LOADING

Webpsykologi og konverteringsoptimalisering – Psykologiske prinsipper

av Rebecca Andersson Publisert: 18 mai, 2017
Webpsykologi | Right Brain

Webpsykologi

Webpsykologi er et spennende fag og mennesker elsker å dele inn ord og begreper i kategorier. Det er også livsnødvendig for vår overlevelse. Vi begynner å kategorisere våre omgivelser allerede som små barn for å kunne forstå omverdenen litt bedre.

Et kognitivt skjema baserer seg på våre tidligere kategoriseringer og opplevelser. Det kan forklares som mentalt konsept personen har skapt for å huske det den kan forvente seg av ulike opplevelser eller situasjoner.

Gjennom å kategorisere saker rundt omkring oss blir omverdenen mindre skremmende og mer forutsigbar.

I vår hjerne finnes det ekstremt mange kategoriseringer og kognitive skjemaer, altså den generelle oppfattelsen av hvordan omverdenen fungerer. Dermed har vi også forventninger til hvordan et nettsted i ulike segmenter skal eller burde se ut for å oppfattes som troverdige.

Kognitive skjemaer og forventninger

Vi har alle forventninger til hvordan en nettbutikk skal se ut, hvordan en blogg skal se ut og hvordan en nyhetsside ser ut, ja faktisk alt. Derfor er det viktig at nettstedet ser ut som den “burde”. For å ikke skape forvirring og for å leve opp til menneskets kognitive skjemaer og kategoriseringer.

Det kan handle om noe så enkelt som å legge til knapper på produkter eller la en banner ta mindre plass for å gi plass til produktene i stedet.

Våg å være som “alle andre”. Det finnes allikevel en rekke andre måter å være unik på uten at man behøver å tulle det til med strukturen og menneskers forventninger.

Er ditt nettsted designet slik at de besøkende tydelig vet og forstår hva de skal gjøre?

Hver eneste dag behøver vi å gjøre et hundretalls beslutninger, både store og små. Alt fra å bestemme hvor man skal spise lunsj til hvilken skole barna bør begynne på. Men hvordan tar egentlig hjernen en beslutning?

Det finnes to systemer i hjernen som er med på å ta beslutningene. Den ene delen er frontallappen, altså den delen som gjør mennesket unikt. Her sitter evnen til å forestille seg fremtiden, planlegge og stoppe impulser. Den andre delen kalles for “reptilhjernen”.

Den delen tar hånd om den instinktive, emosjonelle og kortsiktige tankegangen.

Når en besøkende kommer inn på en nettside så må han umiddelbart ta beslutninger. Skal jeg forlate eller skal jeg fortsette på denne siden? Ubevisst begynner man å skanne siden for å se om man har havnet rett og om siden føles og virker troverdig. Skal man bare på noen sekunder få den besøkende til å forbli på nettsiden må siden føles trygg og relevant.

Guide den besøkende mot informasjonen med webpsykologi

Du må tydelig vise den besøkende hvilke valg du vil han skal ta. Guide den besøkende mot informasjonen. Har du samme farge på alle elementer får ingen av elementene hverken mer eller mindre oppmerksomhet og det blir vanskelig å fatte en beslutning.

La elementene du vil fremheve synes mer. Vis den besøkende tydelig hva du vil han skal gjøre.

Får man et godt overblikk av sortimentet og/eller tjenestene blir det også lettere å fatte en beslutning på om man skal klikke eller ikke.

Er du nysgjerrig på å lære deg mer om webpsykologi? Les mer om vår tjeneste CRO Evaluering.

Webkommunikatør og atferdsviter. Stor interesse for mennesker, internett og psykologi. De siste årene har hun jobbet som Project & Campaign Manager i Oslo, og som webredaktør hos leketøysgiganten Lekmer. I dag jobber hun som Konverteringsspesialist hos Right Brain.

Få konverteringstips!

Lær deg mer om konvertering og få nyttige tips, direkte på e-post.

Relaterte artikler

Kommentarfelt

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket *

Webpsykologi og konverteringsoptimalisering – Psykologiske prinsipper

av Rebecca Andersson lesetid: 3 min