LOADING

Benytt overtalelsesteknikker for å få dine besøkende til å bli værende på din side

av Rebecca Andersson Publisert: 13 juli, 2017
Overtalelsesteknikker | Right Brain

Hva skjer egentlig når jeg klikker på dine Facebook kampanjer eller søker etter deg på Google? Nei, det er ikke et lurespørsmål, svaret er ganske enkelt. Jeg havner på din side! Den første beslutningen jeg da må ta er om jeg har lyst til å bli værende her, eller ikke. Det er da du må ta i bruk noen overtalelsesteknikker.

Dersom jeg velger å ikke forlate så trenger jeg hele tiden å bli motivert og overtalt for å bli værende. Vår motivasjon til å gjøre noe henger sterkt sammen med våre følelser og er i aller høyeste grad noe som påvirker de valgene vi til enhver tid tar. Så hva kan du gjøre for å motivere meg til å forbli på din nettside? Her er noen overtalelsesteknikker du kan ta i bruk:

1. For mange valg leder ingensteder

I år 2000 ble det utført en studie på akkurat dette temaet. I studien ville man finne ut av hvordan beslutninger påvirkes basert på hvor mange valg man får. To lørdager på rad ble det satt opp et bord med ulikt antall syltetøyglass de forbipasserende kunne få smaksprøver av. Den ene lørdagen satt de frem 6 ulike smaker, og den andre lørdagen var det 24 smaker å velge fra.

Når det var 24 smaker valgte hele 60% å stoppe opp for å smake sammenlignet med 40% som stoppet når det var 6 smaker. Det var altså flere som stoppet når det var flere valg. Men nå kommer vi til det som er mest interessant å finne ut av. Hvor mange var det som kjøpte med seg syltetøy hjem?

Overtalelsesteknikker på nettstedet | Right Brain
På bordet der det ble tilbudt 24 smaker var det 3% som kjøpte med seg et glass hjem. På bordet med 6 smaker var det 30% som kjøpte et glass. Altså, flere kjøpte fra bordet med færre valg! Hva er lærdommen her, og hvordan kan du applisere det til ditt nettsted?

Vi mennesker bare tror at vi vil ha mange valgmuligheter. Men når vi får alle disse valgene så blir vi helt handlingslammet. Færre alternativer gjør det lettere for oss å fatte en beslutning.

 

2. Fortell en historie til de som besøker siden din (Storytelling)

Fortellinger og historier har alltid vært en kraftfull kommunikasjonsform for både underholdning så vel som i opplæringssammenheng. Hva kan du gjøre for å fortelle en historie på din side? For eksempel store bakgrunnsbilder kan fortelle en historie, historien til ditt varemerke eller historier knyttet til dine produkter og tjenester.

Du kan faktisk inkorporere hele nettstedet ditt i en form for historie. For å vise noen konkrete eksempler på nettsteder som jobber med storytelling søkte jeg på “Kjøpe reise Thailand” på Google, og klikket på to ulike selskap som dukket opp som betalte plasseringer helt i toppen.

Hva assosierer du Thailand med? Varme solfylte strender, kvalitetstid med familien, krystallklart hav og glade og lykkelige mennesker kanskje? Forsøk å se det for deg så klikker vi på annonsene for å se hvor vi havner.

Storytelling på nettstedet | Right Brain
Asiatours.no 23.06.17

Asiatours har et lite bilde i toppen som man ikke legger noe særlig merke til, kanskje på grunn av den gule boksen til høyre. Det man i stedet ser er en tekstblokk som de benytter for å løfte frem informasjon og et bilde av den lille Buddhaen. Kanskje ikke den sterkeste følelsen av at ferien er rett rundt hjørnet når man besøker denne siden.

 

Storytelling på nettstedet | Right Brain

TUI 23.06.17

TUI viser i stedet frem den historien du kanskje forbinder med nettopp Thailand? Ja, du skjønner poenget. Med bildene dine forteller du en historie som igjen gjør at den besøkende sitter igjen med en følelse. Forhåpentligvis en så god følelse at han konverterer.

3.  “Scarcity”, moderen over alle overtalelsesteknikker baserer seg på det psykologiske

“Fort deg, bare 3 plasser igjen!”, “Tidsbegrenset tilbud”. Disse typer av overtalelsesteknikker kalles for “Scarcity” og spiller på menneskets frykt for å gå glipp av noe eller miste en mulighet. Når et produkt finnes i et begrenset opplag gjør det at vi vil ha det produktet enda litt mer.

Hjernene våre er helt enkelt mer mottakelige og følsomme for budskap som handler om at vi er på vei til å gå glipp av noe. Den frykten trigger oss til å ta en raskere berslutning. Når du forteller for besøkeren at det bare finnes noen få produkter igjen på lager eller at det er flere som ser på akkurat det rommet du ser på i en bookingprosess, så øker lysten.

Det er ikke noe i veien med å informere om tidsbegrensede tilbud men pass på at du ikke begynner å overdrive. Overdrivelse og unødvendig bruk av teknikken vil ha motsatt effekt. For eksempel så jobber reisesiden booking.com flittig (nesten litt for flittig) med å vise frem tilgjengeligheten på siden der de lister ut hotell og rom.

Den psykologiske teknikken “Scarcity” | Right Brain

Booking.com 23.06.17

4. Bekreftelse fra andre (Sosial validering)

Når man skal fatte en beslutning og er usikker på hva man skal velge så vender man seg gjerne til andre personer for å høre deres mening. Du kjenner deg kanskje igjen i det. Du har sikkert spurt dine venner eller kollegaer om de har sett en bra film eller lest en bra bok i det siste. Du gjør det fordi du stoler på deres uttalelser og smak.

Det er derfor vurderinger og omtaler på nettsteder har så mye å si. Spesielt om man er usikker på noe. Jo mer informasjon vurderingene og omtalene inneholder, desto mer innflytelsesrike er de. Mange ønsker å vite hva andre mener og tenker for å kunne avgjøre om det vil være en bra beslutning for de, eller ikke.

Social validering | Right Brain

Blivakker.no 23.06.17

5. Ansiktets makt etter å rope om oppmerksomhet

Det finnes en spesiell del av hjernen som heter Fusiform Face Area. Oppgaven til den delen er å behandle inntrykk av menneskelige ansikter som vi ser. Hjernen vår er altså forprogrammert til å gi oppmerksomhet til ansikter.

Det her er noe vi kan dra nytte av for å få oppmerksomhet fra en person som er inne på nettstedet ditt. Om du velger å ha bilder av mennesker kan det være en god idé å få de til å se direkte inn i kameraet da vi gjerne ser mer på et menneskes øyne.

Ansiktets makt etter å rope om oppmerksomhet | Right Brain

Bildekilde

La oss oppsummere hvilke overtalelsesteknikker vi har gått igjennom. Husk, ta en om gangen. Test og evaluer før du går videre til neste. Dersom du er nysgjerrig på flere fagtermer som ofte blir benyttet innen CRO faget så kan du ta en titt på dette blogginnlegget.

  • For mange valg leder til at ingen valg blir tatt
  • Bekreftelse fra andre er bra (Social validering)
  • Benytt (med moderasjon) den psykologiske teknikken “Scarcity”
  • Benytt ansikter. Ansiktet har en helt egen evne til å “ta” oppmerksomhet
  • Fortell en god historie til dine besøkere (Storytelling)
Deling

Få konverteringstips!

Lær deg mer om konvertering og få nyttige tips, direkte på e-post.

Relaterte artikler

Kommentarfelt

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket *

Benytt overtalelsesteknikker for å få dine besøkende til å bli værende på din side

av Rebecca Andersson lesetid: 6 min