LOADING
Eksperiment

Kan man tvinge en kunde til å velge å hente varen i butikk, øker det konverteringen?

Dato:

02. mai 2017

Kunde:

Sunkost

Bakgrunn:

Sunkost kom til oss med et ønske om at flere av sine besøkende skulle velge deres "Hent i butikk" funksjon.

Målsetting

Sunkost ønsket å tilfredstille sine frachise butikker ved å få nettbutikken til å fungere enda bedre som en støttefunksjon for de fysiske butikkene. Med funksjonen “Hent i butikk” har de hatt et ønske om å få en besøkende på nettsiden til å fullføre sin handel online, og velge å hente den offline (i sin nærmeste butikk). Eksisterende prosess var ikke optimal, og ikke intuitiv nok.

Vi skapte hypotesen: “Gjennom å forenkle prosessen (mindre friksjon) rundt ”Hent i butikk” vil det øke konverteringen på ordre som ønskes hentet i butikk.”

For å få nyttig innsikt ble det først gjort en CRO Evaluering slik at både kunden og vi kunne få verdifull innsikt rundt bevegelsesmønsteret på nettstedet, og innsikt i all data.

Basert på rapporten og våre funn ble det skapt en rekke hypoteser. Noen av disse hypotesene omhandlet “cart/checkout-page”. Vi bestemte oss sammen med kunden om å gjøre et eksperiment knyttet til “Hent i butikk”.

15% Mindre bouncerate

Eksperimentet førte til at de besøkende ikke forlot nettsiden fra checkout i like stor grad som tidligere.

10% Økning i CR

Den generelle konverteringsraten på hele nettstedet økte.

5% Mer verdi pr besøkende

De som konverterte brukte mer penger enn tidligere.

Original variant

Sunkost sin variant (A) har en “cart” som er delt i to kolonner, og ved å klikke på «Hent i butikk» blir man omdirigert til en ny side. Denne nye siden er i en ny struktur, og man er ikke lenger i samme «miljø».
I tillegg er det mange checkbokser og valg en besøkende må ta stilling til.

Vår variant

Vår variant (B) er enkel, og alt foregår på samme side, i én kolonne. Ved valg av «Hent i butikk» scrolles den besøkende ned til feltene som må fylles. Checkbokser er fjernet da de ikke var nødvendige.

Gjennomføring og Resultat

Det første vi måtte gjøre var å lage wireframes. Alt ble laget basert på data, samt heuristiske betraktninger. Når dette var gjort gikk vi i gang med UX Design. I dette tilfellet implementerte vi designet direkte i kundens WooCommerce løsning. Vi satt så i gang et eksperiment med 50/50 fordeling av trafikk opp mot de to ulike variantene.

Konklusjonen på eksperimentet var at Sunkost sine besøkere er på nettstedet for å handle varen der og da, og ønsker hjemlevering. Ikke hente den i butikk. Vår hypotese feilet!

Men… Vi er såpass dårlige tapere at vi gikk litt dypere i resultatet… Det vi ser, er at en annen viktig KPI faktisk var bedre i vår variant. Når vi så på alle konverteringene totalt sett så konverterte vår variant BEDRE enn originalen. Vi fikk flere «webordre» enn originalversjon. Og uansett hvordan vi vrir og vender på det så er det penger og omsetning man vil ha, og der har vi vært med på å øke! Vi kan da på mange måter si at vi har en vinner i vår versjon.

Vår versjon hadde 15% Mindre bouncerate, 10% Økning i CR og 5% Mer verdi pr besøkende.

Med denne innsikten kan vi jobbe videre med våre nye hypoteser og øke konverteringen online i stedet! Smart, ikke sant? ; )

Nysgjerrig på mer?

Andre kundecaser

Dressmann: Nøytralt resultat, eller var det det?

Via heatmaps og analyse av ulike datapunkter ble det avdekket elementer som gjorde at forsiden ikke konverterte som ønsket

Les mer
71% flere sign-ups ved å øke troverdigheten, tydeligheten og verdien på startsiden

Chanz er det "vennlige" og sosiale online kasinoet. Men eksisterende design fortalte ikke helt den historien de ønsket.

Les mer
Hvor mye kan konverteringen øke bare ved å endre noen skjemafelter?

Etter en evaluering av Brukervennligheten på siden (UX) ønsket vi å utbedre tydeligheten i kassen til OnePiece.

Les mer
Abonner på nyhetsbrev

Lær deg mer om CRO, få tips direkte på e-post!

  • Oppdateringer fra bloggen
  • Unik innsikt i spennende kundecaser
  • Informasjon om våre kommende events
  • Umiddelbar tilgang til våre analyser og webinarer
Ja takk!
Når du sier "Ja takk", sendes du til en nye side med tilgang til analyser og webinarer. Du samtykker nå til å få prima innhold fra Right Brain på e-post, ikke for ofte men sånn akkurat passe mye.
Vi kommer til deg og holder cro kurs for deg og dine kollegaer som trenger bedre innsikt i CRO og de metodene som kan benyttes (Maks 10 deltakere). Kursinnholdet kan skreddersys dersom dere har et eller flere spesifikke områder dere ønsker kurset skal omhandle.
close-link