker etter “dressursko”, som naturligvis ikke finnes. Her er faktisk søket mindre bra. Man får bare opp “Ingen treff”, og ingen guidance videre. Vi er rimelig sikre på at søket til FINN indekserer det faktiske innholdet en FINN-bruker legger inn i en annonse, så dette er ikke rart.

Men kunne FINN kanskje vunnet på å matche “sko” opp mot “støvler”? Her finnes det nok god argumentasjon fra begge sider, men en ting er helt sikkert. Det å bare si “Ingen treff” er ikke bra!

 

Finn.no - 4 - Vi har (på ny) testet søkefelt. Og her er det fremdeles virkelig rom for forbedringer! | Right Brain

 

Skriver man det korrekt, altså “dressurstøvler”, får man umiddelbart opp autocomplete/suggest direkte mens man skriver. Dette er meget bra, og man kan direkte navigere seg til kategorien man ønsker.

 

Finn.no - 5 - Vi har (på ny) testet søkefelt. Og her er det fremdeles virkelig rom for forbedringer! | Right Brain

 

Det som imidlertid er litt mer merkelig er at når man trykker “enter” så ser søkeresultatsiden ut som over. Det er altså et ekstra klikk for å komme til selve resultatet. Vi vet at FINN har søkefraser der det kan ligge annonser som svarer til søket i flere kategorier, men dog.

Hvor digg hadde det ikke vært å få opp disse 17 treffene som en vanlig resultatside med en gang?!

Mulig de har testet mye rundt dette, og om så er tilfelle så hadde det vært dødsinteressant å hørt mer om dette, any FINN people on this blog?? 😉

 

4. Helly Hansen

Helly Hansen - Vi har (på ny) testet søkefelt. Og her er det fremdeles virkelig rom for forbedringer! | Right Brain

 

Forfatteren kan bekrefte at han aldri har gått en fjelltur i hele sitt voksne liv. Helt fra “mutter’n” skrev i meldingsboka at han skulle slippe den Besseggen-turen med klassekameratene sine i 9. klasse (han satt igjen på en krakk i bunnen, og ventet de 4 + timene det tok for resten av klassen å karre seg over toppen(e)).

Men på tross av det så tenkte han at det å søke “Fjellstøvler” i nettbutikken til Helly Hansen burde gi ett treff eller to, men den gang ei…

Det som er interessant hos Helly Hansen er at de både har en kategori som heter “Vinterstøvler” og en kategori som heter “Fjell- og tursko”. Burde man ikke da få noen treff? Er fjellstøvler helt uvanlig å si, eller er det det? Det dukket heller ikke opp noen forslag, noe det definitivt burde ha gjort.

 

5. Inkmann

Inkmann - Vi har (på ny) testet søkefelt. Og her er det fremdeles virkelig rom for forbedringer! | Right Brain

 

Inkmann er en god gammel “kjenning”. De har vært på nett så lenge man kan huske. Sånn ca like lenge som de har benyttet en liggende kvinne i sin toppbanner… Hvor er relevansen? Vel, nå er det søkefeltet vi skal bedømme. Men vanskelig å ikke betrakte andre ting som rett og slett bare er “rart”.

Utfordringen med søket hos Inkmann er at man først må velge i en dropdown som sier “Toner/Blekk” og “Skrivere”. Dette i seg selv kan skape friksjon, og er det noe vi vet så er det at friksjon igjen kan føre til en bounce eller exit.

Det som i tillegg er forunderlig er at det ikke spiller noen rolle hva man velger. Søker man for eksempel på “Canon Maxify” så får man samme resultatet uansett hva man har valgt i dropdownen.

Skulle man være uheldig å skrive feil, eksempelvis “Cannon”, så får man ingen resultater i det hele tatt. Igjen, er man fra de tykkeste Østfold-skogene så er det fort gjort å skrive det slik man uttaler det. Trenger vel strengt tatt ikke være fra Østfold en gang…

 

6. Jernia

Jernia - Vi har (på ny) testet søkefelt. Og her er det fremdeles virkelig rom for forbedringer! | Right Brain

 

Vi kjørte det som vi fra nå av kan kalle for “Østfold-testen” også på Jernia. Vi skrev inn ordet “Steikepanne” fremfor “Stekepanne”. Hva skjedde?

Jo, vi fikk ikke opp en eneste jæ**a steikepanne! Når man søker på “stekepanne” får man 101 treff, så det betyr vel at Jernia omsetter en del stekepanner. Nok til at vi definitivt ville lagt til feilstavelsen “steikepanne”. Enig?

 

7. Maxbo

Maxbo - Vi har (på ny) testet søkefelt. Og her er det fremdeles virkelig rom for forbedringer! | Right Brain

 

Hos Maxbo får vi ingen treff når vi søker på «Aircondition». Men er det ikke slik at en varmepumpe også kan fungere som en aircondition? Hvor mange salg taper man potensielt på noe slikt? Vi tør påstå at det er noen…

Når vi besøker produktet Kaiteki 6600 kan i alle fall produktteksten fortelle oss “produserer høy varmeeffekt og behagelig kjøling tilpasset dine behov”.

Er ikke det en form for aircondition? Uten å være altfor innsatt i varmepumper så velger vi å si “Jo!”.

 

8. Megaflis

Megaflis - Vi har (på ny) testet søkefelt. Og her er det fremdeles virkelig rom for forbedringer! | Right Brain

 

Denne var litt interessant. Her mener vi at Megaflis har gått i en strategisk “felle”. De har sannsynligvis bestemt seg for å gi treff til alle som søker.

Resultatet av den strategien blir at man kan søke på hva som helst, og da mener vi HVA SOM HELST, og fremdeles få treff. I dette bildeeksempelet har vi søkt etter “teit søkefrase skrives her”. And what do you know, Megaflis har 968 teite søkefraser liggende i nettbutikken sin, hehe!

Det som også skjer på søkeresultatsiden er at de introduserer et søkefelt nummer to der man ser hva man har søkt. Men det er ingen forklaring på at dette er et søkefelt, eller at man kan benytte det for å søke på nytt. Det kan nesten oppfattes som en “tag”.

Der burde det guides og forklares bedre hva dette nye feltet faktisk representerer. Normalt sett hadde det stått “Ditt søk etter ##søkefrase## ga xxxx treff”, eller noe tilsvarende.

 

9. Platekompaniet

Platekompaniet - Vi har (på ny) testet søkefelt. Og her er det fremdeles virkelig rom for forbedringer! | Right Brain

 

Forfatteren av innlegget er ingen fjellgeit, som nevnt, men er det én ting han er så er det en skikkelig movie-buff!

Det var derfor stor stas å teste ut søkefeltet hos Platekompaniet. Det finnes en film fra 1971 som heter “A Clockwork Orange”. Det er forøvrig en film som sterkt anbefales om du vil bli mindblown (!!).

Vel vitende om at Platekompaniet har denne tittelen så valgte vi å gjøre en stavefeil i søket. Vi søkte dermed etter “A Clockwork Orgy”. Dersom en slik film eksisterer er det ikke noe forfatteren selv har sett, bare så det er nevnt!

Her er det to ting verdt å nevne:

  1. Det var 0 treff
  2. Det var ingen form for anbefalinger eller “tilsvarende” i søkeresultatet

Men… Var det egentlig “0 treff”??

 

Platekompaniet - 2 - Vi har (på ny) testet søkefelt. Og her er det fremdeles virkelig rom for forbedringer! | Right Brain

 

Det finnes nemlig en film hos Platekompaniet som heter “Clockwork Orgy”. Men den har ikke “A” foran. Nettopp derfor er det en veldig merkelig oppførsel av søket å ikke gi noe respons på “A clockwork orgy” søket vårt. Tross alt hadde vi 13 korrekte tegn, og bare ett som ikke var med i tittelen.

Begge Clockwork-filmene er dermed bestilt 😉

 

10. Polarn O. Pyret

Polarn O. Pyret - Vi har (på ny) testet søkefelt. Og her er det fremdeles virkelig rom for forbedringer! | Right Brain

 

Polarn O. Pyret failer på samtlige av våre tre kriterier. Og ikke nok med det, de velger også å gi oss teksten “Du har ikke na resultaten”. En veldig viktig del av CRO-arbeid er dette med å skape trygghet, tillit og troverdighet.

Hvor trygt føles den når det er så mange skrivefeil i en og samme setning (På forhånd beklager dersom vi har skrivefeil i dette blogginnlegget).

 

11. Power

Power - Vi har (på ny) testet søkefelt. Og her er det fremdeles virkelig rom for forbedringer! | Right Brain

 

Her gjorde vi aller først et søk etter noe som sannsynligvis er ganske så tradisjonelt. Vi søkte etter “lg tv”.

Det Power gjør, som er en litt merkelig beslutning fra deres side, er at de viser “Andre som så på…” før selve søkeresultatet. I dette tilfellet så er det ikke så ille i og med at det er én LG TV blant de fire alternativene.

Men se hva som skjer når de ikke kan levere søkeresultat:

 

Power - 2 - Vi har (på ny) testet søkefelt. Og her er det fremdeles virkelig rom for forbedringer! | Right Brain

 

Vi søker “Plastma TV”. Som er enkelt å skrive feil. Vi får alt annet enn TV’er, vi får “Bestselgere”. Totalt irrelevant. Veldig fint å vise opp kategorier under. Men hvorfor forteller dere ikke besøkeren hvorfor h*n ser denne siden?

I tillegg står det “search” i breadcrumben. Som vi nevnte over i Polarn O. Pyret kommentarene, skrivefeil og ikke-lokalt språk bør virkelig unngås for å skape mer troverdighet, tillit og trygghet for besøkerne.

 

12. Skoies

Skoies - Vi har (på ny) testet søkefelt. Og her er det fremdeles virkelig rom for forbedringer! | Right Brain

 

Her søkte vi på det samme som hos FINN. Vi søkte “dressursko”. Forfatteren selv vil faktisk påstå at Skoies leverte den aller beste søkeopplevelsen av samtlige nettbutikker vi testet.

Vi fikk opp dressurstøvler, akkurat slik vi antok at kom til å skje hos FINN, men som ikke skjedde der.

De har ikke inspirerende tekst i søkefeltet sitt, men de har definitivt forbedret søkeresultatene sine, og hva som dukker opp når man søker etter noe de ikke har.

Søket går lynraskt, og søkesiden lastes automatisk mens man skriver i søkefeltet og søket snevres automatisk inn etterhvert som man skriver mer i søkefeltet.

Som besøker føler man at man har full kontroll hele veien, og man ser konsekvensene av hva man gjør i realtime, og dermed er det lettere å luke ut at feil oppstår. MEGET BRA!

 

13. Stormberg

Stormberg - Vi har (på ny) testet søkefelt. Og her er det fremdeles virkelig rom for forbedringer! | Right Brain

 

Stormberg er en av de syv vi nevnte som faktisk har gjort søket sitt dårligere. Eller det vil si, de hadde en inspirerende tekst i søkefeltet tidligere, og nå er de tilbake til det kjedelige og lite motiverende “Søk her…”.

Tydeligvis har de ingen jakker som er “gråsvarte”, men vi søkte etter “svarte jakker” også, og der var det masse. Burde ikke søk etter en gråsvart jakke gi resultater, eller i alle fall “Vi fant dessverre ikke det du søkte etter, men kanskje du er interessert i:” mulighet? Slik at de kunne vist de svarte jakkene?

Jeg tipper en del av de som vil ha gråsvart kunne latt seg motivere til en svart jakke dersom det hadde blitt vist. På samme måte som turkis muligens burde gitt resultat på grønne og/eller blå?

Her skal vi ikke være altfor påståelige, men verdt en test – spør du oss!

 

14. Sunkost

Sunkost - Vi har (på ny) testet søkefeltet i 44 nettbutikker. Og her er det fremdeles virkelig rom for forbedringer! | Right Brain

 

Jasså ja “No results matched my query” Thanks a lot, hilsen Tormod på 63 år fra Smøla!

 

Sunkost - 2 - Vi har (på ny) testet søkefeltet i 44 nettbutikker. Og her er det fremdeles virkelig rom for forbedringer! | Right Brain

 

Sunkost er også en av de som har blitt dårligere siden vi testet for første gang for to år siden. Det er til og med slik at på søkereultatsiden så dukker det opp noen kategorier.

Det står “1” i to ulike kategorier. Når vi forsøkte å klikke på “Kropp” så skjedde det ingenting. Siden bare lastet om, og vi ble værende på samme søkeresultatside. En av testens tapere.

 

15. XXL

XXL - Vi har (på ny) testet søkefeltet i 44 nettbutikker. Og her er det fremdeles virkelig rom for forbedringer! | Right Brain

 

Her kommer noe som forfatteren holder veldig kjært. Og det er Project Rock kolleksjonen til Under Armour. Som for så vidt er umulig å oppdrive i norske nettbutikker.

Men når vi søker på det hos XXL så kommer det opp 3079 treff på søkefrasen “Under Armour Project Rock”. Så nå skal jeg scrolle meg gjennom 3079 produkter for så å finne ut at dere IKKE har Project Rock kolleksjonen?

Dette er et veldig godt eksempel på at man må unngå grådighet. Ja, dere har masse Under Armour, men dere har ikke min spesifikke frase. Da må dere si det! Dere kan fremdeles vise disse andre 3079 treffene, men fortell først at «vårt søk ga NULL treff».

 

XXL - 2 - Vi har (på ny) testet søkefeltet i 44 nettbutikker. Og her er det fremdeles virkelig rom for forbedringer! | Right Brain

 

For å dra det enda lenger og sette det skikkelig på spissen. Vi kan også konstatere at XXL har 18 755 av “I svarte hæ****e hva holder du på med?”. Nice to know, vi tar fire sånne!

 

BONUS:

Klubben

Klubben - Vi har (på ny) testet søkefeltet i 44 nettbutikker. Og her er det fremdeles virkelig rom for forbedringer! | Right Brain

 

Som en avsluttende anekdote tillater vi oss å ta med en liten bonus!

Klubben scoret nøyaktig det samme som de gjorde for to år siden. De passerte testen på tilgjengelighet og inspirerende tekst, men feilet på forslag til andre produkter dersom søket ikke finner treff.

Men det er ikke det som er mest interessant med søket hos Klubben. For se bare her, på søkeresultatet når man søker “Svømmeføtter” får man dette resultatet. Ja, det er svømmeføtter vi ser her.

Men gud hjelpes så mye som må konsumeres på en og samme tid. 8 produkter i bredden (!). Det skal sies at dette er på en stor skjerm, men det er bare et bevis på at man må være forsiktig med responsivt design. Her ville nok en “max number of items” per rad vært smart.

Så tenkte vi, hvor har vi sett noe som er så lite behagelig for øyet før? Hmmm… Hvor…. Hvor… Jo, her:

 

Arngren - Vi har (på ny) testet søkefelt. Og her er det fremdeles virkelig rom for forbedringer! | Right Brain

(hos arngren.net)

Oppsummering/tips

  • Bruk tid hver eneste uke og/eller måned til å gå gjennom internsøkene dine. Ser du ord og fraser som ikke gir treff, vurder å legge de til. Det gjelder skrivefeil, synonymer osv.
  • Gå gjennom systemmeldingene og den statiske teksten din. Påse at du har korrekt oversettelse og at alt er korrekt stavet.
  • Vurder å gå til innkjøp av en proff software som leverer søkefunksjon. For eksempel Loop54 (Vi får ingen kickback fra Loop54, dette er kun ment for å hjelpe deg som leser dette innlegget)

 

P.s: Vi tar av oss hatten én ekstra gang for følgende nettbutikker: Kolonial, Travelstuff, Volt, Bik Bok, Cubus, Dressmann, Horze og Elkjøp som alle har forbedret hele TO av de tre nevnte punktene siden vi gjorde denne testen for første gang for to år siden. Gratulerer!

(Vi vet også at majoriteten av disse nettbutikkene har mesteparten av sin trafikk fra mobil. Men poengene våre er like valide allikevel 🙂 )

 

Deling

Lær mer om konverteringsoptimalisering

Nyhetsbrev: Du får praktiske tips og datadrevet innsikt rett i innboksen din.

Relaterte artikler

2 Kommentarer

Kommentarfelt

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket *

  • Fredrik Rødland
    |

    «any FINN people on this blog» – det er klart det er, så gøy at du gikk gjennom søket til FINN.no!

    Nå kan du søke på dressursko på FINN.no og taste og komme rett til resultatsidene!

    Du har andre gode poeng også som vi tar med oss videre.

    mvh,

    Fredrik (som driver med søk og sånt i FINN.no)

    Svar
  • Joachim Furuseth
    |

    Den responstiden dere opererer med @Fredrik. Rett og slett vakkert!! Keep it up!
    mvh
    Joachim (som driver med CRO og sånt i Right Brain)

    Svar

Nå har vi testet søkefeltet i 44 norske nettbutikker igjen. Det er fremdeles masse rom for forbedringer!

av Joachim Furuseth lesetid: 15 min