LOADING
Eksperiment

Sportmann – Endringer i checkout ga en økning på 4% i konverteringsraten

Etter å ha gjort en CRO Evaluering for Sportmann oppdaget vi en stor lekkasje i checkouten. På bakgrunn av disse funnene ble det laget et nytt designforslag som ble satt opp som en A/B test. Resultat: 4% økning i konverteringsraten.

Begynn bakerst og jobb deg fremover

Etter grundig gjennomgang av data i Google Analytics og av brukeropplevelsen i Sportmanns nettbutikk, fant vi en del gode muligheter, og rom for forbedringer, i checkouten.

Fra checkout og frem til konvertering er veien kort, og når man starter med optimalisering i checkout forbedrer man kundereisen i motsatt retning – fra slutt og frem til begynnelse. Korteste veien til mål!

Om Sportmann

Sportmann AS ble grunnlagt i Fredrikstad i 1974, og har siden den tid solgt sport- og fritidstøy via tradisjonelle kataloger, fra sin butikk og fra det siste tilskuddet – nettbutikken. De har en stor variasjon i sitt vareutvalg og tilbyr alt fra badetøy til turklær for både herre, dame og barn. Majoriteten av omsetningen kommer i dag via deres nettbutikk.

1. Hva var utfordringen?

For å kunne starte opp med CRO-arbeidet for Sportmann, og for å få en oversikt over hvilke områder som kunne forbedres i nettbutikken, begynte vi aller først med en CRO Evaluering. I en CRO Evaluering går vi gjennom både brukeropplevelsen og data fra Google Analytics for å finne det som kalles “areas of interest”.

Den delen av kundereisen som fattet vår interesse etter å ha gjort evalueringen var selve checkouten. Vi så klart og tydelig i Google Analytics at det var et stort frafall, populært kalt “abandonment rate”, i checkouten. Det var mange besøkere som kom seg helt til checkout i sin kundereise, men langt ifra alle fullførte en transaksjon.

Når vi undersøkte dypere rundt hvor besøkere tok veien videre fra checkout kunne vi se at majoriteten navigerte seg til nye kategorier i nettbutikken. De beveget seg altså vekk fra checkout.

Checkout var designet på en slik måte at man kunne navigere seg tilbake til kategorier. Så vel som å benytte seg av søkefeltet i nettbutikken. Dette er noe som med høy sannsynlighet var med på å påvirke konverteringsraten da mange besøkere navigerte seg til kategorier fremfor å komme seg dit vi ville ha de – til kvitteringssiden.

Har man først klart å “lokke” en besøker med en full handlevogn til checkout så er det ekstremt viktig å ikke guide de vekk. De har kommet seg til kassen av en grunn og da er det smartest å la de ha fokus på én ting. Nemlig det å konvertere.

Da det så og si alltid er rom for forbedring i en checkoutprosess, så valgte vi å legge vårt fokus der. Veien fra kassen til “fullført ordre” er en kort vei. Og dermed blir det som oftest et mer “takknemlig” arbeid å begynne optimaliseringen der.

 

Original vs variant Sportmann | Right Brain

2. Hvordan kan vi gjøre det vi allerede har, enda bedre?

Som vi allerede har vært inne på så mistenkte vi at menyraden var med på å distrahere besøkerne, og dermed skape friksjon. Vi valgte derfor, i vårt design, å skjule både søkefelt og menyrad. Vi erstattet dette med en lenke i toppen der man kunne klikke for å gå tilbake til forsiden.

Sportmann logoen var naturligvis også klikkbar tilbake til forsiden. Det er viktig å aldri skape en “dead end”. Så det å kunne navigere tilbake bør alltid være en mulighet. Man trenger bare ikke å guide eller motivere de besøkende til å gjøre det, men gi de muligheten.

Tanken med å ta bort menyraden var å guide besøkerne videre med riktig fokus. Og for å motivere de til å fullføre prosessen de allerede hadde påbegynt. Vi valgte også å ta bort en del elementer fra sidens “footer”. En del lenker der nede kunne skape distraksjoner og derfor gjorde vi den mer diskret i vår variant.

I tillegg til dette valgte vi også å korte ned hele bredden på sidens input felter. Det er nemlig slik at det er bevist at det er en større belastning for øynene å måtte lese innhold som går helt fra den ene siden av skjermen, til den andre.

En belastning som igjen kan få besøkeren til å tenke “Jeg dropper dette, det ser ut til å være altfor mye jobb”. Den aller siste endringen var å gjøre knappen for rabattkode mer diskret ved å endre kontrastfarge. Vi ønsket ikke at rabattkode skulle få så mye fokus. Derfor endret vi farge fra grønn til svart.

3. Hva ble resultatet av endringene?

Etter 16 dager med A/B testing (50% av besøkerne så den opprinnelige siden og 50% så vår nye variant) kunne vi konstatere at endringene hadde en positiv påvirkning på antall transaksjoner.

Vi kunne bevise en økning på 4% i konverteringsraten. Det høres kanskje ikke så mye ut, men det utgjør faktisk veldig mye når man regner i kroner og øre. Av naturlige årsaker kan vi dessverre ikke dele akkurat hvilke summer vi snakker om her.

En annen interessant fakta vi klarte å grave frem fra eksperimentsdataen var at de nye besøkerne hadde 7% høyere konverteringsrate i vår variant. Noe som tyder på at helt nye besøkere (nye kunder) satte mer pris på varianten.

De tok den rett og slett i mot med åpne armer. Husk at du alltid må dypdykke inn i dataen du får tilgjengelig etter å ha gjort et eksperiment. Her er det mye nyttig å finne.

Som om ikke det var nok. Vi lærte enda mer. For eksempel så virket det som at endringene fungerte superbra for mobilbrukere, men de fungerte ikke like godt for de som benyttet seg av en tablet!

På bakgrunn av de ulike nye funnene ble det skapt nye hypoteser som kan testes videre i nye A/B tester. Det finnes nemlig enda mer rom for forbedring, og mye mer å optimalisere i checkouten hos Sportmann.

Er du interessert i å gjøre A/B testing, eller kanskje lære deg mer om hvor svakhetene er på din nettside ved å la oss gjøre en CRO Evaluering for deg?

Ta kontakt med oss på hei@rightbrain.no så tar vi en prat om hvordan vi kan gjøre nettsiden din enda mer awesome!

Nysgjerrig på mer?

Andre kundecaser

RiksTV – Når én A/B test ikke er godt nok

Over en periode på 4 måneder gjorde vi gradvise endringer på kampanjesiden. Totalt ble det gjort fire A/B tester.

Les mer
Hafslund Strøm: Er det lurt å bruke det samme designet på desktop og mobil?

Det samme designet fungerer ikke alltid like godt både på desktop og mobil.

Les mer
Kontraster kan faktisk gjøre så 6% flere besøkere legger varer i handlekurv

Ønsket var å flytte besøkere lenger inn i trakten. Produktsidene var en god kandidat for å motivere til det.

Les mer