LOADING

Disse spørsmålene bør du stille for å lære mer om dine besøkende

av Rebecca Andersson Publisert: 04 september, 2018
Disse spørsmålene bør du stille for å lære mer om dine besøkende | Right Brain

En essensiell del av CRO-arbeidet vi gjør går ut på (og skal gå ut på) konverteringsfokusert research.

Vi vet hva du tenker. Selve begrepet får dette til å høres kjempekjedelig og komplisert ut, men det er verken dølt eller skummelt! Her må du bare tro på oss og teste dette ut selv. Du vil nemlig både lære masse underveis og ha det skikkelig gøy mens du gjør det!

Konverteringsfokusert research handler om å samle inn og analysere ulike typer data og informasjon for å få ny innsikt om de besøkende på nettsiden.

Vår erfaring tyder på at en veldig heldig bieffekt (🐝🍯) av dette arbeidet er mange nye tanker og ideer til forbedringer av nettsiden.

For å få mest mulig ut av denne researchen har vi en tommelfingerregel – dataen og innsikten du samler inn skal i størst mulig grad resultere i testbare forbedringsforslag eller til og med konkrete handlinger.

 

“Don’t waste customers’ time asking them questions unless you are prepared to act on what they say.” – Bruce Temkin

 

I en reseachfase samler du inn data og tilbakemeldinger fra dem som bruker nettsiden din. Husk at dette også er dine største og mest nådeløse kritikere.

Det betyr samtidig at tilbakemeldingene du får inn i løpet av en slik runde alltid er nyttige, og kan av og til by på en skikkelig gullgruve av ny innsikt og økt adferdsforståelse.

 

Still spørsmål på nett

Så hvordan går du frem for å komme i kontakt med dine besøkende uten å kunne treffe dem fysisk?

Jo, du kan stille spørsmål direkte til dem via din nettside. Det er både tidsbesparende og ekstremt lærerikt.

Vi tør faktisk å påstå at du vil garantert lære noe nytt som du kan bruke videre bare du stiller de riktige spørsmålene.

 

Hva er en spørreundersøkelse?

En spørreundersøkelse er en liten og aller helst diskret boks med spørsmål som dukker opp på en nettside.

Hemmeligheten bak en vellykket spørreundersøkelse er å stille de riktige spørsmålene på det riktige tidspunktet. Da kan du regne med å få inn mange og gode svar.

Hvordan, hvor og når selve spørsmålsboksen skal vises bestemmer du selv når du setter opp undersøkelsen. I dag finnes det mange ulike verktøy for å kunne gjøre dette. Her i Right Brain ender vi som oftest opp med å bruke verktøyet Hotjar.

Dette er en enkel måte for virkelig å komme under huden på dine besøkende.

 

Slik kan en spørreundersøkelse se ut ved bruk av verktøyet Hotjar | Right Brain

Slik kan en spørreundersøkelse se ut ved bruk av verktøyet Hotjar

 

Hva skal du egentlig spørre om?

Hvilke spørsmål du bør stille avhenger selvsagt av hva du driver med. Er du for eksempel opptatt av å få inn leads er det lite relevant å drive og grave og spørre om hvorfor personen ikke har kjøpt noe på nettsiden. Da risikerer du bare å irritere brukeren.

Spørsmålene bør også være skreddersydd til akkurat den siden der undersøkelsen vises. For du får neppe så mange interessante svar hvis du spør “Hvorfor kjøpte du ikke noe av oss i dag?” på en kvitteringsside etter av brukeren allerede har betalt.

I verste fall kan det slå helt feil ut og få de besøkende til å lure på om bestillingen i det hele tatt har gått gjennom. Vi anbefaler derfor at du tenker deg godt om slik at spørsmålene du stiller ikke gjør de besøkende usikre.

Selv om det kan være veldig fristende når du først er i gang, vil vi også fraråde at du spør hva de besøkende synes om at du har høyere priser enn konkurrentene. Dette kommer garantert til å trigge den besøkende til å gjøre et Google-søk.

Sannsynligheten er da stor for at vedkommende forsvinner til konkurrenten, som jo har en lavere pris. Dette hadde neppe skjedd hvis du ikke hadde stilt akkurat dette spørsmålet.

Så igjen, tenk deg om både to og tre ganger over hvilke konsekvenser dine spørsmål kan ha på atferden til de besøkende.

Bruk også litt tid på å finne ut nøyaktig hva du ønsker å avdekke ved å gjøre en brukerundersøkelse. Hva er viktig for deg å få innsikt i?

 

Forslag til spørsmål du kan stille før et kjøp

  • Savner du noe informasjon på denne siden?
  • Er det noe som gjør deg usikker på å bestille fra oss?
  • Hvis du ikke kjøpte noe i dag, hva var det som stoppet deg?
  • Har du noen spørsmål til oss?
  • Hva kan vi gjøre for at du skal handle hos oss oftere?
  • Visste du at vi har en kundeklubb?

 

Forslag til spørsmål du kan stille etter at kjøpet er gjennomført

  • Var det noe underveis i kjøpsprosessen som var kronglete eller vanskelig å forstå?
  • Var det noe spesielt som overbeviste deg om å kjøpe dette produktet/disse produktene fra oss?
  • Er det noe viktig informasjon som mangler på denne siden?
  • Er det noen andre produkter du gjerne vil finne på vår side?

 

Forslag til spørsmål du kan stille på en B2B-side

  • Er det noe informasjon du synes bør være tydeligere på vår side?
  • Synes du det er enkelt å forstå forskjellen mellom de ulike produktene/tjenestene?
  • Hva leter du etter i dag?
  • Hvor har du hørt om oss?
  • Hva liker du mest/minst med våre produkter/tjenester?
  • Hva gjør våre konkurrenter bedre enn oss?
  • Har du noen spørsmål til oss?
  • Er det noen temaer du vil lese mer om i vår blogg/nyhetsbrev?

 

Bare å kjøre i gang

Nå gjenstår det bare å sette opp din første spørreundersøkelse.

Vi lover, du kommer til å bli positivt overrasket. Trenger du hjelp til å drodle frem ideer til gode og relevante spørsmål eller oppsett av en spørreundersøkelse, er vi her for å hjelpe og dele av vår kunnskap.

Har du allerede kjørt noen spørreundersøkelser som gitt gode svar og nyttig lærdom? Del dine erfaringer og gode spørsmål i kommentarfeltet!

 

Webkommunikatør og atferdsviter. Stor interesse for mennesker, internett og psykologi. De siste årene har hun jobbet som Project & Campaign Manager i Oslo, og som webredaktør hos leketøysgiganten Lekmer. I dag jobber hun som Konverteringsspesialist hos Right Brain.

Deling

Få konverteringstips!

Lær deg mer om konvertering og få nyttige tips, direkte på e-post.

Relaterte artikler

Kommentarfelt

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket *

Disse spørsmålene bør du stille for å lære mer om dine besøkende

av Rebecca Andersson lesetid: 5 min