LOADING
Analyse

CityMaid – Korrekt bounce rate og 47% økning i konverteringsraten

Vår Google Analytics Health Check hos CityMaid avslørte et betydelig forbedringspotensial. Etter å ha fått orden på trafikk- og adferdssporingen på selskapets nettsted ble det gjort flere tiltak på startsiden. Målsetningen var å motivere de besøkende til å bevege seg videre inn på nettsidene. Resultat: 47% økning i konverteringsraten!

Kvalitetssikring av datagrunnlaget er det første steget i en CRO-prosess

Hver eneste prosess innen konverteringsoptimalisering (CRO) bør starte med å få kontroll over den tilgjengelige dataen.

Sannsynligheten for å ta gale avgjørelser øker nemlig betraktelig hvis du benytter feil eller unøyaktig informasjon som en del av ditt beslutningsgrunnlag.

Vil du få maks ut av CRO-arbeidet, må du derfor få oversikt over de eksisterende problemområdene og eventuelle blindsonene i datagrunnlaget.

Nettopp denne holdningen og ønsket var også utgangspunktet for at CityMaid tok kontakt med oss. Det var også her vi startet vårt arbeid – en grundig gjennomgang av selskapets Google Analytics-konto. Dypdykket i oppsettet avslørte flere tydelige forbedringspunkter. Ettersom vi korrigerte disse unøyaktighetene ble også selskapets datagrunnlag langt mer pålitelig.

Om Citymaid

CityMaid Hjemmeservice ble etablert allerede i 1987 som Norges første selskap innen hjemmeservice og omsorgstjenester. Forretningsideen tok utgangspunkt i etablert virksomhet i USA og Canada, og ble så videreutviklet for det norske markedet. Rengjøring i private hjem, samt hos små og mellomstore bedrifter er fremdeles en vesentlig del av selskapets virksomhet.

1. Hva ble avdekket under kartleggingsfasen?

Dypdykket i CityMaids Google Analytics-konto handlet om å gjennomgå tilgjengelig data og tilhørende oppsett. Her gjorde vi flere viktige funn:

  • Oppsettet av Ecommerce-sporingen kunne forbedres
  • Flere av landingssidene hadde dobbel pageview-sporing. Det førte til feil bounce rate
  • Noe av trafikken fra sosiale medier havnet i kategorien «Other» istedenfor «Social» i Default channel grouping-rapporten. Det resulterte i at kanalen «Social» hadde misvisende data

Vi tør påstå at én av bedriftenes viktigste beslutningsverktøy i dag er deres data. Denne bør ligge til grunn for alle avgjørelser som skal tas. Både når det kommer til overordnede valg som hvilke markedskanaler man burde satse på, men også noe så grunnleggende som hva som fungerer og ikke på nettsidene.

Har man et problem med sporing eller oppsett av sin Google Analytics-konto famler man i blinde. Å ta utgangspunkt i feilaktig eller unøyaktig data gjør at selskapets beslutningstakere kan få et svært forvrengt bilde av hva som fungerer og ikke i bedriften.

2. Korrekt sporing på plass

Etter å ha gjennomført en Google Analytics Health Check hadde vi god oversikt over hvilke områder som hadde behov for mer kjærlighet og oppmerksomhet. Da kunne det også raskt settes i gang forbedringstiltak. Blant annet å forbedre Ecommerce-oppsettet og gjøre tiltak for å få kontroll på de gale bounce rate-tallene.

Vi satt også opp heatmaps på startsiden for å samle inn kompletterende, visuell informasjon. Heatmapping gjorde det langt enklere for oss å avgjøre hvilke elementer på siden som de besøkende faktisk var opptatt av.

Vi kunne blant annet se hvordan de besøkende beveget musepekeren når de var inne på nettsiden, hvor mange klikk det hadde vært på de ulike elementene og hvor langt ned de besøkende tok seg tid til å scrolle.

 

Original startside Citymaid

Original startside Citymaid

 

Variant startside Citymaid

Variant startside Citymaid

 

Før vi satt i gang med CRO-prosessen hadde CityMaid allerede laget et nytt design til sin startside. Naturlig nok var de veldig nysgjerrige og spente på å teste dette.

Det nye designet la blant annet opp til at videoen, som introduserer selskapet, fikk en mer prominent plass lenger oppe på siden. Knappene hadde blitt større, og selve teksten på knappen skulle gjøre det enklere å forstå hva som skulle skje etter at man hadde klikket.

Vi besluttet i fellesskap å ta i bruk det nye designet med en gang oppsettet og sporingen i Google Analytics ble korrigert.

3. Så, hva ble resultatet?

Før selskapet implementerte det nye designet brukte vi litt tid på å dokumentere resultatene fra de viktigste KPI-ene. Det gjør det nemlig langt enklere å måle effekten av endringene på nettsidene. 30 dager etter at det nye designet ble implementert hadde vi også fått fasiten.

Det nye designet førte til 50% flere klikk på knappen med den nye teksten «Sjekk pris». Konverteringsraten hadde gått opp så mye som 47%.

Her er noen av funnene:
– 47% økning i konverteringsraten
– 27% økning av transaksjoner
– 6% lenger tid brukt på siden
– 7% nedgang i bounce rate
– 5% nedgang i exit rate

Med andre ord, så var designendringene på startsiden en stor suksess! Den korrigerte sporingen gjorde det også mulig å måle nøyaktig hvordan det nye designet presterte. Husk at du får maks effekt av din CRO-innsats først etter at du har identifisert problemområdene og satt opp nødvendig sporing.

OMTALE

«Å teste websiden hadde stått på agendaen vår en stund, men vi visste ikke helt hvor vi skulle starte. Da var det godt å kunne lene seg på noen proffe som Right Brain til å hjelpe oss.
Det var veldig fint å få helt nye øyne til å sjekke gjennom Google Analytics-kontoen og å få rettet opp feil.

Vi har fått gode tilbakemeldinger underveis i prosjektet, mye data vi kan bygge videre på, samt gode anbefalinger vedr. CRO og design som vi vil følge opp. Vi kan absolutt anbefale Right Brain videre :)»

Vibeke Scavenius, Digital markedsfører i Citymaid

Vil du gjøre som CityMaid og få bedre kontroll på både ditt datagrunnlag og din Google Analytics-konto? Ta kontakt med oss, da vel! Du treffer oss på hei@rightbrain.no.

Nysgjerrig på mer?

Andre kundecaser

RiksTV – Når én A/B test ikke er godt nok

Over en periode på 4 måneder gjorde vi gradvise endringer på kampanjesiden. Totalt ble det gjort fire A/B tester.

Les mer
Hafslund Strøm: Er det lurt å bruke det samme designet på desktop og mobil?

Det samme designet fungerer ikke alltid like godt både på desktop og mobil.

Les mer
Kontraster kan faktisk gjøre så 6% flere besøkere legger varer i handlekurv

Ønsket var å flytte besøkere lenger inn i trakten. Produktsidene var en god kandidat for å motivere til det.

Les mer