LOADING
Eksperiment

71% flere sign-ups ved å øke troverdigheten, tydeligheten og verdien på startsiden

Dato:

28. juni 2017

Kunde:

Chanz

Bakgrunn:

Chanz er det "vennlige" og sosiale online kasinoet. Men eksisterende design fortalte ikke helt den historien de ønsket.

Målsetting

Sammen med Coupler gikk vi inn i et UX-design prosjekt med online kasinoet Chanz. Chanz er et kasino som ønsker å gjøre online gambling sosialt.

Utfordringen lå i, for å bruke kundens egne ord, at de hadde en nettside som ble “snekret sammen” i siste liten før launch. Noe som betydde at fokuset ikke lå på brukervennlighet på landingssiden, men mest rundt selve spill-sidene.

Etter møter og workshops ble det definert noen KPI` er der første prioritet var å rekruttere nye spillere. For å få til dette måtte forsiden vise mer troverdighet, være mer tydelig og føles mer trygg for den besøkende. Det ble da bestemt å gå inn i en prosjekt knyttet til UX-design på forsiden.

12% lenger tid brukt i kasinoet

Nye kunder benyttet lenger tid i kasinoet.

71% Økning i nye registrerte kunder

Økt troverdighet ga flere nye registreringer.

10% Flere innskudd i kasinoet

De som konverterte satte inn penger flere ganger (recurring).

Original variant

Originalvarianten (A) hadde ingen tydelig “conversion funnel”. Det hadde naturligvis knapper for å registrere seg, men “Why” og “How” spørsmålene ble ikke besvart. I tillegg ligger det en komplisert bonusordning knyttet til de fire første innskuddene som var noe utydelig fremstilt. I online gambling bransjen er bonuser, de rette spillene og troverdighet/enkelhet viktige faktorer for å lykkes.

Se hele den gamle forsiden her.

Vår variant

I variant B rettet vi fokus på kontraster og det er lett å se at fokuset her ligger på UX-design. Vi fulgte designmanualen til Chanz, men strukturerte landingssiden annerledes. I første seksjon kan man se at vi har fokus på selve registreringen mens seksjonen under har fokus på å bygge troverdighet.

Vi satt opp en egen seksjon som forklarte 4-trinns bonusmodellen samt en egen FAQ (ofte stilte spørsmål). Vi valgte også å gjenta budskapet om å registrere seg, men i en annen form, lengre ned på siden.

Se hele den nye forsiden her. (slik den opprinnelig ble designet, live versjon avviker noe)

Prosessen

Prosessen gikk ut på at vi lagde low-fi wireframes for å bygge en god struktur, mye tid ble lagt ned i selve copyen og tekstuttrykket. Vi gjorde overgripende analyser av konkurrenter, og ved å applisere Chanz sin filosofi om det sosiale, “det skal være gøy” og “det skal være spennende” benyttet vi oss av en del webpsykologi for å ta frem de rette tekstene. Når alle parter var enige om strukturen begynte selve designarbeidet knyttet til elementer, fonter, farger, kontraster etc.

Direkte implementert

Vi fikk mye tillit i prosessen, og Chanz var så fornøyde at de direkte implementerte designet i alle sine land, men for å kunne se hva som fungerte og ikke ble det bestemt å gjøre et eksperiment på den norske siden mot den norske trafikken.

Eksperiment (UX-design)

Ved å analysere heatmap, scrollmap og clickmap så vi tydelig at ny variant fikk mer fokus på det klare budskapet. Siden ble lest i større grad og tekst fikk fokus. Da variant A (original) ofte ble scrollet seg raskt igjennom før man fikk en bounce, så vi at variant B fikk mye oppmerksomhet på tekst og stort fokus på spillene som blir tilbudt (noe vi ønsket).

Eksperimentet pågikk over ca 4 uker og vi valgte å fokusere på kun de nye besøkende (first time visitors) og ekskluderte også noe betalt kampanje trafikk. Dette for å få en “renere” test i eksperiments syklusen.

Resultat

Vi kunne veldig tidlig se at UX-design oppdateringen gjorde store og signifikante utslag. De som registrerte seg ble inne i kasinoet hele 12% lenger. Dette kan tolkes dit hen at de som registrerte følte seg tryggere i kasinoet og forstod nøyaktig hva de hadde signet seg opp for. Vi fikk de rett og slett mer engasjerte. Innskuddene i kasinoet hadde også en økning på 10% i vår variant. Vi kunne se at summen av innskuddene var noe lavere, men det kan tolkes som at vi her vil få returnerende kunder som setter inn litt penger hele tiden over en lengre tid (økt CLV – Customer Lifetime Value), fremfor ett innskudd med en høyere sum for så å aldri returnere til kasinoet.

Selve toppingen på kaken var det faktum at vår variant hadde en økning på 71% i konverteringsrate på nye signups. Målsettingen vår var nettopp å øke antall nye registrerte, noe vi fikk bevist. Hypotese bekreftet positivt!

Nysgjerrig på mer?

Andre kundecaser

Dressmann: Nøytralt resultat, eller var det det?

Via heatmaps og analyse av ulike datapunkter ble det avdekket elementer som gjorde at forsiden ikke konverterte som ønsket

Les mer
Hvor mye kan konverteringen øke bare ved å endre noen skjemafelter?

Etter en evaluering av Brukervennligheten på siden (UX) ønsket vi å utbedre tydeligheten i kassen til OnePiece.

Les mer
Kan man tvinge en kunde til å velge å hente varen i butikk, øker det konverteringen?

Sunkost kom til oss med et ønske om at flere av sine besøkende skulle velge deres "Hent i butikk" funksjon.

Les mer
Abonner på nyhetsbrev

Lær deg mer om CRO, få tips direkte på e-post!

  • Oppdateringer fra bloggen
  • Unik innsikt i spennende kundecaser
  • Informasjon om våre kommende events
  • Umiddelbar tilgang til våre analyser og webinarer
Ja takk!
Når du sier "Ja takk", sendes du til en nye side med tilgang til analyser og webinarer. Du samtykker nå til å få prima innhold fra Right Brain på e-post, ikke for ofte men sånn akkurat passe mye.
Vi kommer til deg og holder cro kurs for deg og dine kollegaer som trenger bedre innsikt i CRO og de metodene som kan benyttes (Maks 10 deltakere). Kursinnholdet kan skreddersys dersom dere har et eller flere spesifikke områder dere ønsker kurset skal omhandle.
close-link