LOADING
Eksperiment

Kontraster kan faktisk gjøre så 6% flere besøkere legger varer i handlekurv

Dato:

14. desember 2017

Kunde:

Imento

Bakgrunn:

Ønsket var å flytte besøkere lenger inn i trakten. Produktsidene var en god kandidat for å motivere til det.

Målsetting

Som oftest er alltid målsettingen i et eksperiment å øke den generelle konverteringsraten slik at man tjener mer penger. Det er det alle ønsker. Men CRO er så mye mer enn det. Man må avdekke svakhetene på nettsidene sine, og det er der man må begynne. Ofte kan disse svakhetene ha med kontraster å gjøre.

I Imento sitt tilfelle ble det avdekket forbedringspunkter på produktsidene i form av økte kontraster. Det er tross alt derfra man får de fleste “add to cart” handlingene. Derfor ble det besluttet at målsettingen med dette eksperimentet skulle være “Legg i handlekurv”. Enklere forklart, få de besøkende lenger inn i kjøpstrakten.

6% flere la til varer i sin handlekurv

Legg i handlekurv knappen hadde økt kontrast.

31% økning i registrerte kundekontoer

Flere varer i kurven økte motivasjonen til å lage en kundekonto.

10% økning i antall transaksjoner

Flere produkter i handlekurv skapte flere transaksjoner.

Original variant

Originalvarianten (A) var i utgangspunktet en strukturert og oversiktlig side. Men det var vanskelig for de besøkende å vite hvor de skulle legge fokuset sitt på grunn av manglende kontraster.

Google Analytics data og Hotjar data viste oss at dette var en stor årsak til “produktbrowsing” fremfor at “Legg i handlekurv” handling ble utført.

Vår variant

I variant B gjorde vi noe vi anser som ganske mange tiltak. Dette for å få en stor impact i eksperimentet. Store endringer kan slå ut begge veier, det kan feile stort. Eller man kan oppleve suksess.

Vi endret farger for å unngå for mye av den samme fargen, økte størrelse på pris, flyttet elementer vi mente var uviktige lengre ned og sist men ikke minst, vi gjorde søket fra en produktside større og med veldig tydelige kontraster.

Sistnevnte gjorde vi fordi vi historisk sett har sett at konvertering via søk kan ha opp mot 180% flere konverteringer sammenlignet mot besøk på siden som ikke inkluderer et internsøk. Søk er viktig!

Prosessen

Det ble gjort en CRO Evaluering for Imento. Dette er en omfattende dataanalyse og gjennomgang av kundereisen og brukeropplevelsen. Sammen med mange spennende funn ble det presentert to ulike hypoteser. Imento ønsket å gå videre med hypotesen “Ved å utelate/endre distraherende elementer på produktsiden, og øke kontraster, vil omsetningen øke”.

Selv om det var hypotesen, var altså hovedmålet ved eksperimentet det å få flere besøkere til å legge til varer i sine handlekurver.

Måten vi som oftest går frem på i slike eksperimenter er å lage wireframes som bygger oppunder funn i data, og som selvfølgelig bygger oppunder vår testbare hypotese. Etter det legges et designlag på wireframene, før det går videre til implementering i Google Optimize. Vi velger å gjøre mye av våre endringer via Javascript og HTML/CSS, det fører til bedre kontroll på eksperimentet fra et teknisk perspektiv.

Økte kontraster på produktsider førte til en god økning for Imento. Både på nyregistrerte kunder, flere varer lagt i handlekurv og økning i antall transaksjoner. Right Brain satt opp et eksperiment i form av en A/B test.

Det ble også skapt unike mobil-opplevelser. Legg i handlekurv funksjonen ble lagt “fixed” slik at selv om man scrollet seg nedover siden kunne man alltid legge til produktet fremfor å måtte scrolle seg oppover.

Eksperiment (A/B test)

Det ble satt opp en klassisk A/B test med fordeling 50/50 på 100% av trafikken. En utfordring når man jobber med store gjennomsnittordre og egne team som proaktivt hjelper kunder med å bestille (Imento er jo en av Norges største leverandører av IKT til B2B) er at det fort kan bli “skjevheter” i distribusjonen av trafikk mot de ulike variantene.

Slike skjevheter fører til at eksperimentet må pågå noe lenger for å kunne være trygge på at alle datapunkter, resultater og konklusjoner blir gjort basert på korrekt datagrunnlag. Derfor var det å kjøre eksperimentet i en “full business cycle” viktigere enn noensinne for oss.

Resultat

Vi kunne med stor sikkerhet avslutte eksperimentet som vellykket. Men det er viktig å ikke hoppe for fort videre til neste eksperiment. Man må ta seg tid til å se på andre viktige målepunkter. I dette eksperimentet klarte vi å skape økning andre steder også.

For det var nemlig slik at variant B hadde en økning på 3% i antall som la varer i handlekurv vs de som ikke søkte. Og mens “Legg i handlekurv” KPI’en vår hadde 6% økning (alle enheter), hadde mobil isolert sett en økning på 31% på “Legg i handlekurv” målepunktet. Dette er da “Myke” verdier som kommer i tillegg til 31% økning i nye kunderegistreringer og 10% flere transaksjoner.

Man kan trygt konkludere med at dette eksperimentet, og resultatet av det, endte opp med det som nevnes innledningsvis. Nemlig det å tjene mer penger!

 

Merknad: Denne casen er så fersk at Imento jobber med implementering av dette nå, for det er klart de vil ha en permanent løsning her.

Nysgjerrig på mer?

Andre kundecaser

Hafslund Strøm: Er det lurt å bruke det samme designet på desktop og mobil?

Det samme designet fungerer ikke alltid like godt både på desktop og mobil.

Les mer
Dressmann: Nøytralt resultat, eller var det det?

Via heatmaps og analyse av ulike datapunkter ble det avdekket elementer som gjorde at forsiden ikke konverterte som ønsket

Les mer
71% flere sign-ups ved å øke troverdigheten, tydeligheten og verdien på startsiden

Chanz er det "vennlige" og sosiale online kasinoet. Men eksisterende design fortalte ikke helt den historien de ønsket.

Les mer
Vi elsker å snakke om CRO!

Du kan spørre oss om hva som helst, nesten...

Ønsker du ett konkret tips fra oss på noe du har problemer med på nettsiden din? Eller noe annet du rett og slett bare lurer på? I så fall skal vi by på det, helt gratis.

Legg inn enten din e-post adresse eller telefonnummer nedenfor, så tar vi kontakt med deg i løpet av 24 timer.
Få feedback fra eksperter!
*Hverken din e-post eller telefonnummer vil bli benyttet til noe som helst annet enn å kontakte deg i forbindelse med denne konkrete henvendelsen. Vi har kontroll, og dersom du lurer på hvor god kontroll vi har kan du ta en titt på vår GDPR , cookies og personvern side
close-link