LOADING

Du vil knapt tro hva vi fant, da vi testet søkefelt hos 44 norske nettbutikker. Går du i samme fella?

av Rebecca Andersson Publisert: 15 november, 2017
Det viser seg at mange nettbutikker, store som små, glemmer å optimalisere søkefeltene sine | Right Brain

La oss fortelle deg en hemmelighet. De mest kjøpelystne brukerne har én ting til felles – handleopplevelsen starter nemlig allerede i søkefeltet med et søk etter produkter.

Magi i søkefeltet

Sliter du med å øke konverteringsgraden i din nettbutikk? Da vil du bli skikkelig glad for å høre at konverteringene som oftest er veldig mye høyere hos besøkende som bruker søkefeltet ditt.

Vi har faktisk sett helt sinnsyke resultater, opp mot 180 prosent høyere konverteringsgrad hos brukere som bruker søkefelt sammenliknet med dem som lar være å søke.

Dette er gode nyheter for alle som driver med netthandel. I vårt daglige arbeid har vi derimot lagt merke til at mange nettbutikker ikke tar ut potensialet som ligger i sitt søkefelt.

Det viser seg nemlig at mange nettbutikker, store som små, glemmer å optimalisere søkefeltene sine. Da vi oppdaget dette måtte vi bare gjennomføre følgende test:

For hvordan står det egentlig til hos de norske nettbutikkene? Hvor tilgjengelige, inspirerende og hjelpsomme er søkefeltene hos noen av Norges største og mest populære butikker på nett?

44 norske nettbutikkers søkefelt og 3 grunnleggende kriterier

Vi bestemte oss rett og slett for å sette de norske søkefeltene på prøve. Da var det bare å brette opp ermene og dykke dypt ned i materien.

Vi tok for oss hele 44 norske nettbutikker og de tilhørende søkefeltene, og ga disse karakterer ut i fra vår skreddersydde poengskala. Vi mener at gode søkefelt må levere på følgende 3 kriterier og la derfor disse til grunn:

  1. Søkefeltet er lett tilgjengelig og enkelt å finne
  2. Søkefeltet har en inspirerende tekst som også gjør det enkelt for besøkende å forstå nøyaktig hva de kan søke etter
  3. Søkealgoritmene viser frem forslag til andre produkter når søket ikke greier å finne akkurat det brukeren er på jakt etter

Det første dine besøkende må gjøre er å finne frem til søkefeltet

Vi var overbevist om at så og si alle nettbutikkene skulle greie å levere på vårt første kriterium, men skremmende nok viste det seg overhodet ikke å stemme (resultatet av vårt detektivarbeid ser du lenger ned).

Vårt andre kriterium går det an tolke på flere forskjellige måter. For hva er egentlig en god søkefeltstekst? Det kan jo faktisk være slik at søkefeltsfrasen, som vi mener er lite inspirerende, er noe nettbutikken selv har testet seg frem til. Og at det fungerer best for akkurat den nettbutikken.

Som fagpersoner og konverteringseksperter med et tydelig oppdrag, måtte vi likevel være knallharde. Vi valgte derfor å stryke alle nettbutikkene som brukte søkefelttekster som «søk», «søk i butikken» og liknende, samt alle dem som overhodet ikke hadde tatt seg bryet med å skrive noe som helst.

Vi vet nemlig av erfaring at en inspirerende tekst har flere funksjoner enn bare å skape søkelyst. Det er minst like viktig at brukerne intuitivt forstår nøyaktig hva det er de kan søke etter.

Raskt og enkelt skal nettsidebesøkende selv kunne skjønne hvordan de håndterer søkefeltet og hvilke muligheter som ligger der. Typiske brukerspørsmål vi møter på er:

– Hva skal jeg egentlig søke etter på denne siden? Kan jeg for eksempel skrive «svart bukse»?

Kommer det opp andre forslag hvis produktet ikke er en del av sortimentet?

Det siste kriteriet vi satte i vår eminente søkefelttest var om brukerne fikk forslag til andre varer hvis det de søkte etter enten var utsolgt eller ikke finnes i nettbutikken.
Vi valgte å ha med denne kategorien da det er viktig å huske på at brukerne kan stave produktnavnet feil. Noen søker også på ulogiske ordkombinasjoner eller etter produktgrupper du ikke fører.

Det er heller ikke uvanlig at søkefeltet brukes til å søke etter ting som overhodet ikke har noe med produkter å gjøre. Et slikt søk kan for eksempel være «medlem». Her er det åpenbart at brukeren lurer på noe de ikke finner svar på ellers, men det har likevel ingenting å gjøre med selve vareutvalget.

I alle disse tilfellene er det viktig å servere andre forslag som kan lede de besøkende videre, fremfor at de ikke får opp noe som helst.

Resultater fra test av søkefelt til de 44 norske nettbutikkene:

  • Hele 43 prosent av butikkene vi testet fikk null poeng. Skremmende! Noen var nokså nære å få poeng, men kom likevel ikke helt i mål.
  • 39 prosent av de kontrollerte butikkene oppfylte ett kriterium.
  • 18 prosent oppfylte to av våre kriterier.
  • Bare 20 prosent viste frem andre produkter når søket ikke ga noen resultater.
  • 31 prosent hadde et søkefelt som var lett tilgjengelig og enkelt å finne.
  • 22 prosent hadde en inspirerende tekst i sine søkefelt.

Resultater fra test av søkefelt til de 44 norske nettbutikkene | Right Brain

Da vi gjennomførte testen oppdaget vi blant annet at mange nettbutikker bruker ordene «søk» eller «søk i butikken» i søkefeltet. Denne teksten anser verken vi, og garantert heller ikke besøkende, som spesielt nyttig eller inspirerende.

Noen av nettbutikkene som strøk på alle punkter

Enklere Liv

En av nettbutikkene vi satte under lupen var Enklere Liv. Akkurat som 18 andre butikker i testen kom de ikke gjennom på noen av våre kriterier. Hvordan er det mulig, tenker du kanskje? La oss forklare.

Søkefeltet befinner seg på toppen av siden og har samme farge som sidens bakgrunn. Søkefeltet kommer derfor ikke tydelig nok frem, om du ikke aktivt ser etter det.

Det hjelper selvsagt noe at de benytter seg av et velkjent symbol som gjør det litt lettere å se hvor man kan søke. Det er likevel ingen tydelig kontrast på verken symbolet eller selve søkefeltet som sørger for at denne funksjonen får mer oppmerksomhet. Derfor fikk de ikke poeng på kriteriet 1.

Enklere Liv benytter seg av søkefeltsteksten «Søk etter produkter, kategorier…». Denne teksten er ikke særlig inspirerende. Her kunne de for eksempel ha skrevet «Søk blant 3125 produkter som kan gjøre din hverdag enklere» eller noe annet som kan virke oppmuntrende eller motiverende til faktisk å gjennomføre et søk. Dette førte til at de heller ikke fikk poeng på kriteriet 2.

En formildende omstendighet i dette tilfellet er at søkefeltet er effektivt og siden benytter seg av en god søkealgoritme som kommer opp med gode forslag når vi søker etter varer de har på lager.

Søker du derimot etter et produkt de ikke har eller hvis søkealgoritmen ikke finner noen forslag, får du rett og slett ikke opp noen forslag. Derfor strøk de også på kriteriet 3.

Bikbok

På Bikboks nettside får du for eksempel ikke opp noen resultater hvis du søker på «sko» eller «skoene».

Noen av nettbutikken som strøk på alle punkter var Bik bok | Right Brain

Som vi har nevnt noen ganger tidligere, og kommer fortsatt til å mase om til absolutt alle har fått det med seg – i slike tilfeller er det særdeles viktig at kundene får opp andre forslag slik at de ikke går lei og forlater nettsiden din.

Hos Bikbok er heller ikke søkefeltet spesielt synlig. Nettbutikken bruker også bare søkefeltsfrasen «søk».

Verisure

Skriver du for eksempel «larm» istedenfor «alarm» i søkefeltet på Verisures nettsider får du ingen treff. Vi mener at nettsider må ta høyde for slike enkle skrivefeil.

Noen av nettbutikken som strøk på alle punkter var Bik bok | Right Brain

Som bruker er det lett å skrive feil, spesielt på mobil, og desto mer frustrerende da nettsiden ikke retter opp i det eller forsøker å forstå hva man egentlig mener.

Av for oss helt uforståelige grunner har også Verisure valgt å gjemme sitt søkefelt i toppmenyen. De benytter seg heller ikke av et velkjent symbol eller en kontrastfarge for å gjøre det enklere for brukerne raskt å finne dette.

Ser du hvor søkefeltet er? Hvor lang tid tok det før du fant det? Tror du brukerne dine gidder å lete så lenge?

Horze

Søker du etter en vare som ikke finnes hos Horze, får du opp et fargerikt bakgrunnsbilde med en tekst som er lagt oppå der igjen.

Den sorte fargen på skriften og tilhørende liten skriftstørrelse gjør det vanskelig å tyde hva som faktisk står der.

Dette er ikke bra i det hele tatt.

Noen av nettbutikken som strøk på alle punkter var Horze

Horze burde mye heller benyttet denne muligheten til å gi forslag til andre produkter som de besøkende kanskje kunne være interessert i.

Tax-free.no

Denne nettbutikken benytter seg av samme type søkefelt som Enklere Liv, men har i tillegg utstyrt feltet med en grå ramme rundt.

Noen av nettbutikkene som kom gjennom vårt nåløye på ett eller to kriterier var tax-free.no | Right Brain

Rammen skaper dessverre ingen tydelig konstrast til resten av siden. Det er derfor vanskelig å få øye på søkefeltet om man ikke aktivt går inn for å finne det.

Makeupmekka

I dette tilfellet skiller søkefeltet seg ut fra resten av nettsiden med et felt der man kan skrive inn noe. Men hva det er de ønsker at vi skal skrive her, er det derimot ikke så lett å forstå.

Mye hadde vært løst hvis de hadde supplert med et symbol og en knapp for å guide de besøkende til søkefeltet. Dette er et godt eksempel på noen som har begynt å bevege seg i riktig retning, uten å få det helt til. Dette holder dessverre ikke til å få poeng.

Noen av nettbutikken som strøk på alle punkter var MakeupMekka | Right Brain

Som så mange andre i vår test, lider også denne nettsiden av en særdeles kjedelig søkefelttekst. Makeupmekka viser heller ingen produkter hvis deres besøkende søker på noe som ikke finnes på lageret eller i det hele tatt føres av butikken.

Noen av nettbutikkene som kom gjennom vårt nåløye på ett eller to kriterier:

Elkjøp

Elkjøp har teksten «finn din greie». Dette er jo i utgangspunktet ikke veldig inspirerende, men her har vi en mistanke om at de har testet seg frem til at akkurat denne søkefrasen fører til flest søk.

Søkefeltet er også passe synlig, med et søkesymbol som skiller seg ut fra resten av siden på grunn av den friske og grønne konstrastfargen.

Skal dine besøkende ha en mest mulig optimal og smidig kundereise, må du sørge for at de unngår dårlige brukeropplevelser eller havner i en slags blindvei på dine nettsider.

Noen av nettbutikkene som kom gjennom vårt nåløye på ett eller to kriterier var Elkjøp | Right Brain

Søkefeltet er også passe synlig, med et søkesymbol som skiller seg ut fra resten av siden på grunn av den friske og grønne konstrastfargen.

For det gjør de nemlig hvis søkeforsøkene ikke gir resultater. Tenk deg om, for hvorfor skal dine besøkende trenge å dobbeltsjekke at de faktisk har stavet ordet riktig?

Det er derfor ingen god idé å skylde på at brukerne kan ha skrevet noe feil. Vær heller litt grei og vis frem forslag til andre produkter med en tilhørende tekst som lyder noe sånt «Vi kan ikke finne det du leter etter…». Du har alt å vinne ved å ta på deg skylden her.

Da slipper de potensielle kundene dine å kjenne seg dumme fordi de kanskje har stavet noe feil eller ikke helt vet hva produktet eller produsenten heter.

Komplett

Vi opplever at Komplett er flinke til å gi forslag til andre produkter når vi ikke finner det vi leter etter, men deres søkefelt kunne med fordel ha blitt gjort enda mer synlig.

Når vi klikker inn i selve søkefeltet, blir dette markert med en blå ramme.

Noen av nettbutikken som strøk på alle punkter var Komplett | Right Brain

Det kunne være lurt å ha det slik hele tiden. Da er det enkelt å få øye på søkemuligheten når brukerne raskt kikker over siden.

Maxbo

Maxbo er én av flere nettbutikker i vår test som fikk godkjent 1 av 3 kriterier.

Her er det lett å få øye på søkefeltet. Maxbo får derimot minuspoeng på grunn av den überkjedelige teksten i søkefeltet.

 

Noen av nettbutikkene som kom gjennom vårt nåløye på ett eller to kriterier var Maxbo | Right Brain

Det trekker også ned at de ikke gir forslag til andre produkter når vi søker etter en vare de ikke har. Her kunne det også være verdt å forsøke en annen og mer synlig søk-knapp for at gi søkefeltet litt ekstra oppmerksomhet.

(Maxbo har i etterkant av denne bloggposten endret sitt søkefelt. Du kan jo for eksempel teste ut søket deres ved å søke “oppblåsbar svømmefot”. Vi fikk 24 resultater på det den 14. november 2017. Ikke utvid søkene for mye. Det kan ha negativ effekt.)

Platekompaniet

Platekompaniet greide seg med glans gjennom vårt første kriterium da de har et søkefelt som skiller seg tydelig ut med en annen bakgrunnsfarge. Det sto derimot dårligere til på de to andre kategoriene vi hadde satt opp.

Noen av nettbutikkene som kom gjennom vårt nåløye på ett eller to kriterier var Platekompaniet

Platekompaniet greide seg med glans gjennom vårt første kriterium da de har et søkefelt som skiller seg tydelig ut med en annen bakgrunnsfarge.

Hadde vi vært Platekompaniet, ville vi brukt en kontrastfarge på selve søkeknappen. Og gitt symbolet enda mer fokus for å gjøre søkefeltet til et enda tydeligere element på siden.

Samtidig ble vi også skikkelig skuffet da vi fortsatte vår test. Da vi med viten og vilje feilstavet ordet vinyl, viste ikke Platekompaniet frem noen forslag.

Søkefeltteksten «Hva leter du etter?» kunne med fordel også forbedres slik at den blir mer spennende og tilpasset nettsidens målgruppe.

Vår konklusjon

Etter dette dypdykket må vi dessverre konkludere med at det står skrekkelig dårlig til med søkefeltene til 43 prosent av de norske nettbutikkene vi sjekket. Skjerpings!

Heldigvis er det en stor oppside ved å begynne å optimalisere søkefelt.

Det gir ikke bare mer penger i kassen, men også flere fornøyde og positivt innstilte kunder som gjerne kommer tilbake til din nettbutikk.

Våre beste tips

  1. Ha et tydelig søkefelt som er enkelt å finne. Benytt deg gjerne av en kontrastfarge og tilsvarende designgrep for å få søkefeltet til å skille seg ut fra resten av nettsiden.
  2. Ikke gjett eller tro, test! Prøv deg frem til du finner en søkefelttekst som fungerer best for deg. Her leter du etter den teksten eller frasen som gjør at flere av dine besøkende bruker søket.
  3. Vis alltid frem flere varer, selv om søkealgoritmen ikke finner akkurat det besøkende søker etter. For du vil vel selge mer? Vi tenkte det!
  4. Skynd deg å installere heatmaps slik at du kan se akkurat hvor mye oppmerksomhet eller fokus ditt søkefelt får.

Ønsker du tilgang til vår komplette liste over samtlige 44 nettbutikker fra testen? Legg igjen en kommentar med din epost adresse under i kommentarfeltet, så sender vi deg tilgang. 

Webkommunikatør og atferdsviter. Stor interesse for mennesker, internett og psykologi. De siste årene har hun jobbet som Project & Campaign Manager i Oslo, og som webredaktør hos leketøysgiganten Lekmer. I dag jobber hun som Konverteringsspesialist hos Right Brain.

Få konverteringstips!

Lær deg mer om konvertering og få nyttige tips, direkte på e-post.

Relaterte artikler

3 Kommentarer

Kommentarfelt

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket *

  • Ketel Bjørn
    |

    Spent nå 🙂

    Svar
  • Joachim Furuseth
    |

    Da har du fått listen Ketel! Du var en del av undersøkelsen vi gjorde. Men det er mye du enkelt kan gjøre for travelstuff.no. Dere kan lett endre på scoren deres ved å legge en ramme rundt søkefeltet med en farge, og være litt mer inspirerende i teksten.

    Gjør dere det så har du 2 av 3 allerede der!

    Svar
  • Tommy van Wallinga
    |

    Hei. Ville gjerne fått tilsendt den komplette listen.

    Svar

Du vil knapt tro hva vi fant, da vi testet søkefelt hos 44 norske nettbutikker. Går du i samme fella?

av Rebecca Andersson lesetid: 12 min