LOADING

Derfor er testplan, prioriteringsplan og prioriteringsmodell viktig når du A/B-tester

av Joachim Furuseth Publisert: 03 januar, 2018
Derfor er testplan, prioriteringsplan og prioriteringsmodell viktig når du A/B-tester | Right Brain

Prioriteringsplan

Du har et begrenset antall besøkende å teste på, nettopp derfor er det dødsviktig at du setter opp en test- og prioriteringsplan.

Veien til en bedre nettside starter alltid med en researchrunde. Vi kan kjøre brukertester og studere heatmaps for å avdekke mulige problemområder og forbedringspotensial, men hva gjør du så?

Akkurat her stopper det helt opp for veldig mange. Vi møter stadig vekk bedrifter som ikke aner noe om hvordan de kan sette disse tankene og ideene på prøve.

Hvordan jobber du egentlig mest mulig effektivt med å optimalisere nettsidene dine? Jo, med en prioriteringsplan og en prioriteringsmodell.

Hva er egentlig A/B-tester?

For å ta det første først – en A/B-test er en uhyre populær testvariant som lar deg servere dine besøkende litt ulike versjoner av nettsiden din for å finne ut hva som fungerer best.

Det er vanlig å endre ett og ett element om gangen og dele de besøkende i for eksempel to grupper, som da blir eksponert for de forskjellige utgavene.

Etter å ha kjørt noen tester, sitter du igjen med et knallsolid grunnlag for å ta avgjørelser, vel og merke hvis du har gjort dette riktig fra begynnelsen av.

Ta i bruk en test- og prioriteringsplan for dine hypoteser

Det er veldig viktig at du prioriterer smart og jobber strukturert når du skal sette opp hypoteser i A/B-tester.

Er det virkelig så farlig, tenker du kanskje?
Her får du 3 veldig gode grunner for hvorfor planlegging og prioritering i forkant av A/B-tester er helt avgjørende for et solid resultat:

  1. Selv om det sikkert kan virke både fristende og tidsbesparende, kan du faktisk ikke teste alle dine sider og ideer på en gang.
  2. Mange har enten dårlig tid, da man av og til må teste i 2-3 måneder, eller lite ressurser. I noen tilfeller er det gjerne begge deler på en gang (Rekk opp en hånd alle som kjenner seg igjen! ?).
  3. Du har et begrenset antall besøkende å teste på, så her må du prioritere knallhardt.

Nettopp derfor er det dødsviktig at du setter opp en test- og prioriteringsplan. Da får du bedre kontroll og oversikt over hvilke tester du allerede har kjørt.

Full kontroll på A/B-testene med test- og prioriteringsplan

Tenker du at det skal være lekende lett å huske alle endringene du gjorde i de siste 3-4 testene? Det kan så være. Men hva skjer når du har rukket å gjennomføre 20-30 ulike tester? Uten en testplan går du garantert i surr.

Når du har fått en oversikt over hva du ønsker å teste, setter du i neste steg opp disse hypotesene i en prioritert rekkefølge. Da har du hele tiden oversikt over hvilken hypotese som skal til pers neste gang og kommer raskere i gang med selve A/B-testingen.

Vi har et uttrykk vi stadig vekk gjentar her på kontoret, og det kan du gjerne låne av oss:

En dag uten A/B-tester er en bortkastet dag!

Dette mottoet gjelder dog bare hvis du i forkant har satt opp en testplan og prioriteringsliste. Selv om det kanskje kan virke slik, er det ingen god idé å teste uten å ha en plan og klare målsetninger.

Og gjør både deg selv og oss en stor tjeneste – la være å teste bare for testens skyld! Da sløser du bare med dyrebar tid, som du med fordel kunne brukt på å utforme bedre hypoteser. Tester du bare for å gjøre det vil du mest sannsynlig heller ikke få noen gode resultater.

Sett opp en prioriteringsplan ved hjelp av en prioriteringsmodell

Det finnes flere populære prioriteringsmodeller som du kan bruke for å skape orden og struktur når du jobber med optimalisering.

For å gjøre det enklere for deg å ta stilling til om noen av disse vil fungere for din bedrift, går vi her gjennom noen fordeler og ulemper ved de mest populære modellene.

Du står selvsagt helt fritt til å bruke deler av av de ulike modellene ettersom hva som passer deg og din bedrift. Vi heier også på deg som lager dine egne modeller. Heia!

Som du kanskje har forstått, er vi først og fremst opptatt av at du faktisk setter opp en prioriteringsplan og bestemmer deg for prioriteringsmodell når du skal kjøre A/B-test.

Prioriteringsmodellen PIE

En av de mest brukte prioriteringsverktøyene er PIE-modellen, som står for Potential, Importance og Ease. Her gjør du prioriteringer basert på 3 ulike parametre.

 

 

 

  1. Potential (mulighetsrom): Hvor mye kan vi forbedre siden som skal testes?
  2. Importance (viktighet): Hvor verdifull er trafikken på siden, for eksempel hvor mye trafikk er det totalt og hva kostet det å få inn denne trafikken?
  3. Ease (letthet): Vil det være enkelt eller vanskelig å implementere A/B-testen på siden?

Hvert parameter får poeng på en skala fra 1 til 10. Poengsummen regnes så sammen og deles på 3. Da sitter du igjen med et såkalt PIE-score.

Denne poengsummen bruker du for å prioritere de ulike optimaliseringstiltakene. Karakteren gir for eksempel en god pekepinn på hvilken A/B-test det er smart å begynne med.

Vi synes at denne modellen fungerer relativt bra, men den har sine svakheter. Det er for eksempel vanskelig i forkant å kunne gjette seg til hvor stor forbedring eller effekt du kan forvente deg. Det er heller ikke så lett å vite før du setter i gang hvor lett eller vanskelig det er å implementere en test, da alle nettsider er bygget opp ulikt.

Men ikke la deg skremme av dette – den åpenbare fordelen med denne modellen er at du raskt får oversikt over hvilke sider du har flest grunner til å optimalisere. Og det liker vi!

Prioriteringsmodellen ICE

En annen mye brukt prioriteringsmodell er ICE, eller Impact, Confidence og Ease. Denne er nokså lik PIE-modellen vi så på i forrige punkt, med 3 ulike parametre og en skala fra 1 til 10.

  1. Impact (effekt): Hva vil effekten bli hvis dette fungerer?
  2. Confidence (selvsikkerhet): Hvor sikker er jeg på at dette kommer til å fungere?
  3. Ease (letthet): Hvor enkelt eller vanskelig vil det bli å implementere A/B-testen på denne siden?

Denne modellen har dessverre de samme svakhetene som PIE-tilnærmingen. Vurderingene gjøres i stor grad basert på en magefølelse eller en antakelse fremfor fakta. Kategori to i denne modellen, Confidence, krever for eksempel at du anslår hvor stor tro du har på tiltaket eller endringen du ønsker å teste. Hvis du er 100 prosent sikker på at dette kommer til å fungere, hvorfor skal du da teste?

ICE-modellen er også relativt enkel å påvirke hvis du selv ønsker å prioritere en test fremfor en annen, da vurderingene er i stor grad styrt av subjektive oppfatninger. Men vi tester jo nettopp for å slippe å synse!

Vær derfor selvkritisk når du deler ut poeng. Forsøk å være objektiv så godt det lar seg gjøre. Modellen gir likevel en klar indikasjon på hvilke tiltak du bør prioritere.

Prioriteringsmodellen PXL

Conversion XL er en verdens største CRO-byråer. De har utviklet en egen prioriteringsmodell nettopp for å bøte på de subjektive vurderingene. Her svarer du på 10 spørsmål og får en totalkarakterer som skal gjøre det lettere å velge mellom de ulike tiltakene.

I PXL-modellen skal du for eksempel angi hvor mange timer du tror implementeringen av A/B-testen kommer til å ta. Det er et langt mer håndfast estimat fremfor å synse om implementeringen vil bli lett eller vanskelig.

Her må du også svare på flere spørsmål om de endringene du ønsker å gjøre. Når man tenker gjennom endringene får man også en større forståelse for og ikke minst kontroll over hvordan testen vil påvirke nettsiden.

 

 

Denne modell er veldig innholdsrik og spesifikk, men kan nok være vanskelig å forholde seg til hvis du er helt nybegynner på dette feltet.

Tar du deg tid til å sette deg inn i modellen og forstå hvorfor disse spørsmålene er viktige, vil du likevel oppdage at dette er en veldig god og nøyaktig prioriteringsmodell.

Oppsummering

Det finnes mange ulike måter å sette opp en prioriteringsplan for A/B-testing. Det viktigste er likevel å finne en tilnærming som fungerer for deg og din bedrift. Modellen skal helst også være både lett å forstå og gi entydige svar.

Husk at du sjeldent kan stole på magefølelsen når det kommer til prioriteringsplaner. I mange tilfeller trenger du et langt mer tydelig og databasert underlag for å gjøre de rette og smarte prioriteringene.

Trenger du hjelp til å sette opp en prioriteringsplan eller lage hypoteser for A/B-tester? Ta kontakt, så hjelper vi deg i gang!

Over 10 års bransjeerfaring knyttet til det digitale økosystemet. Har blant annet hatt roller som Prosjektleder, Digital markedsfører, Fagansvarlig Marketing Automation, salgssjef og COO. I dag har Joachim ansvar for den daglige driften i Right Brain i tillegg til det kommersielle ansvaret.

Få konverteringstips!

Lær deg mer om konvertering og få nyttige tips, direkte på e-post.

Relaterte artikler

Kommentarfelt

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket *

Derfor er testplan, prioriteringsplan og prioriteringsmodell viktig når du A/B-tester

av Joachim Furuseth lesetid: 7 min