LOADING

Sjekk at du har satt opp disse tre tingene i Google Analytics

av Joachim Furuseth Publisert: 19 september, 2018
Google Analytics er en ordentlig kraftplugg av et analyseverktøy | Right Brain

Google Analytics er en ordentlig kraftplugg av et analyseverktøy, forutsatt at du setter opp relevante mål, filtre og andre måleparametere som er viktige for deg og ditt selskap.

Er Google Analytics ditt foretrukne verktøy for å hente ut informasjon om din nettside er det helt essensielt at det settes opp riktig.

Hvis ikke, sitter du der, analyserer, rapporterer og bestemmer en hel del ting basert på helt feil datagrunnlag. Goddag mann økseskaft, sier vi bare da.

 

Måler man automatisk alt med en gang Google Analytics er satt opp?

Her er det mange misforståelser ute og går. Mange tror nemlig at alt, absolutt alt, de trenger å vite er satt opp og helt klart med en gang de tar i bruk Google Analytics.

Da trenger man vel heller ikke å gjøre noe mer og kan bare gå inn og hente ut de relevante tallene, ikke sant?

Dessverre. Nå er det nok en del som blir skikkelig skuffet, men dette er nokså langt fra virkeligheten. Selv om vi gjerne skulle ønske at det var slik, er ikke Google Analytics så smart at det kan vite hva du og ditt selskap trenger å måle uten innspill fra deg.

Google Analytics rett ut av boksen har svært lite tilpasninger. Bortsett fra noen helt generelle tall og rapporter, må omtrent alt av spesifikke handlinger og aktiviteter du ønsker å måle settes opp manuelt.

Så hvor skal man egentlig begynne? Før du fortviler helt og forbanner oss for å fortelle deg dette for så å overlate deg helt til deg selv – vi hjelper deg selvsagt i gang!

Måling er, tro det eller ei, noe av det morsomste vi vet. Vi benytter derfor enhver mulighet til å lære kundene våre og omverden om hvordan man blir mye bedre på det.

Du kan si at dette er vårt lille bidrag som konverteringsspesialister for å gjøre verden og internett til et bedre og mer velfungerende sted.

Så, finnes det noen innstillinger i Google Analytics som er spesielt viktige å få på plass med en gang? Gjett om!

 

3 ulike views i hver property

Har du ikke tre ulike views (datautvalg på norsk) satt opp under property (område) er det et fint sted å starte.

Det finnes mange gode grunner til hvorfor det er lurt å ha dette på plass. Vi lover, dette er ikke noe vi foreslår bare for å gi deg hodepine eller gjøre livet ditt mer komplisert 🙂

Start med å klikke deg inn og se på oppsettet av din Google Analytics-konto. Dette får du opp ved å klikke på “All accounts” eller “Alle kontoer” øverst i venstre hjørnet etter at du har logget deg inn.

Her bør du få opp det som ofte kalles for Master view. Det er det datautvalget du bruker til daglig for å se på tall og hente ut rapporter.

Du bør også ha et eget datautvalg som lar deg teste ulike filtre og målsetninger før du legger dem inn i hovedutvalget ditt, et Test view.

Det siste utvalget bør derimot være helt fri for filtre, mål og innstillinger. Dette er rådata og kalles for Raw view.

Får du opp disse tre? Sinnsykt bra! Da kan du bare slutte å lese. Har du derimot bare ett utvalg, som vanligvis heter noe sånt som All website data, bør du virkelig følge med videre.

 

Start med å klikke deg inn og se på oppsettet av din Google Analytics-konto | Right Brain

 

 

Test view

Dette er veldig viktig å få på plass. Men hva er egentlig dette test-datautvalget og hvorfor er vi så opptatt av det?

Jo, det skal vi fortelle deg. Du er nødt til å sjekke at filtre, målsetninger og andre innstillinger fungerer slik du hadde tenkt FØR du legger dem inn i ditt Master view. Når du setter opp et filter i et datautvalg forteller du nemlig til Analytics hva slags type informasjon verktøyet skal samle inn og hva som skal bli utelatt.

Her kommer noe du bør være veldig obs på, så spiss ørene. Hvis du på noen tidspunkt ETTER at du har satt opp et filter i ditt hoveddatautvalg (view) angrer. Og likevel vil ha med den dataen du filtrerte bort, har du et skikkelig problem. For det går nemlig ikke.

Derfor er det ekstremt viktig at du har et eget utvalg (view) der du kan teste filtre og innstillinger for å sjekke om det fungerer. Først etter at du har forsikret deg om at dataen du ønsker å samle inn dukker opp i oversikten, kan du trygt flytte innstillingen til ditt master view.

Sitter du og leker deg og legger på masse filtre på ditt hoveddatautvalg, risikerer du å sitte igjen med perioder der du mangler data eller der informasjonen ikke kan brukes på grunn av rare eller lite gjennomtenkte innstillinger. Det vil jo virkelig være synd!

Dette sier Google selv om bruk av filter.

 

Raw view

Dette datautvalget (view) skal ikke inneholde noen filtre, målsetninger eller innstillinger. Vi gjentar, ingen! Dette skal være et rent og ubesudlet datagrunnlag, fra du setter det opp til så lenge internett lever.

Her skal du altså aldri inn og fikle. La dette utvalget være helt i fred. Du vet, som du har lært å ikke pille på myggstikk og sånne ting? Bare at det her er mye, mye viktigere!

Dette datautvalget er din backup og redning hvis noe skulle gå skikkelig ad undas i din Master view. Hvis du fremdeles tenker at dette ikke er så viktig, se for deg følgende scenario:

Dere får inn en praktikant som bestemmer seg for å teste ut noen ulike filtre i hoveddatautvalget (Master view). Praktikanten mener selvsagt ikke å gjøre noen skade, men greier ved en feiltakelse å sette opp et filter i Master view som ekskluderer all trafikk fra Facebook.

Dette oppdager du først seks måneder senere… For du har jo ingen grunn til å tvile på tallene, har du vel? Det vil si at du nå mangler seks måneder med trafikk fra Facebook i ditt datagrunnlag. Hva i alle dager gjør du da hvis du ikke har en backup?

Dette scenariet kan virke overdrevent, men vi regner med at du forstår poenget. Er det noe som går skikkelig galt, er det faktisk veldig betryggende å vite at du har et annet datagrunnlag å falle tilbake på. Det gir lavere skuldre og gjør at du unngår masse ekstraarbeid (og reprimande fra sjefen).

Som et ekstra sikkerhetstiltak anbefaler vi at du lar være å gi “Edit”- eller “Redigering”-tilgang til uerfarne Analytics-brukere. Det trenger de ikke uansett.

 

Master view

I denne oversikten skal du bare sette opp filtre og målsetninger som du allerede har testet. Dette er hovedutvalget ditt som du bruker hver eneste dag for å hente ut rapporter og sette opp analyser. Her må du være 110 prosent sikker på at alle filtre og mål fungerer og faktisk måler det de skal.

Profftips fra oss er å være skikkelig nøye med å dokumentere alt det dere foretar dere på nettsiden. Altså legge igjen kommentarer, i det datautvalget du endrer. Både du og kollegaene dine vil takke oss for dette rådet senere!

 

Oppsummering

Google Analytics er et fantastisk verktøy som byr på nye innsikter og kunnskap hver eneste dag.

Hvilke innstillinger du bør gjøre og hva du skal måle avhenger helt av hva du ønsker å få ut av dataen du samler inn. Og hvilke målsetninger du og din bedrift faktisk har.

Men lov oss å huske på følgende. Sjekk både to og tre ganger at oppsettet ditt er riktig. Slik at du er sikker på at informasjonen du får ut er korrekt.

En god start er å sette opp de tre datautvalgene vi har beskrevet i dette innlegget for å få bedre kontroll på all den deilige dataen som strømmer inn.

Er du usikker på om du kan stole på Google Analytics-oppsettet ditt eller mistenker at noe kan være galt? Da vet du hvor du finner oss og hvor glade vi blir hvis vi kan hjelpe deg å få en enklere og mer datarik hverdag!

 

Over 10 års bransjeerfaring knyttet til det digitale økosystemet. Har blant annet hatt roller som Prosjektleder, Digital markedsfører, Fagansvarlig Marketing Automation, salgssjef og COO. I dag har Joachim ansvar for den daglige driften i Right Brain i tillegg til det kommersielle ansvaret.

Deling

Få konverteringstips!

Lær deg mer om konvertering og få nyttige tips, direkte på e-post.

Relaterte artikler

Kommentarfelt

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket *

Sjekk at du har satt opp disse tre tingene i Google Analytics

av Joachim Furuseth lesetid: 7 min