LOADING

Tips til hvordan du optimaliserer din forside

av Joachim Furuseth Publisert: 28 juni, 2017
Optimaliser din forside | Right Brain

Din forside er som et virtuelt inngangsparti eller døren inn til din bedrift. Oftest er det også forsiden din dine besøkere lander på aller første gangen de kommer til deg. Derfor er det veldig viktig at nettopp denne siden fungerer optimalt uansett hvor man kommer fra i forkant. Det å tidlig vise frem det mest relevante innholdet og å gjøre veien til det innholdet så enkel som mulig er en god start.

Heading og sub-heading

Du har ikke så lang tid på deg for å fortelle hva det er du selger eller tilbyr. Besøkerne er utålmodige som fy, og forstår de ikke hva du tilbyr forsvinner de like fort som de kom. Det er her din heading kommer inn i bildet.

En enkel og tydelig heading vil raskt fortelle hva nettstedet ditt faktisk handler om. Det trenger ikke være noe mer enn bare noen få ord. Så lenge headingen er enkel og tydelig er det helt unødvendig å “fluffe” den opp med masse tomt setningsfyll.

Et godt eksempel på en tydlig heading er headingen Brødboksen benytter på sin forside. Den forteller raskt hvilken tjeneste de tilbyr og det er ingen grunn til å gjøre den hverken lengre eller kortere.

Dersom vi hadde fått lov å endre noe og/eller legge til noe ville det vært å teste med en sub-heading for å forsterke budskapet i selve headingen. Det kunne for eksempel vært noe i denne duren: “Bestill innen midnatt i dag og frokosten er utenfor døren din i morgen tidlig”

Brødboksen.no benytter en god heading | Right Brain

Synlige og tydelige Call-to-Actions (CTA)

Da hensikten med en forside er å få den besøkende til å ville fordype seg mer og bevege seg lenger inn på nettstedet så er det viktig at du har dine CTA` er plassert over “bretten”. Den delen av nettstedet du ser før du eventuelt scroller kalles for “over bretten”, eller “Above the fold” på engelsk.

Tips* Dersom du vil se hvor langt ned på forsiden dine besøkende beveger seg kan du installere et såkalt scroll-map. Hotjar eller Crazy egg er eksempler på verktøy som leverer dette.

Dine CTA` er over bretten skal være enkle å se og enkle å finne. Dersom du for eksempel benytter blått på alle andre elementer så velger du en farge som står seg godt til blått, men som samtidig stikker seg ut blant øvrige elementer. Tenk også nøye gjennom hvilken copy du benytter på dine CTA` er. Test deg frem for å finne ut hva som trigger dine besøkere mest.

Chanz sin startside er et godt eksempel på hvordan en CTA burde plasseres for å lede den besøkende til videre inn i prosessen på nettstedet (her er vi muligens litt inhabile da vi har hjulpet Chanz med akkurat denne siden, les hele casen om det her). Ser du hvordan den oransje knappen skiller seg ut og stikker frem?

Chanz CTA | Right Brain

En annen veldig viktig ting som dessverre ofte blir glemt er det å påse at alle knapper er optimaliserte for mobilen. De skal være store nok til å kunne bli trykket på med én finger. Brukerne må ikke bli tvunget til skifte sitt grep. Det er da også smart å ha knappen sentrert da man ved å gjøre det gir like god tilgjengelighet både for høyre- så vel som venstrehendte.

Du hadde blitt overrasket om du visste hvor mange som totalt går glipp av det å optimalisere knappene sine for mobil og tablet. Spesielt i bannere der knappen ofte er en del av selve designet. Virkelig ikke å anbefale med tanke på de som har store hender og fingre.

Forsterk budskapet med bilder

Unngå å bruke latterlige stock photos, de både føles og ser fake ut. Bruk i stedet bilder som forsterker ditt budskap og som gir de besøkende en følelse. Det rette bildet kan også gi besøkeren et ekstra godt førsteinntrykk. Det inntrykket kommer besøkeren til å ta med seg videre fra din forside og gjennom hele brukeropplevelsen av ditt nettsted

Egon har nå for eksempel headingen “God sommer og velkommen på Egon”. De forsøker også å forsterke det budskapet med et deilig sommerbilde av to is-desserter som sakte smelter i solen. Hele bildet rett og slett skriker sommer. Men vi skulle veldig gjerne sett at de inkluderte en fargerik CTA som hadde skilt seg ut. Den kunne for eksempel ha ført den besøkende til menyen deres, eller til oversikt over lokasjoner til deres restauranter.

Egon restaurant | Right Brain

Fordelene med akkurat DEG (vis det frem på din forside)

For å overtale dine besøkende om at de skal handle hos akkurat DEG så må du også fortelle om hva fordelene med ditt selskap er. Hvor raskt leverer du? Har du større utvalg og bedre priser enn dine konkurrenter? Fortell det! Legg frem dine fordeler (USP) på en god og oversiktlig måte. Det gjør de lettere å lese, og gjør de lettere å ta inn over seg. Her kan vi se hvordan Kolonial.no gjør når de skal vise frem sine USP` er i forbindelse med sin app.

Kolonial USP | Right Brain

Social proof

Uansett hvor flink du er så hjelper det ikke at du forteller det selv. Andre må fortelle sine historier om sin opplevelse hos deg. Derfor er det smart å ta med social proof på din forside. Fortell hva andre sier om deg, det er et direkte bevis på at andre er fornøyde med deg og ditt varemerke. Det bygger også opp troverdigheten din.

Ta med noen av dine kunders beste sitat. Navn og bilde er med på å skape en enda høyere troverdighet for sitatet. Kan du i tillegg knytte sitatet opp mot en case og/eller casestudy eller lignende så er det gull verdt.

Right Brain omtaler | Right Brain

Oppsummering

For å få en person til å ha lyst til å gjøre business med deg må personen først og fremst føle seg trygg. Forsiden må være i tipp topp stand. Personen må vite hva du tilbyr og hvorfor han/hun skal handle nettopp hos deg. Du har ikke mange sekunder på å overtale personen til hvorfor han eller hun skal bli værende på din side. Vis tydelig frem hvordan man kommer seg videre på ditt nettsted og forsterk budskapet ditt ved hjelp av gode bilder, gode headinger og gode sub-headinger. Og sist men ikke minst, fortell hva andre sier om deg.

Deling

Få konverteringstips!

Lær deg mer om konvertering og få nyttige tips, direkte på e-post.

Relaterte artikler

Kommentarfelt

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket *

Tips til hvordan du optimaliserer din forside

av Joachim Furuseth lesetid: 5 min