LOADING
Eksperiment

Volt: 23% økning i konverteringsrate med checkout eksperiment

Målsetting

Volt var en av de første merkevarene til Varner Gruppen med en helt ny kasse og utsjekk. Da Varner Gruppen skal jobbe mer enterprise med samme teknologi og struktur for alle merkevarer var det viktig å få testet den nylanserte kassen.

Utfordringen, etter blant annet å ha tolket Clickmaps og Heatmaps, var at steg 1 i kassen virket utydelig for de besøkende. Strukturen som var introdusert hadde gode tanker bak seg, men med manglende kontraster og tydelig tekst var ikke konverteringen der Volt ønsket.

Sammen med Volt skapte vi hypotesen «Ved å tydeliggjøre stegene i checkout, samt ta bort forstyrrende elementer, kommer flere besøkende til å fullføre sine kjøp». Hensikten med eksperimentet var å øke konverteringsraten på et generelt nivå i hele nettbutikken.

14% Økning i AOV

Gjennomsnittlig verdi pr ordre økte.

23% Økning i konverteringsrate

Mindre friksjon og mer tydelighet førte til flere fullførte kjøp.

17% Økning i antall transaksjoner

Det førte til flere ordre.

Original variant

Originalvarianten (A) hadde et god struktur med gode funksjoner for å kunne finne en registrert bruker ved å skrive inn sitt mobilnummer eller e-postadresse.

Problemet var kontraster og tydeligheten i hva man ønsket at en besøker skulle gjøre. I tillegg var det tillatt å navigere seg blant kategorier og øvrige menyelementer fra kassen, noe som skaper friksjon og klikk ut av kassen.

Vår variant

I variant B endret vi kontraster ved å introdusere nye farger på primærknapper.

I tillegg ble USP ‘er (Unique selling points) trukket ned fra toppmenyen for å være med å betrygge de besøkende om at dette kjøpet er trygt og enkelt. Meny og kategorier ble tatt bort, og en del tekster ble endret for å gjøre prosessen, og hva en besøker skal gjøre, tydeligere.

Prosessen for Volt

Prosessen fra start var å tolke heat- og scrollmaps. I tillegg ble data fra Google Analytics analysert for å vite hva som fikk klikk, og hva som ikke fikk det fokuset kunden ønsket det skulle få.

Eksperiment (A/B test)

Eksperimentet pågikk i 17 dager, og det var fra start av store forskjeller mellom original og variant. Varianten gikk ut som en klar leder, og differansen ble større og større for hver dag som gikk. Eksperimentet var fordelt 50/50 på 100% av trafikken.

Resultat

Det hele endte med at variant B var 22,69% bedre enn original. Altså nesten 23% økning i konverteringsrate.

Vi oppnådde en signifikans på 98,47% og P-verdien var under 0,0167 (1,67%). Noe som kort fortalt betyr at eksperimentet har signifikans.

Vi kan med stor sikkerhet si at eksperimentet var vellykket, med en hyggelig uplift for Volt.

Nysgjerrig på mer?

Andre kundecaser

Sportmann – Endringer i checkout ga en økning på 4% i konverteringsraten

Etter å ha gjort en CRO Evaluering for Sportmann oppdaget vi en stor lekkasje i checkouten.

Les mer
Hafslund Strøm: Er det lurt å bruke det samme designet på desktop og mobil?

Det samme designet fungerer ikke alltid like godt både på desktop og mobil.

Les mer
Kontraster kan faktisk gjøre så 6% flere besøkere legger varer i handlekurv

Ønsket var å flytte besøkere lenger inn i trakten. Produktsidene var en god kandidat for å motivere til det.

Les mer
Vi elsker å snakke om CRO!

Du kan spørre oss om hva som helst, nesten...

Ønsker du ett konkret tips fra oss på noe du har problemer med på nettsiden din? Eller noe annet du rett og slett bare lurer på? I så fall skal vi by på det, helt gratis.

Legg inn enten din e-post adresse eller telefonnummer nedenfor, så tar vi kontakt med deg i løpet av 24 timer.
Få feedback fra eksperter!
*Hverken din e-post eller telefonnummer vil bli benyttet til noe som helst annet enn å kontakte deg i forbindelse med denne konkrete henvendelsen. Vi har kontroll, og dersom du lurer på hvor god kontroll vi har kan du ta en titt på vår GDPR , cookies og personvern side
close-link