LOADING
Kampanje

402 % økt ROI med noen enkle grep

Dato:

30. april 2017

Kunde:

Vanntettsko.no

Bakgrunn:

Som nyetablert butikk er det viktig å bruke pengene riktig. Vanntettsko.no ga oss utfordringen.

Prosjekt

For en stund tilbake var vi så heldige å kunne få bli med helt fra starten ved launch av en helt ny nettbutikk.

Det forelå ingen strategier annet enn “Vi vil være tilstede på nett” og “Vi skal ha en nettbutikk”. Men hvor begynner man egentlig når man er helt fersk og nærmest har 0,- i budsjett?

Etter noen interne vurderinger hos Right Brain fant vi ut at vi måtte gjøre noe som gjorde at vi var tilstede der nettbutikkens kunder var. Vi vurderte det til at Facebook ville være den beste og mest kostnadseffektive kanalen.

Til tross for at butikkens publikum er tilstede på Facebook, hvordan skal vi få nye kunder til en nettbutikk ingen har hørt om, med produkter som er “need to have”, men samtidig “low interest”?!

Det ble åpenbart for oss at noe måtte gis bort. Timingen var perfekt med tanke på at det var rett før jul, og mange er på utkikk etter gode tilbud. Value propositionen ble en kampanje “Vinn sko for 5 000,- du kan gi i julegave”.

8 000,- I budsjett

Et lite budsjett gjorde at kreativiteten måtte få blomstre.

402 Nye abonnenter

Vi rekrutterte 402 nye epost adresser i kampanjeperioden.

1 130 Likes på konkurransen

Interessen for konkurransen var overveldende.

Prosjekt

  • Kampanje: Få 5 000,- å handle for hos Vanntettsko.no
  • Medium: Facebook
  • Formål: Bygge database med epost adresser der man kan opprette tillit og salg over tid.
  • Total budsjett: 8 000,-

Vi investerte 3 000,- i Facebook annonsering. Deltakere i konkurransen kunne vinne 5 000,- de kunne handle for i nettbutikken.

Facebook tillater ikke konkurranser med deling, så vi kunne ikke gjøre annet enn å oppfordre til deling. Til tross for at det ikke var et krav å dele fikk kampanjen 190 delinger.

For å holde kostnader nede ble det opprettet en kostnadsfri konto i MailChimp. Vi opprettet et skjema for registrering til konkurransen i MailChimp.
For å kunne sette en verdi på konverteringene satt vi “customer lifetime valuen” på en epost adresse til å være 100,-.

I tillegg til kostnaden for premien benyttet vi ca 3 000,- i Facebook “Sponsored story”.

Kampanjen pågikk fra 21. november til 10. Desember, totalt 20 dager. Med en investering på totalt 8 000,- var vi meget fornøyd, og kanskje noe overrasket, over resultatene:

  • 1 130 Likes på konkurransen
  • 190 Delinger
  • 1 258 kommentarer
  • 402 abonnenter på nyhetsbrev
  • 517 nye som følger vanntettsko på Facebook

Vi skapte da “umiddelbart” 40 200,- i verdier på 8 000,- investerte kroner. Det er umulig å sette en korrekt verdi på en fersk epost adresse, med med en AOV i butikken på 500,- og konverteringsrate på epost utsendelsene på 2% er regnestykket hyggelig. Som en avslutning av konkurransen annonserte vi vinneren i en epost, der hensikten var å generere mersalg fra de 402 som ikke vant.

E-post:

Resultat

402 abonnenter, 57% åpning (229 abonnenter), 2% konvertering (4,6 avrundet til 5).

5 konverteringer * 500,- = 2 500,- i omsetning pr nyhetsbrev.

Etterskjelvingene av kampanjen over en 12 måneders periode vil hypotetisk, og basert på data, havne på 125 000,-*

*basert på scenario 50 utsendelser til 402 mottakere pr år. og regnestykket nevnt over.

Nå gjenstår det gode kontinuerlige arbeidet fra oppdragsgiver om å fortsette å sende epost med godt innhold for å påse en stabil og god konverteringsrate.

Hva skjer når man har 1 000 abonnenter, 5 000 abonnenter, 10 000 abonnenter. YOU DO THE MATH ; )

Denne kampanjen var bare starten, men det er absolutt ingen rocket science! Lett å se at en investering på 8 000,- i dette tilfellet var lønnsomt, og kanskje en god idé for flere nettbutikks-gründere i samme situasjon!

Nysgjerrig på mer?

Andre kundecaser

Dressmann: Nøytralt resultat, eller var det det?

Via heatmaps og analyse av ulike datapunkter ble det avdekket elementer som gjorde at forsiden ikke konverterte som ønsket

Les mer
71% flere sign-ups ved å øke troverdigheten, tydeligheten og verdien på startsiden

Chanz er det "vennlige" og sosiale online kasinoet. Men eksisterende design fortalte ikke helt den historien de ønsket.

Les mer
Hvor mye kan konverteringen øke bare ved å endre noen skjemafelter?

Etter en evaluering av Brukervennligheten på siden (UX) ønsket vi å utbedre tydeligheten i kassen til OnePiece.

Les mer
Over 10 års bransjeerfaring knyttet til det digitale økosystemet. Har blant annet hatt roller som Prosjektleder, Digital markedsfører, Fagansvarlig Marketing Automation, salgssjef og COO. I dag har Joachim ansvar for den daglige driften i Right Brain i tillegg til det kommersielle ansvaret.
Abonner på nyhetsbrev

Lær deg mer om CRO, få tips direkte på e-post!

  • Oppdateringer fra bloggen
  • Unik innsikt i spennende kundecaser
  • Informasjon om våre kommende events
  • Umiddelbar tilgang til våre analyser og webinarer
Ja takk!
Når du sier "Ja takk", sendes du til en nye side med tilgang til analyser og webinarer. Du samtykker nå til å få prima innhold fra Right Brain på e-post, ikke for ofte men sånn akkurat passe mye.
Vi kommer til deg og holder cro kurs for deg og dine kollegaer som trenger bedre innsikt i CRO og de metodene som kan benyttes (Maks 10 deltakere). Kursinnholdet kan skreddersys dersom dere har et eller flere spesifikke områder dere ønsker kurset skal omhandle.
close-link