LOADING

Facebook, Instagram og andre SoMe

Facebook, Instagram og andre SoMe (sosiale medier)

Dersom du ikke allerede kjøper trafikk fra Facebook eller andre sosiale medier så er det kanskje en idé å gjøre det for å skape trafikk til siden din. Facebook er tross alt, sammen med Google Adwords, Norges mest brukte kanal for markedsføring.

Slik fungerer det:
En annonse på Facebook er betalte budskap du selv velger utformingen av. Facebook gir en rekke ulike muligheter til hvordan en annonse i sin plattform skal se ut. Som annonsør kan du enkelt segmentere budskap mot målgrupper relevante for deg. Alder, kjønn, website visits, interesser og demografi er bare noen av mulighetene. Alt gjøres i Facebook sitt egne verktøy som kalles Business Manager.

Du kan for eksempel opprette en annonse på Facebook fordi du ønsker flere besøk til nettsiden din. Eller du kan velge å booste en Facebook post for å få flere likes på siden din, skape engasjement i posten og mye mye mer. Når du oppretter en kampanje velger du bilder, video, tekst, landingsside og som nevnt ditt ønskede publikum. Kilde

Instagram

Instagram er et gratis bilde-delingstjeneste og sosialt nettverk som ble lansert i oktober 2010. Tjenesten gjør det mulig for brukere å ta et bilde, legge til enkle effekter, og deretter dele det med andre Instagram-brukere som er koblet til på det sosiale nettverket. Instagram ble i 2012 kjøpt opp av Facebook.

Noe som for deg som annonsør gir utvidede muligheter når du annonserer for eksempel på Facebook. Du kan nemlig annonsere på begge plassene i en og samme kampanje. Også her foregår oppsett av annonser i Facebook sin Business Manager, noe som gjør at du har alle de samme mulighetene for segmentering også på Instagram. Kilde

LinkedIn

LinkedIn er et sosialt nettverk som brukes hovedsakelig i profesjonell sammenheng, altså i business. LinkedIn brukes til å samle profesjonelle kontakter og forretningsforbindelser.

Det kan benyttes av brukere til å finne jobber, ansette og til å bli oppdaget. Profesjonelle rekrutterere representerer en større del av de betalende kundene, mens hoveddelen av brukerne er ikke-betalende.

Microsoft kjøpte LinkedIn i 2016, men plattformen har fremdeles forblitt den samme uten noen store endringer. Annonsering på LinkedIn kan oppfattes som kostbart. Skal du annonsere her må du ha en tydelig målgruppe, og et produkt eller tjeneste som virkelig treffer målgruppen du ønsker.

LinkedIn er en plattform der man lykkes best ved å være aktiv. LinkedIn sine algoritmer baserer seg på dette, sammen med en rekke andre parametre når de distribuerer og viser frem det du liker, poster og deler. Kilde

Snapchat

Snapchat er en mobilapp for deling av bilder. Ved hjelp av denne tjenesten kan brukerne ta bilder, spille inn video, dele historier, legge til spesialeffekter (tekst og tegning), og sende sine bilder eller videoer til en egen kontrollert liste over mottakere. Snapchat lanserte annonsering (i Norge) i 2017 via sin plattform.

Dette gjør at man kan kjøpe annonser som vises i Snapchat stories. De vises blant brukernes øvrige stories. Også i Snapchat kan man målrette mot predefinerte publikum, laste opp egne lister eller velge og selektere direkte i Snapchat sitt annonse grensesnitt. Kilde 1, kilde 2

Video/YouTube

YouTube er verdens største nettsted for opplastning, visning og deling av videoklipp. Alle YouTube-brukere kan fritt plassere reklame på egne videoer og kanaler og fritt markedsføre disse.

YouTube støtter også tv lignende reklamevideoer før, under og etter visning av brukervideoer. YouTube er et Google produkt, noe som betyr at de tilbyr de samme mulighetene for målgrupper og segmentering som Google AdWords gjør.

YouTube benytter det samme nettverket som AdWords og det innebærer at du her kan ha en enorm rekkevidde på dine annonser. Kilde

Facebook, Instagram og andre sosiale medier er ikke en ting vi jobber med

Nå er ikke Facebook, Instagram eller andre sosiale medier noe vi jobber med, men vi kan hjelpe deg med å få trafikken som kommer fra sosiale medier konvertert.